În privinţa consultanţei de marketing se întâmpla următoarele lucruri. Ownerii sau factorii de decizie dintr-o companie românească nu plătesc consultanţa în marketing. De ce? Pentru că cei care propun sau ofera servicii de implementare acţiuni marketing nu doresc să fie controlaţi şi se limitează la ce au mai la îndemâna. Cu alte cuvinte, spun o poveste, etalează ce fac şi cer să li se accepte propunerile. Clientul lor devine nemulţumit după câteva luni şi apoi nu mai are încredere în marketing. Oricum nu înţelegeau nimic din utilitatea marketingului, iar acum nici nu mai vor să auda şi revin la vechile obiceiuri. O altă cauză este reprezentată de consultanţa gratuita oferită de cei ce vând implementare. În această situaţie, clientul crede ca poate face singur sau cauta pe cineva care pare ca face acelasi lucru, însa la alte costuri (mai mici). Rezultatul, şi în această situatie este unul dramatic.
Ce este consultantul de marketing?
- Consilierul de specialitate al ownerului sau directorului general
- Directorul de marketing pentru o perioadă limitată
- Strategul capabil să etaleze în concret viziunea ownerului
Principalii piloni de consultanţă în marketing
I. Analiza departamentului de marketing al companiei şi identificarea elementelor esenţiale în funcţionarea eficientă a activitaţilor de marketing
II. Organizarea sau reorganizarea departamentului de marketing (de la recrutarea personalului, designul posturilor şi până la echiparea cu competenţe)
III. Realizarea strategiei de marketing a companiei împreună cu responsabilii departamentului şi top managementul companiei.
IV. Urmărirea pentru o perioadă limitată (3-12 luni) a implementării strategiei de marketing
Desigur, lucrurile nu sunt atât de simple. Fiecare pilon are o mulţime de elemente, însă este necesară lămurirea aspectelor majore pentru a construi cu adevarat un departament de marketing funcţional.
Important: Consultantul poate să propună persoane şi furnizori de implementare, însa nu are voie sa implementeze întreaga strategie. Trebuie să se poziţioneze de partea beneficiarului, nu de cea a furnizorilor. Sper să vă etalez curând şi exemple din care să înţelegeţi că nu trebuie să ne jucăm cu aceste aspecte.
De asemenea, nu uitaţi să rememoraţi cele doua roluri principale ale marketingului.
Sa auzim numai de bine!
Facebook