Gabriela Pepino este unul dintre cei 6 nominalizați în faza finală a concursului HR Ambassador, organizat cu sprijinul SMART HR Event. Sesiunea de votare se va desfășura “live” în cadrul Ediției 9 a Evenimentului SMART HR ce va avea loc pe 23 și 24 mai.
C&B: Povestește-ne despre parcursul tău profesional. Ce te-a atras către domeniul resurselor umane?
Gabriela Pepino: Drumul meu către zona de HR a fost unul destul de lung însă extrem de bogat în experiențe. Am terminat studii economice și am profesat în această arie până când am luat contact cu corporațiile acum mai bine de 13 ani. De atunci interesul meu pentru evoluție și dezvoltare continuă m-a propulsat în echipa de management conducând echipe și proiecte diverse până acum aproape 5 ani. Mereu mi-a făcut plăcere să mă implic activ în dezvoltarea oamenilor atât din echipele mele cât și în programe adresate întregii companii. Am participat de la faza de design, până la livrarea programelor, am susținut sesiuni de mentoring și coaching, atât pentru manageri cât și pentru colegii din organizație.
Astfel că acum 4 ani și jumătate, am primit propunerea de a mă alătura echipei de HR ca și HRBP și am acceptat cu drag. A venit pentru mine ca o confirmare a dedicării mele în zona de structură organizațională, competențe de leadership și dezvoltarea echipelor, acolo unde indiferent de context, nivelul meu de energie și dedicare era mereu la cote înalte. Și mai mult, ca o oportunitate de a continua acum, full time, în această direcție.
C&B: Cum crezi că s-a schimbat rolul HR-ului în ultimii ani și ce impact au avut aceste schimbări asupra profesiei tale?
Gabriela Pepino: Vreau să răspund cu prudență la această întrebare întrucât istoria mea în HR nu este atât de lungă. Însă, cum mediul de business per ansamblu este într-o dinamică extraordinară în ultimii ani, schimbările se reflecta și în sfera resurselor umane fie că ne dorim sau nu.
Cu siguranță pandemia a crescut componenta complexității prin prisma diversificării mediilor de lucru (remote, hibrid), fapt care a generat schimbări în zona de politici, de gestionare și evaluare a performanței, în zona de retenție și engagement dar și în integrarea noilor angajați. Mie personal, contextul pandemiei mi-a demonstrat încă o dată cât de importantă este comunicarea și conexiunea umană. Și trebuie să adaug aici un motto pe care îl am în minte de foarte multă vreme și care își păstrează relevanța: “relationship precedes results”, tradus în română, nu foarte acurat “relațiile preced rezultatele”. Mai bine spus calitatea relațiilor noastre influențează în mod direct calitatea rezultatelor. Și aceasta este o direcție asupra căreia m-am aplecat cu preponderență în ultima vreme atât prin programele pe care le-am implementat cât și prin modul în care recomandăm coordonarea echipelor.
C&B: Există o inițiativă sau un proiect HR de care ești deosebit de mândru/ă? Ce provocări ai întâmpinat și ce ai învățat din această experiență?
Gabriela Pepino: Este un proiect care mie îmi este foarte drag și acesta este programul de well-being pe care l-am implementat pentru angajații din Romania. Știm cu toții că atunci când vremurile în sfera economică devin provocatoare, bugetele de HR sunt printre primele care se diminuează. Pe mine însă acest fapt nu m-a descurajat și am continuat să lucrez la acest proiect. Și surprinzător a fost că în momentul în care am hotărât că voi susține acest proiect „no matter what„, au venit către mine și opțiuni și oameni și susținerea de care aveam nevoie pentru a continua. Este un proiect, din care încă învățam, în care încă facem ajustări, este ca un cameleon care își schimbă culoarea în funcție de nevoile pe care le mai identificăm pe parcurs. Am plecat de la 2 obiective inițiale, de a crea conectare și reconectare în rândul angajaților prin crearea unor comunități axate pe pasiuni și interese din afara sferei profesionale; și de a aduce conceptul de wellbeing în lumina reflectoarelor. Vorbim aici de tot ceea ce include zona de wellbeing, de la sănătate fizica, mentală, financiară, socială și vocațională. Facem acest demers aducând în fața colegilor o serie de specialiști din toate aceste domenii care să deschidă apetitul pentru autodescoperire, conștientizare, pentru aprofundarea unor concepte și dezvoltare continuă. Este o oportunitate și pentru mine să învăț din acest proiect și din interacțiunile atât cu colegii cât și cu colaboratorii noștri, să descopăr informații noi și să cunosc oameni faini.
