duminică, octombrie 6, 2024
spot_imgspot_img
AcasăLife StyleAngela Achiței, antreprenor social: „Vezi lumea prin alți ochi, devii mândru de...

Angela Achiței, antreprenor social: „Vezi lumea prin alți ochi, devii mândru de ce lași în urma ta și produci schimbări în bine”

Angela Achiței este antreprenor social, mamă, soție și omul care crede că tot ce facem zi de zi ne definește viitorul. Activitatea sa este legată de un concept nou pentru România, cel de a face economie socială sau cum spun unii, antreprenoriat social. Pare de neînțeles cum un ONG face activitate economică și cum reușește să genereze nu neapărat profit economic, ci social. Soțul său, un antreprenor clasic, are și o glumă pentru acest aspect: ”Eu fac bani pentru familia noastră și tu faci bani pentru alții”. De fapt, în economie socială, se generează profit prin activitate economică, pentru a ne atinge un scop social. La acest scop contribuie și persoanele cu dizabilități greu ocupabile pentru care se crează locuri de muncă în întreprinderea socială. Îi place foarte mult ceea ce face, iar pasiunea o ajută să promoveze acest concept în România și Republica Moldova. Chiar a creat un curent în acest sector!

C&B: Angela, cum este povestea ta?

Angela Achiței: „Povestea e simplă… Sunt de profesie asistent social și am un master în educație integrată a persoanelor cu dizabilități. Am lucrat aproximativ un an în 2 instituții de stat, imediat după finalizarea studiilor și mi-am dat seama repede, că pot și vreau mai mult, și am plecat în privat. M-am angajat la o organizație americană – Holt International Children’s Services, unde după un an de asistență socială, am ajuns să coordonez 4 programe la nivel local. În 2002, când s-a încheiat finanțarea internațională, acea organizație a decis să înființeze 2 ONG-uri românești cu angajații pe care îi avea. Mi-au propus să preiau poziția de Director Executiv la Fundația Alături de Voi România și să formez o echipă cu alte 4 persoane din acea organizație. Mi-au dat și un buget de 20.000 USD, care îmi ajungeau cam pentru 6 luni de funcționare. Am scris multe proiecte și am reușit să lucrăm cu Fundația Moschino din Italia, UNICEF și apoi Fondul Global. Treptat au apărut și fondurile europene de preaderare, apoi cele structurale, noi fiind printre pionierii în accesare.

Inițial am plecat la drum ca furnizor de servicii sociale și educaționale, iar ulterior, începând cu anul 2008, am început să facem și economie socială. Acest lucru, a venit ca o soluție firească de a oferi servicii adaptate nevoilor tinerilor seropozitivi HIV, care erau deja la vârsta la care puteau să muncească, dar angajatorii nu-i prea doreau ca salariați. Acești tineri, beneficiau de servicii sociale oferite de către fundație, începând cu anul 2002, perioada în care a fost înființată fundația. Inițial am investit în acești beneficiari prin servicii de terapie vocațională, cursuri de formare și orientare profesională în ideea de a-i angaja pe piața liberă a muncii, dar criza economică ne-a spulberat visele, iar tinerilor speranța de a avea un loc de muncă. Nereușita de a angaja acești tineri, am vazut-o ca pe o provocare de a face totuși ceva în acest sens. Atunci, a fost momentul zero, în care am decis să creăm noi ca organizație, locuri de muncă pentru ei. Așa a luat naștere brand-ul UtilDeco, fără să ne dăm seama că ceea ce facem noi este un business social și un model de economie socială. Pentru a putea realiza activitate economică în cadrul fundației, singura soluție legislativă la acel moment, a fost să funcționăm ca unitate protejată și să avem constant angajate în jur de 40% persoane cu dizabilități, față de minim 30% solicitat prin lege. Ulterior, am lucrat împreună cu Ministerul Muncii și alți colegi din sector la apariția în 2015 a Legii Economiei Sociale, iar în 2016 ne-am autorizat ca întreprindere socială care deține marcă socială, adică suntem o Întreprindere Socială de Inserție. Practic am dezvoltat un concept integrat de servicii sociale și de ocupare care să răspundă cât mai bine nevoilor tinerilor cu dizabilități, în special celor care veneau din sistemul de protecție al copilului sau familii cu probleme. În general, persoane cu studii medii cu un cumul de nevoi sociale, medicale, emoționale pentru care e nevoie de un pachet complet de servicii sociale și de ocupare.

În 2016 am pus bazele celei de a doua întreprinderi sociale JobDirect – o agenție de plasare și asistență la locul de muncă a persoanelor cu dizabilități pentru a angaja și mai multe persoane pe piața muncii. Iar în 2017, am lansat produsul WISE.travel – o agenție de turism internațională și de evenimente corporate, creând propria platformă online de rezervări oriunde în lume. Prin WISE.travel se pot face rezervări de hoteluri, se pot închiria mașini, rezerva activități sau achiziționa city break-uri. Partea frumoasă e că noi donăm jumătate din comision către un ONG selectat de client din platformă, sau facem sugestii pentru clienți de a mânca la un restaurant social, a face turul orașului cu un voluntar de la un ONG, de a cumpăra suveniruri locale realizate într-o întreprindere socială ș.a..”

C&B: Care erau viziunile tale în copilărie/adolescență și care sunt acum?

Angela Achiței: „Nu știu dacă neapărat aveam o viziune anume. Știam sigur, că voiam să plec din sat și să fac o facultate. Mama mea, care își dorise foarte mult să continue studiile, dar nu au lăsat-o părinții din motive financiare, suferea foarte mult că nu a mers mai departe la facultate. Și îmi spunea, că doar învățând, voi reuși sigur, pentru că nici ai mei părinți, din păcate, nu prea aveau cum să mă ajute mai mult. Îmi mai zicea, că în momentul în care voi avea bani, să merg să văd lumea, pentru că așa voi învăța cu adevărat ce înseamnă viața.

Îmi doream să fac dreptul, pentru că de mică, nu-mi plăcea nedreptatea. Deseori mă trezeam în situația în care luam apărea unor colegi în fața unor profesori, a unor prieteni în față părinților abuzivi, sau chiar a copiilor mai necăjiți în raport cu ceilalți care aveau o plăcere sadică să-i chinuie. Reușeam cumva, tot timpul să echilibrez lucrurile și am dorit să continui acest lucru. Din păcate, deși intrasem la facultatea de drept, venind în Iași la studii, eu fiind născută în R. Moldova, m-am trezit pe liste la facultatea de asistență socială. Însă nu regret deloc acest lucru.., mi se potrivește foarte bine ceea ce fac și cred că nimic nu a fost întâmplător!”

C&B: Povestește-ne o întâmplare/experiență pozitivă și una negativă legată de activitatea ta!

Angela Achiței: „Nașterea copilului meu în urma cu aproximativ 12 ani, cu siguranță a fost o experiență care mi-a dat sens vieții. La capitolul experiențe negative, a fost atunci, când după o ordonanță dată peste noapte de Guvernul PSD, în august 2017, am fost nevoită să închid 2 centre ale fundației după 15 ani de activitate. Practic, această prevedere legislativă, dată fără nici o consultare publică, a închis peste noapte un sector de unități protejate. Dacă nu luam decizia de a închide cele 2 centre din Constanța și Tg. Mureș, eram în risc de faliment. „

C&B: Oferă sfat/sfaturi pentru cei aflați la început sau  indeciși!

Angela Achiței: „Sfatul meu este pentru cei care vor să facă antreprenoriat social! Prima lecție pe care am învățat-o, e că și în acest domeniu, tot instrumente de business clasice trebuie să folosești. Sașiul afacerii, este același. Al doilea lucru, e să nu ne așteptăm că povestea va vinde de la sine. Povestea vinde în special la cunoscuți și oameni cu un set de valori aparte! Ceea ce vinde, este nevoia și beneficiile produselor și serviciilor. Al treilea lucru, deși e foarte greu să faci antreprenoriat social în România, satisfacțiile pe care le ai într-un astfel de domeniu, sunt enorme. Vezi lumea prin alți ochi, devii mândru de ce lași în urma ta și produci schimbări în bine pe termen mediu și lung! Viața, are alt sens!”

C&B: În cazul tău, pentru ce sau cu ce se luptă Raționalul și Sentimentalul?

Angela Achiței: „În afacerea socială pe care o conduc, în primul plan pentru mine sunt oamenii și climatul organizațional! Încerc să gândesc tot ceea ce fac din perspectiva binelui și confortului pentru aceștia. Din păcate, deseori, raționalul îmi spune, că trebuie să fiu atentă și la resurse, și că nu pot cheltui mai mult, decât produc. Se pare că tot partea emoțională este mai puternică, pentru că am avut momente, în care am pus oamenii mai presus și am pierdut resurse care puteau fi investite altfel. Poate, că așa sunt construiți antreprenorii sociali…”

C&B: Dă o definiție proprie pentru societatea, afacerile și carierele din România!

Angela Achiței: „E greu de definit ceva atât de complex. Ceea ce știu sigur, e că trebuie să se schimbe cât mai repede paradigma de a face afaceri în România și în lume. În momentul de față, indicatorii de succes într-o afacere, sunt maximalizarea profitului an de an și obținerea unui cost de producție cât mai mic. Însă nu ne uităm cu ce vin la pachet cei 2 indicatori… și anume, că poate oamenii muncesc mai mult, dar asta nu se reflectă și în bunăstarea lor; că un profit mare, înseamnă resurse naturale mai multe alocate producției și asta conduce la distrugerea mediului; un cost mic de producție, înseamnă produse modificate genetic și pline de substanțe chimice care dăunează sănătății; o producție mare, înseamnă consumerism crescut mai mult decât poate produce globul ca resurse naturale. Bineînțeles, că automatizarea, digitalizarea și inovația, au și ele un rol foarte mare în atingerea acestor indicatori de performanță, dar încă nu predomină acest lucru în piață.

Din punctul meu de vedere, economia socială și principiile după care se ghidează, ar trebui să fie noul trend în lume de a face afaceri sustenabile, durabile și prietenoase cu omul.

ARTICOLE ASEMANATOARE

ADAUGATE RECENT