Elena Grumăzescu, câștigătoarea titlului HR Ambassador 2023, este recunoscută pentru viziunea sa inovatoare în integrarea inteligenței artificiale (AI) și automatizării în practicile de HR, abordând cu optimism și deschidere provocările și oportunitățile tehnologice.
Elena subliniază importanța unei adopții corecte și eficiente a AI, promovând o abordare condiționată, controlată și reglementată. Prin comunicări constante și oferirea de training-uri specifice, ea încurajează o integrare naturală și transparentă a tehnologiei, asigurându-se că angajații înțeleg beneficiile directe ale digitalizării.
Activitatea ei subliniază abilitatea sa de a transforma percepția angajaților despre AI și automatizare, promovând tehnologia ca un „coleg nou” care contribuie la eficientizarea proceselor și îmbunătățirea calității muncii. Elena își propune să motiveze angajații să își dezvolte competențele și să rămână competitivi pe piața muncii, în timp ce navighează prin transformări tehnologice.
C&B: Ce consideri esențial pentru o adopție corectă și eficientă a inteligenței artificiale în practicile de HR și cum te-ai asigura că acest proces este bine primit de angajați?
Elena Grumăzescu: Pentru început, este necesar să pornim la drum cu așteptările corect setate: orice este nou, în mod natural, este dificil de adoptat, astfel încât trebuie să conștientizăm că adopția în sine reprezintă un proces, cu etapele și provocările sale, cu o „educare” continuă a oamenilor în direcția tehnologizării. Ar trebui să existe un proces de adopție personalizat la nivelul fiecărei companii, în linie cu specificul industriei, cu nevoile de business și cu cele ale angajaților. Ține, așadar, de aliniere.
Pentru convertirea reticenței în cooperare, este necesar să începem prin a explica ce și de ce dorim să aducem tehnologia în viața companiei – angajații au nevoie să înțeleagă, în primul rând, care sunt avantajele utilizării unui nou sistem, de exemplu, apoi să învețe cum să îl folosească și să-i simtă beneficiile în activitatea de zi cu zi. Ajută să comunicăm foarte clar și constant, să asigurăm accesul la învățare și să solicităm feedback de la angajați, să fim deschiși să ajustăm pe parcurs și să îmbunătățim procesele ținând cont de acest feedback. Avem nevoie de o comunicare bidirecțională, așadar, pentru a face echipă bună între angajați și tehnologie, pentru a-i împrieteni unii cu alții. Ulterior, va trebui să măsurăm în mod constant beneficiile și eficiența implementării. Rezultatele motivează întotdeauna, de aceea este necesar să comunicăm cât mai concret cu ce a contribuit AI la îmbunătățirea performanței în muncă. Atunci când crește eficiența și efortul scade, motivația capătă un trend ascendent și „împinge” procesul de adopție spre performanță.
C&B: Poți să ne dai sugestii despre cum ai transforma percepția angajaților despre AI și automatizare, promovând tehnologia ca un ‘coleg nou’ care aduce beneficii directe muncii lor?
Elena Grumăzescu: Reușita ține de perspectiva pe care o creezi în ochii angajaților. Dacă reușim să le arătăm colegilor că noul robot, de exemplu, va fi mâna lor dreaptă și le va prelua activitățile rutiniere, cu siguranță deschiderea va fi mai mare – atât timp cât percepția AI este una corectă, șansele să fie eficientă adopția de AI cresc. Un robot trebuie privit ca un „coleg nou” care pune umărul la treabă și care lucrează cot la cot cu angajații, și nu ca un concurent sau ca o amenințare pentru angajat. Această „falsă” amenințare vine din lipsa informațiilor sau dintr-o înțelegere eronată a ceea ce înseamnă AI. Tehnologia ar trebui să motiveze angajatul să evolueze în mod constant, să capete abilități noi an de an și să-și dezvolte skill-uri unice pe piața muncii, astfel încât, să nu mai existe teama de „concurență”. Cheia constă în comunicarea către angajați în cel mai basic și transparent mod: ce, cine, cum, de ce, când, facem schimbări în organizație cu ajutorul tehnologiei. Putem pune la punct sesiuni multiple de comunicare cu angajații, sesiuni de întrebări și răspunsuri, training-uri, proceduri clare, platforme de learning, toate menite să educe și să creeze acel mindset de a fi deschis la nou. Este o călătorie, un întreg proces de schimbare a mentalității, de aceea trebuie făcut pas cu pas, fără a sări etape, prin educare continuă în direcția dorită și acces la informație.
C&B: Cum motivezi angajații să își dezvolte competențele și să rămână competitivi pe piața muncii în contextul transformărilor tehnologice?