C&B: Cum abordezi gestionarea diversității și incluziunii în cadrul organizației? Ai putea să ne dai un exemplu concret?
Gabriela Pepino: Pot să spun că din acest punct de vedere suntem o companie cu o mare deschidere pentru zona de D&I. În locația din Romania avem angajați cu vârste cuprise intre 20 și 65+ ani, și chiar ne mândrim cu capacitatea de a gestiona echipe cu un mix interesant de generații, din medii diferite ținând cont că lucrează într-un sistem remote. La nivel global este și mai interesant, fiind o organizație cu prezență pe toate continentele și cu departamente în care colegii lucrează din diferite locații. Componenta diversității culturale este foarte importantă pentru noi și este prezentă încă de început, o dată cu introducerea noilor colegi în cultura organizațională.
C&B: Care sunt principalele calități pe care le consideri esențiale pentru un specialist HR în zilele noastre?
Gabriela Pepino: Indiferent în ce domeniu activăm, cred că dorința necontenită de învățare și dezvoltare, adaptabilitatea și reziliența sunt un mare atu. Și în HR, dar și în business-urile pe care le susține HR ul sunt multe schimbări, așa că este fundamental ca un specialist HR să aibă capacitatea să gestioneze acest mediu cu o dinamica excepțională și să poate oferi mediului de business un parteneriat de încredere, prin care să contribuie la dezvoltarea și implementarea strategiilor care să susțină obiectivele organizației.
Din ce în ce mai mult, și o spun cu mare bucurie, ne înclinăm și spre bunăstarea angajaților, spre zona de diversitate și incluziune și aici e nevoie de o colaborare susținută intre HR și leadership pentru a implementa într-un mod sustenabil cele mai bune practici. Pe lângă aceste skill-uri de colaborare este nevoie și de ownership și o foarte buna înțelegere a industriei și a organizației. Nu pot lipsi din toolbox ul unui om de HR, empatia, etica profesională și integritatea, comunicarea și capacitatea de analiză și gândirea strategică.
C&B: Cum vezi viitorul muncii și care este rolul HR-ului în modelarea acestui viitor?
Gabriela Pepino: Viitorul muncii este în continuă schimbare, iar rolul departamentului de resurse umane este crucial în modelarea acestui viitor. Fie că vorbim de revizuirea politicilor pentru a face posibilă adaptarea la noi modalități de lucru (remote, hibrid), asigurând în același timp conectarea și angajamentul angajaților, sau de optimizarea proceselor de recrutare, gestionare a performanței și administrare a personalului astfel încât să asigure implementarea noilor tehnologii, HR-ul poate fi motorul unora dintre schimbările care se conturează. Cu evoluția rapidă a tehnologiei, este esențial ca HR-ul să promoveze o cultură a învățării continue în organizație, să identifice nevoile de dezvoltare a competențelor și să ofere programe de formare și dezvoltare relevante. HR-ul va juca un rol tot mai important în promovarea bunăstării angajaților, atât din punct de vedere fizic, cât și mental. Implementarea programelor de wellbeing și facilitarea echilibrului între viața profesională și cea personală vor deveni priorități tot mai mari.
C&B: Ce sfaturi ai pentru companii în ceea ce privește adaptarea la noile provocări din lumea muncii?
Gabriela Pepino: Pentru că în ultimul an am fost implicată foarte mult în coaching, și în dezvoltarea abilităților de coaching, recunosc că îmi este dificil acum să dau sfaturi. Pot să adaug însă, perspectiva mea sau dorința mea în ceea ce privește contribuția companiilor în relația cu angajații. Observ o maturizare și o poziționare diferită a angajatului la angajator. Candidații își cunosc mai bine drepturile și pun preț mai mare pe beneficiile pe care le primesc pe lângă un salariu mulțumitor. Asta ar trebui să-i stimuleze pe angajatori să-și revizuiască pachetele de beneficii, astfel încât să rămână atractivi pentru candidați și să poată susține obiectivele organizației cu ajutorul unor angajatati pregătiți și motivați. Și mi-aș dori ca toate companiile să ia în considerare mai mult nevoile angajaților și să creeze medii de lucru care să stimuleze performanța și dezvoltarea oamenilor pe toate palierele.
C&B: Dacă ai avea resurse nelimitate, ce program sau inițiativă ai implementa pentru a îmbunătăți bunăstarea angajaților?
Gabriela Pepino: Foarte faină întrebarea! Experiența mi-a demonstrat că sunt foarte multe lucruri care se pot face și cu resurse limitate și care pot valora extraordinar de mult. Bunăstarea angajaților depinde foarte mult și de mediul în care se lucrează, de dinamica responsabilităților, de energia din echipă, într-un cuvânt de cultura companiei. Toate acestea au un impact important atât asupra performanței cât și asupra sănătății fizice și mentale a angajaților. Dacă impactul este unul negativ, dacă mediul este unul toxic și oamenii sunt epuizați și în prag de burnout, e foarte posibil că orice inițiativă sau program inovator ai implementa să fie pur și simplu inutil sau chiar demotivant. Pentru a construi inițiative care să influențeze într-adevăr bunăstarea angajaților e nevoie să avem o cultură organizațională care să încurajeze învățarea continuă, colaborarea, transparența, respectul și diversitatea, creând un mediu de lucru în care angajații se simt valorizați și susținuți. Iar o astfel de cultură nu se construiește peste noapte.
Dar să presupunem că suntem în situația în care avem o bază bună pe care putem dezvolta aceste inițiative cu resurse nelimitate. Aș include aici câteva propuneri (unele foarte îndrăznețe) pentru a adresa nevoile sociale, cele legate de sănătatea angajaților și de dezvoltarea lor.
Centru de relaxare unde angajații își pot petrece pauzele sau timpul personal, unde pot folosi diverse tehnici de reducere a stresului cum ar fi chiar realitatea virtuală, masaje, yoga, meditație.
Programe de welness personalizat, care ar putea include recomandări personalizate pentru nutriție, fitness și gestionarea stresului, adaptate nevoilor individuale, bazate pe date colectate de la angajat.
Acces la sesiuni de mentoring și coaching în care să poată lucra cu experți în diverse domenii pentru a-și dezvolta abilitățile și carierele.
Programe de networking intern sau comunități create pe baza unor interese și pasiuni comune chiar și din afara sferei profesionale care să faciliteze accesul angajaților la evenimente de interes.
Programe de suport pentru părinți și copii lor, asistență pentru educația copiilor și consiliere parentală.
Și mă opresc, desi aș putea continua cu multe alte inițiative.
C&B: De ce ai aplicat la acest concurs și de ce crezi că ar trebui să câștigi?
Gabriela Pepino: Am aplicat pentru că de anul trecut mi-am propus să obțin lucruri pe care nu le-am avut niciodată și pentru asta a trebui să fac lucruri pe care nu le-am făcut niciodată. Acesta este unul dintre ele. Am stat mereu foarte cuminte și mi-am făcut treaba fară să simt nevoia să ies în fata și am realizat că nu mereu a fost cea mai bună strategie. Acum a venit momentul să îndrăznesc, să-mi iau puterea înapoi de pe unde se rătăcise și să-mi susțin viziunea. Susțin oamenii în descoperirea de sine și în drumul lor de creștere și dezvoltare într-un mediu de business care să le permită să performeze cu ușurință, cu sprijin și stare de bine. Și asta cred că ar trebui să câștige.