Ema Căpitănescu aduce o perspectivă revoluționară asupra HR-ului, subliniind importanța conexiunii autentice, recunoașterii emoționale și dezvoltării personale. Prin ochii Emei, bunăstarea la locul de muncă în contextul hibrid de astăzi este o artă delicată, comparabilă cu jonglarea între portocale și brichete aprinse – o provocare, dar perfect fezabilă cu abilitățile corecte. Ea împărtășește cu noi cheile succesului: flexibilitatea, care este esențială pentru a se potrivi cu stilul unic al fiecărui angajat; tehnologia și conectivitatea, care sunt fundamentale pentru a menține echipa în mișcare; sănătatea mentală, un pilon pentru un mediu de lucru sănătos; dezvoltarea continuă, esențială pentru creșterea individuală și colectivă; și, nu în ultimul rând, recunoașterea și recompensele, care propulsează moralul și motivația.
Ema este apreciată nu doar datorită expertizei sale profesionale, ci și a abilității sale de a cultiva un mediu de lucru unde autenticitatea, emoția și dezvoltarea personală sunt la fel de importante ca performanța și productivitatea. Ema Căptitănescu redefinește peisajul HR, demonstrând că centrul universului muncii este, și ar trebui să fie întotdeauna, profund uman.
C&B: Cum ai ajuns la concluzia că o conexiune autentică este esențială în HR și care sunt strategiile pe care le-ai aplica pentru a cultiva această conexiune în echipe?
Ema Căpitănescu: Când ne dorim să facem un produs perfect, ne uităm la specificațiile lui: cărui segment de piață răspunde? Ce profit ne aduce? Dar cât de des ne uităm la oamenii care creează acest produs perfect? Oamenii sunt motorul oricărei companii. O idee bună fără un om capabil să o implementeze brici rămâne o idee bună. Acești oameni care fac lucruri fabuloase au nevoie să poată comunica între ei, să se înțeleagă, să fie creativi. Toate aceste lucruri trebuie să le facă împreună. Puterea lui „împreună” este deseori trecută cu vederea, pe motiv că produsul este cel mai important. A spune că business-ul este mai important decât oamenii e ca și când ai spune că omleta este mai importantă decât ouăle. Mult succes să faci o omletă fără ouă. Iar din punct de vedere strategic, conexiunea în echipe se formează prin organizarea de acțiuni prin care oamenii să poată fi ei înșiși și să rezolve probleme împreună. Pune-i pe o barcă să ridice o velă împreună. Du-i într-o drumeție, să învețe să colaboreze când începe să plouă și nu au semnal. Dă-le putere și încredere și observă cum o gestionează. Așa îți descoperi și liderii.
C&B: Descriind bunăstarea la locul de muncă ca pe o jonglerie între portocale și brichete aprinse, ce abordări concrete recomanzi pentru a menține echilibrul între flexibilitate, tehnologie și sănătatea mentală într-un mediu de lucru hibrid?
Ema Căpitănescu: Eu promovez corectitudinea, însă de ambele părți. Am fost și angajat în corporație, iar astăzi am și eu angajați, sau mai bine zis, colegi. Eu, în raport cu clienții și colegii mei, întotdeauna am dat 110%. Însă a fi excelent vine la pachet cu stres și lucru peste program. Nu există cale de a ocoli acest lucru. Cine spune că este și perfecționist și are și timp, minte. Dar, în același timp, fără a da pauze creierului și corpului tău, creativitatea ta și capacitatea de a rezolva probleme scade. De aceea, pauzele sunt obligatorii. Dar pauzele trebuie să fie luate cu sens: plimbări în parc, alergat, socializare cu oameni frumoși. Dacă iau pauze care îmi dăunează, nu fac decât să mă autosabotez. Implementând acest lucru la locul de muncă, încurajez ideea de a crea teambuilding-uri, însă nu în weekend, ori ieșiri cu echipa în diferite feluri care ajută și la CSR: de exemplu, a planta copaci, a ajuta un ONG, a organiza ateliere de creație, sau a încuraja pasiunile angajaților. Unele companii organizează concursuri de fotografie, înscrieri la maratoane etc.
C&B: Care sunt cele mai mari provocări pe care le vezi în tranziția HR-ului de la competențele de bază la integrarea tehnologiilor emergente, cum ar fi inteligența artificială și munca la distanță? Cum ar trebui abordate aceste provocări?
Ema Căpitănescu: Eu, fiind om de marketing de când mă știu, încurajez lucrul remote. Lucrul remote oferă libertate, iar libertatea conferă creativitate. Sunt de părere că atât timp cât ai obiective clare pe care le îndeplinești impecabil, angajatorul nu ar trebui să fie atent la locul din care implementezi aceste task-uri. Sigur, dacă este o industrie unde este obligatoriu să fii prezent fizic, discuția se schimbă.
C&B: Ai comparat adoptarea tehnologiei în HR cu saltul de la o mașinuță pe pedale la un bolid de Formula 1. Ce sfaturi ai pentru profesioniștii HR care se pregătesc să facă acest ‘salt’, în special în contextul dezvoltării continue?
Ema Căpitănescu: Este necesar să automatizăm și să ne folosim de tool-uri pentru a lăsa loc creativității. Adaptarea accelerată a devenit deja o normalitate astăzi și este inerentă situației comerciale actuale.
C&B: Ce strategii specifice ai folosi pentru a cultiva un mediu de lucru în care autenticitatea, emoția și dezvoltarea personală sunt valorizate? Ai exemple concrete din experiența ta care ilustrează succesul acestor strategii?
Ema Căpitănescu: Strategia mea preferată de Employer Branding este aceea de a forma Brand Ambassadors printre oamenii cei mai activi și entuziasmați ai companiei. Aceștia sunt un fel de intraprenori care pot crea o sumedenie de evenimente și activări în cadrul echipelor lor. De obicei, acești ambasadori sunt manageri sau directori, care, sprijiniți de companie, realizează training-uri, ieșiri, teambuilding-uri, sesiuni de comunicare, dialoguri de leadership și alte asemenea, iar apoi sunt încurajați să posteze pe LinkedIn.
C&B: Vei susține o prezentare în cadrul evenimentului SMART HR. Ne poți spune de ce crezi că oamenii ar trebui să participe la acest eveniment?
Ema Căpitănescu: Participarea la evenimentul SMART HR reprezintă o oportunitate excepțională pentru profesioniștii din domeniul resurselor umane, precum și pentru liderii și managerii organizațiilor care doresc să își îmbunătățească practicile de HR și să se adapteze la dinamica pieței de muncă în continuă schimbare. Networking-ul de calitate încununează informațiile proaspete dobândite aici, astfel că pleci de la eveniment cu strategii noi, gata de a fi implementate, pe lângă posibilitatea de a dezvolta relații de lungă durată. Cu ROI, bineînțeles.