Astăzi o să vă vorbesc despre lucruri care par banale, mai ales pentru cei experimentați, însă realitatea ne arată altceva. Îmi amintesc, în anul doi de business, un fost coleg de multinațională, director de Business Strategy, îmi zicea: „Bianca, chiar dacă crești echipa și vinzi mai mult, asta nu înseamnă că vei crește profitabilitatea companiei.” Credeam că sunt doar filozofii, la acel moment. Astăzi mă uit la profitabilitatea companiilor românești și cred că trebuie să acordăm prioritate acestui indicator. Altfel, muncim mult și cu rezultate financiare slabe! O companie este sănătoasă dacă este pe profit la finalul fiecărei zi!
Câte firme sunt profitabile în România? 70.000, conform datelor Registrului Comerțului. Da, sunt 70.000 de firme care reușesc să câștige anual mai mult decât cheltuiesc, majoritatea fiind înregistrate, după cum era de așteptat, în București și în orașele mari ( Cluj-Napoca, Timișoara, Brașov, Constanța).
Si acum, informația cu adevărat sugestivă: profitul cumulat al celor 70.000 de firme menționate mai sus este de cca 8 miliarde de euro. Aceasta este suma pe care o produce mediul de business din România. E o suma care, raportată la cifra de afaceri totala a tuturor firmelor active din țară (cca 430.000 de firme active, 275 de miliarde de euro cifra de afaceri), conduce la o rata a profitului de 3,4%. Cam cât are un restaurant bun.
O soluție poate să fie mai multe afaceri mici și profitabile. Totiși, este îngrijorător că la o populație de aproape 20 de milioane de oameni avem doar 430.000 de companii active, în condițiile în care, se știe foarte bine, afacerile private constituie motorul economiei, peste tot în lume.
Ce trebuie să facă firmele pentru a atinge acest obiectiv ambițios?
Firmele NU trebuie să muncească mai mult ci să-și crească eficiența operațională care din perspectivă financiară se va transpune în creșterea profitabilității. La modul general și simplist multe firme și manageri consideră că pot rezolva problema profitabilității dacă reușesc să-și vândă produsele și serviciile sau dacă cresc volumul vânzărilor. Dar nu este așa.
Vânzările reprezintă doar unul din factorii care influențează profitul, concentrarea exclusivă pe acest factor și lipsa unei analize adecvate a diferitelor scenarii planificate pentru a se alege scenariul cel mai eficient cât și lipsa monitorizării profitabilității realizate vor pune firma în situația de a avea profituri sub așteptări și nu se vor cunoaște cauzele acestor rezultate sub așteptări.
4 indicatori prin care monitorizăm profitabilitatea
- Marja brută (sau marja comerciala)
- Profitul operațional
- Profitul net
- Ratele de profitabilitate (sau ratele de rentabilitate)
Inițial, mi-am propus să le explic pe fiecare în parte, însă nu vreau să pară că predau lecții antreprenorilor, fie ei și la început de drum. Mă limitez la a vă spune să analizați foarte bine și în detaliu (ce spun ei cu adevărat) acești indicatori. O să aveți multe explicații pentru rezultate și o să puteți să luați decizii în consecință.
Cred în potenţialul IMM-urilor românești și mă bucur să văd preocuparea acestora pentru dezvoltare. Sunt de părere că afacerile care rezistă peste ani sunt cele care înțeleg nevoia de acumulare de know how de business, inclusiv despre profitabilitate.
Bianca Tudor, astăzi antreprenor preocupat de profitabilitatea companiilor românești
Articole anterioare: