Cu ocazia Târgului de Turism al României, Ministrul Turismului din România, Bogdan Trif, alături de Rodica Verbeniuc, directorul general al Agenției de Investiții din Republica Moldova, au lansat cel mai nou proiect turistic comun al celor două state: Ruta Voievodului Ștefan cel Mare.
Acest traseu turistic, care cuprinde 24 de obiective de pe teritoriul României și circa 30 de obiective din Republica Moldova, are ca scop extinderea colaborării Moldova-România, dar și dezvoltarea turistică a zonelor cuprinse în această rută, a turismului intern și internațional. Ministrul Turismului, Bogdan Trif, a menționat, la deschiderea TTR, că anul acesta România se va axa pe promovarea externă.
„Am semnat acum două luni de zile un acord de parteneriat cu Republica Moldova, sectorul turismului. Am încercat să facem o rută comună, ruta voievodului Ştefan cel Mare. Am reuşit acest lucru şi iată că astăzi am ocazia să o lansez. Anul 2019 este important pentru turism și din perspectiva bugetului generos pe care îl are la dispoziție Ministerul Turismului. De altfel, pentru Guvernul României, turismul este o prioritate, iar investițiile în acest domeniu sunt imperios necesare. Consider că, având acest sprijin, vom putea investi în campanii de promovare pentru creșterea notorietății României ca destinație turistică importantă la nivel mondial”, a declarat Bogdan Trif, Ministrul Turismului.
Noul proiect se adresează atât cetățenilor din Republica Moldova și din România, precum și celor din străinătate care își doresc să pornească într-un intinerar de descoperire cultural-istorică. De asemenea, ruta Voievodului Ștefan cel Mare este destinată și vizitatorilor din zone foarte îndepărtate precum Japonia, Orietul Mijlociu, Israel sau SUA, oferind un pachet turistic extins, mai divers și cu mai multe experiențe autentice.
„Această rută este o oportunitate prin care toți locuitorii din România și din Moldova se vor putea conecta într-un circuit inerent pe teritoriile ale celor două țări pentru a valorifica patrimoniul moștenit. Nu este un traseu care trebuie parcurs de la început până la sfârșit. Este o inițiativă de a instituționaliza, de a veni cu un conținut care să fie validat atât din punct de vedere istoric, cultural, cât și din punct de vedere actual, modern. Ruta include obiective istorice și culturale legate de domnia Voievodului: mănăstiri, biserici, muzee, cetăți, dar și galerii de artă și expoziții. De asemenea, am inclus și obiective care sunt poziționate pe o rază de aproximativ 50 de km de obiectivul istoric pentru a completa această experiență autentică pe care o poate avea un vizitator”, a declarat Rodica Verbeniuc, directorul general al Agenției de Investiții din Republica Moldova.
În cadrul acestui proiect a fost inclusă și componenta de turism oenologic, un atu al celor două teritorii.
„În perioada lui Ștefan cel Mare și Sfânt viticultura a cunoscut cea mai prodigioasă dezvoltare în Moldova statală, voievodul introducând poziția de paharnic la curtea domnească. Tocmai de aceea ne-am gândit că Moldova poate completa acest traseu comun prin includerea unor crame, printre care putem enumera Cricova, cu galerii interminabile, Mileștii Mici, care deține colecția de aur înregistrată în Guinness Book, Castel Mimi sau Ascony Winery, care propune vizitatorilor o experiență de viață rurală”, a completat Rodica Verbeniuc, directorul general al Agenției de Investiții.
Republica Moldova a cunoscut, în ultimii ani, o dezvoltare importantă din punct de vedere al turismului intern și de incoming, fiind considerată, conform Lonely Planet, New York Times și National Geographic, una dintre cele 10 destinații de top la nivel european. De asemenea, publicația Bloomberg a inclus Republica Moldova printre destinațiile cu cea mai rapidă dezvoltare, cu o creștere de 19,6% a numărului de turiști străini în perioada ianuarie-septembrie 2018, conform datelor Organizației Mondiale a Turismului. Oferta turistică a acestei țări este prezentată în cadrul Târgului de Turism al României care are loc în perioada 21-24 februarie la Romexpo, pavilion B1, stand 30, unde vizitatorii sunt aștetați zilnic la degustări de vinuri, tururi virtuale de 360 de grade și multe surprize.