Elena Grumăzescu: Din fericire, tehnologia te „obligă” să ții pasul dacă vrei să rămâi un angajat „vânat” de companii, astfel încât, motivația trebuie să vină în primul rând din interior, să vrei să evoluezi odată cu tehnologia. Motivația intrinsecă joacă un rol esențial în viața profesională, de aceea, trebuie hrănită constant, fie prin a face ceea ce îți place, fie prin a găsi un sens în munca de zi cu zi, fie prin a culege satisfacții dincolo de zona financiară. Ce înseamnă să fii competitiv pe piața muncii? Cred că ține în primul rând de a aduce valoare în compania în care lucrezi, dincolo de a bifa taskurile din fișa de post. A face lucrurile diferit de ceilalți, a-ți pune amprenta și a transforma o activitate obișnuită într-una cu valoare adăugată. Dacă reușim să integrăm tehnologia în mod eficient și inteligent în activitatea zilnică, gradul de competitivitate crește și deprindem abilități noi prin simplul contact cu o nouă tehnologie. Cred în puterea exemplului și în a arăta angajaților beneficiile utilizării unei noi tehnologii, pornind de la conducerea companiilor, de la membrii de board care ar trebui să fie primii care îmbrățișează digitalizarea, care susțin și promovează tehnologia printre angajați. Pentru a motiva echipele, trebuie să investim în ele prin traininguri, să le fim alături în procesul transformațional și să-i ghidăm pe tot parcursul procesului de adopție. Claritatea este iarăși un factor extrem de important care menține motivația, în plin proces de schimbare: angajații trebuie să știe în permanență unde sunt, ce etape urmează, ce au de testat și de implementat și care vor fi rezultatele. Să lucrăm la întocmirea de proceduri clare, la documentarea tuturor proceselor și la creșterea oamenilor din organizație, oferindu-le șansa de a se implica în proiecte diverse, fără a-i încărca extra cu taskuri repetitive, prin apelarea la tehnologie.
C&B: Care sunt avantajele și provocările pe care le-ai întâmpinat în implementarea AI în diverse aspecte ale HR-ului, de la recrutare la managementul performanței?
Elena Grumăzescu: Din fericire, balanța înclină înspre beneficii atunci când vine vorba despre implementarea AI în diverse arii ale HR-ului. AI poate fi un ajutor de nădejde pentru majoritatea ramurilor, pornind de la recrutare, până la gestionarea angajaților, dezvoltarea lor și crearea de strategii de resurse umane pe termen lung.
Cum anume? Avantajele sunt multiple: o selecție mai rapidă a unui volum mare de CV-uri, acces facil la date și statistici despre performanța angajaților, creșterea productivității la nivelul companiilor prin eliberarea angajaților de sarcinile monotone, repetitive, ei putând să se implice astfel în proiecte mai complexe, monitorizarea trendurilor forței de muncă, a fluctuațiilor, a ratei de retenție, acces la informații rapide pentru angajați (prin acele chatbot-uri care pot răspunde instant solicitărilor angajaților: eliberarea adeverințelor, informații privind zilele de concediu, pontaje, etc), generarea de rapoarte complexe în timp scurt, reducerea erorilor umane, disponibilitatea sporită – 24/7 dacă e cazul, elaborarea de strategii de resurse umane pe baza unor date complexe și actuale, recomandări privind dezvoltarea personalizată a angajaților, etc.
Beneficiile sunt multiple așadar, însă există, bineînțeles, și o serie de provocări care au legătură cu: reticența la schimbare, costuri extra pentru implementarea de sisteme noi, securitatea datelor cu caracter personal (întrucât inteligența artificială poate opera cu un volum enorm de date sensibile, e nevoie de creșterea complexității ariei de securitate cibernetică la nivelul companiilor), asigurarea unei echități a algoritmilor utilizați în evaluarea performanței angajaților sau în selecția candidaților (pentru a avea o evaluare corectă), transparența deciziilor, nevoia furnizării de informații corecte și precise pentru ca statisticile și raportările obținute cu ajutorul tehnologiei să fie relevante.
Așadar, balanța înclină înspre avantajele utilizării AI în departamentele de resurse umane (de la recrutare, la administrare de personal, managementul performanței, payroll, pontaj, etc), dacă AI-ul este corect înțeles și folosit. Cum folosim, unde, până unde și care sunt limitările AI? Unde e nevoie de emoție umană și de empatie și unde putem apela cu încredere la tehnologie? HR-ul joacă un rol vital în a răspunde la aceste întrebări în mod real și autentic.
Pentru a o putea face însă, profesioniștii din resurse umane trebuie să dețină informațiile și să aibă dorința și deschiderea de a-și schimba profilul de competențe, prin trecerea de la tradițional la digitalizare, fără a compromite însă apropierea de oameni, tratarea lor în mod personalizat și păstrarea emoției în relaționarea interumană.
C&B: Cum abordezi provocările asociate cu securitatea datelor și asigurarea echității proceselor automatizate în cadrul practicilor de HR bazate pe AI?
Elena Grumăzescu: Operând cu un volum imens de date personale în HR, este necesară o atenție sporită și o investiție extra în zona de securitate cibernetică atunci când discutăm despre adoptarea unei noi tehnologii. În colaborare cu departamentele de IT Security, Legal și Risk&Compliance, sunt necesare procese foarte bine puse la punct, care să minimizeze riscurile. De la o politică de utilizare a datelor personale, la una de stocare și ulterior de ștergere a datelor cu caracter personal, toate sunt practici de pus în aplicare zi de zi. AI poate îmbunătăți securitatea datelor prin limitarea necesității ca oamenii să interacționeze cu datele sensibile, așadar, este un prim pas în a reduce riscurile.
Pe lângă a avea siguranța legată de operarea cu date sensibile, este important să asigurăm echitatea proceselor automatizate. Pentru aceasta, este nevoie de date precise și de o echitate a algoritmilor utilizați în evaluarea diverselor procese privind performanța angajaților, sau în screeningul profilurilor de candidați, astfel încât să rezulte o evaluare corectă. Fiecare pas din procesul de automatizare este esențial și trebuie tratat ca atare, pentru ca în final să avem date reale, corecte și actuale, pe care să le putem utiliza în dezvoltarea de noi strategii.
C&B: Cum echilibrezi integrarea tehnologiei și inovației cu menținerea și promovarea valorilor umane în cadrul organizației?
Elena Grumăzescu: Una nu o exclude pe cealaltă, așa cum tehnologia nu înlocuiește resursa umană. Ele trebuie să facă echipă bună și tehnologia să lucreze în folosul oamenilor. Este important să existe un cadru reglementat în care să utilizăm tehnologia, pentru că poate ajunge să fie o unealtă nepotrivită, dacă nu sunt principii solide în spate. Utilizarea corectă și eficientă a tehnologiei o văd în strânsă legătură cu promovarea unor valori sănătoase la nivelul organizațiilor. De la spirit de echipă, la curaj în inovație, integritate, transparența, grijă pentru angajați și pentru clienți, toate acestea mențin acel cadru sănătos în care organizațiile primesc tehnologia în viața lor. Valorile umane sunt atemporale, ele străbat timpul și se dezvoltă continuu, acționând ca un barometru, care asigură corectitudinea bunelor practici, acolo unde tehnologia nu reușește să discerne. Este absolut necesar să punem valorile umane în fruntea piramidei de la care construim mai departe sisteme noi, adoptăm tehnologii inovatoare și creionăm organizația viitorului.
C&B: Care este viziunea ta pentru viitorul muncii într-un mediu tot mai tehnologizat și cum contribuie rolul HR în realizarea acestui viitor?
Elena Grumăzescu: Vestea bună este că viitorul muncii este în mâna noastră, noi îl construim zi de zi, prin ceea ce facem, prin deciziile pe care le luăm, prin oamenii pe care îi aducem în organizații, prin valorile pe care le promovăm. Tehnologizarea este o șansă fantastică, pe care putem să o îmbrățișăm și să o folosim în favoarea noastră. Cât de luminos va fi viitorul, ține de adaptabilitatea noastră la nou, la schimbare și cât de mult vom reuși să îmbinăm tehnologia cu emoția și cu nevoile atât de „personale” ale oamenilor.
Procesul de adopție a tehnologiei are nevoie să fie imediat, întrucât este unul extrem de complex, iar cel mai bun mediator este HR-ul. Departamentul de Resurse Umane joacă un rol cheie în modelarea prezentului și viitorului pieței muncii prin strategiile de atragere a talentelor, retenție, dezvoltarea angajaților, compensarea lor, susținerea schimbărilor tehnologice la nivelul organizațiilor, suport și training atât pentru angajați, cât și pentru managerii lor. HR-ul susține oamenii și business-ul în același timp, de aceea, eu văd HR-ul ca fiind acel părinte de care orice copil are nevoie, spre a-l ghida și a-l motiva atunci când „dă de greu” sau când nu știe cum să ajungă în direcția dorită. Dacă reușim să avem angajați motivați, pe care să-i împrietenească cu tehnologia, carora să le fim aproape în procesul de transformare, atunci viitorul nu poate fi decât un mix frumos între eficiență și emoție („human touch”).
C&B: Tu vei modera Gala HR Ambassador din cadrul evenimentului SMART HR, în calitate câștigătoare a acestui titlu în ediția 2023. De ce crezi că oamenii ar trebui să participe la acest eveniment?
Elena Grumăzescu: În primul rând, pentru că este un eveniment de unde se pot inspira și pot lua ceva util mai departe – este un timp investit în dezvoltarea lor, este șansa de a cunoaște alți profesioniști din HR (networking), de a lega colaborări, de a afla trendurile pieței muncii, provocările și soluțiile pe care alte companii le-au adoptat, este o șansă bună de a lua „best practices” de la ceilalți și de a vedea cum se pot mapa pe nevoile specifice ale altei organizații. Acest eveniment este un prilej extrem de bun de a se ancora în realitate, și, nu în ultimul rând, le va oferi posibilitatea de a-i susține pe cei 6 nominalizați la titlul de HR Ambassador de anul acesta. Ne vedem acolo.