Monica MAURER este fondatoarea BoXoffice Locations – un facilitator de locații pentru producții de film și campanii de publicitate; o platformă de lucru pentru profesioniștii din industrie și un mediu de reprezentare exclusivă pentru proprietarii de spații alternative. În urmă cu 7 ani, Monica MAURER a fost abordată pentru a facilita accesul în rezidența sa din Snagov în vederea realizării unei producții publicitare. În scurt timp, această locație a devenit printre cele mai căutate din zonă și a constituit bază și fond pentru numeroase filmări, filme și campanii publicitare, precum și pentru sesiuni de photoshooting. Pe fondul acestei experiențe punctuale, dar constante, Monica a început să aprofundeze dedesubturile industriei, să înțeleagă nevoile producătorilor și riscurile implicate pentru proprietarii de locații. Pe măsură ce a intrat în contact cu diverse case de producție și din încercarea de a răspunde cât mai multor tipuri de solicitări, a descoperit varietatea locațiilor potențial disponibile în sudul țării și deschiderea altor proprietari de spații interesante de a deveni parte din această rețea. Conceptul de business a evoluat în baza acestei experiențe personale și s-a construit din aproape în aproape, în mod organic.
C&B: Faceți o descriere sau definiți activitatea dumneavoastră!
Monica MAURER: „De-a lungul timpului, am construit o echipă complexă bazată pe încredere, etică și respect pentru cunoașterea industriei cinematografice. Avem experiență în facilitarea locațiilor pentru filmări și înțelegerea cerințelor tehnice aflate la baza producțiilor de film. Suntem pasionați de munca noastră, avem cunoștințele necesare pentru implementare și ne dorim să împingem mai departe limitele acestei industrii creative. Înțelegem provocările de ordin practic din spatele procesului de producție, motiv pentru care suntem în permanență preocupați de creșterea diversității ofertei noastre de spații pentru filmări, necesitățile specifice producțiilor de film fiind la baza criteriilor noastre de selectie. BoXoffice Locations deține astăzi o galerie exclusivă de locații, ce include atât proprietăți somptuoase cât și spații uzuale, variind de la conace și rezidențe de lux, la apartamente contemporane, clădiri industriale și locuințe urbane cu stil. Documentăm orice tip de decor, din București și până în cele mai îndepărtate cotloane rurale. Echipa noastră de locații este disponibilă 24/7 pentru toți partenerii și pentru orice solicitări. Ne mândrim că putem asigura caselor de producție un pachet de servicii integrate, de la creionarea primelor idei până la finalizarea proiectului. În ceea ce privește proprietarii de locații, colaborarea se fondează pe dorința acestora de a face parte dintr-o poveste creativă și de la deschiderea către cooperare în vederea realizării proiectelor de filmare. Producțiile propriu-zise implică procese complexe care pot reprezenta o adevărată provocare, atât datorită prezenței în locație a echipelor tehnice, cât și a activităților pe care aceastea le desfășoară. Din acest motiv, suntem prezenți pe teren pe toată durata filmărilor și ne asigurăm că proprietățile vor fi utilizate cu grija și respectul cuvenit.”
C&B: Putem să spunem că este un model original de business?
Monica MAURER: „În numeroase alte țări, acest model de business este deja gestionat la standarde clare și ferme. Londra, Bruxelles, Beirut au deja platforme active de ani buni, pe care le-au optimizat și le-au rafinat în mod constant.
În ultimii 20 de ani, în România au fost produse peste 500 de filme străine și peste 5000 de reclame. HBO, BBC, ASC, Warner Bros sau ARTE se numără printre prezențele constante pe piața locală. Pe de o parte, casele de producție sunt atrase de un raport echilibrat calitate – preț. Facilitățile pentru studiouri disponibile în România sunt printre cele mai performante și complexe din Europa centrală și de est, iar echipele de specialiști au o vastă experiență internațională. Pe de o alta, contextul geografic variat și numeroasele influențe culturale asimilate de-a lungul timpului constituie un alt factor semnificativ de interes. Diversitatea locațiilor disponibile pe acest teritoriu accesibilizează proiecte altminteri imposibile sau realizabile la costuri și în condiții de producție cu totul speciale.
Și totuși, această verigă a industriei cinematografice și de publicitate, de a conecta spații alternative și case de producție, se află încă la începutul procesului de structurare. Există o lipsă și implicit o oportunitate. BoXoffice Locations caută să răspundă acestei nevoi și să dezvolte o nișă ridicând și optimizând standardele de calitate disponibile în prezent.
Modelul antreprenorial a fost definit în raport cu platforme similare de pe piața internațională, dintre cele ce au deja un istoric semnificativ și anticipând evoluția industriei în următorii ani. Astfel, pentru a veni în întâmpinarea caselor de producție și a facilita procesul de selecție a locațiilor precum și de eficientizare a pașilor dedicați pre-producției, un efort particular a fost investit în documentarea fotografică a locațiilor, descrierea lor tehnică și accesarea informațiilor prin intermediul platformei online. Pentru securitatea proprietăților din baza de date, a fost structurat un mecanism precis și detaliat de gestiune și management al locațiilor pentru a acoperi eventualele riscuri de producție și a asigura neutralizarea spațiului la finalul producțiilor.
Site-ul dedicat acestui proiect, boxofficelocations.ro, nu este doar o carte de vizită reprezentativă pentru valorile noastre, dar mai ales un instrument profesional de lucru, care sperăm să devină un model de bună practică în domeniu și sursă de inspirație pentru alte generații de antreprenori preocupați de acest domeniu”
C&B: Care erau viziunile dumneavoastră în copilărie/adolescență și care sunt acum?
Monica MAURER: „De mică, m-am implicat cu precădere în activități față de care am simțit o atracție anume și am consacrat timp cu prioritate lucrurilor de care am fost pasionată. În continuare, astăzi, proiectele pe care aleg să le cresc sunt cele pe care le găsesc captivante și cărora mă dedic cu mult drag.”
C&B: Vă rugăm să ne povestiți o întâmplare/experiență pozitivă și una negativă legată de activitatea dumneavoastră!
Monica MAURER: „Facilitarea de locații este percepută ca o activitate riscantă. Filmarea de proiecte îndrăznețe în spații alternative vine la pachet cu o mare cantitate de neprevăzut. Însă, experiența, cunoștințele tehnice și deschiderea înspre soluționarea rezonabilă a problemelor apărute pe parcurs, fac posibilă anticiparea multora dintre ele și prevederea de măsuri pentru minimizarea impactului, ori de compensare a daunelor. S-a întâmplat, la un moment dat, în Snagov, ca vacile aduse în locație pentru un proiect să creeze o cantitate semnificativă de stricăciuni. Pe moment, nu a fost o imagine agreabilă, mai ales din perspectiva proprietarului de locație, însă, acest risc a fost asumat de la început (au fost prevăzute măsuri, costuri și timpi). După o săptămână, totul arăta ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat. Este nevoie de o bună echipă de coordonare între producători și proprietari pentru a anticipa și a lăsa totul în bună ordine.
De cealaltă parte, latura pozitivă a acestei povești rezidă în faptul că ajungi să cunoști oameni interesanți și intriganți, să fii parte din proiecte creative și complet neașteptate și să descoperi fațete ale casei tale pe care altminteri nu le-ai fi imaginat. Parte din sezonul 1 al serialului Killing Eve (Obsesia Evei) a fost filmată în România, iar unul dintre episoade a avut scene filmate în una dintre locațiile noastre. Anul acesta, serialul a fost desemnat câștigător al premiului BAFTA. Să știi că reprezinți și tu o parte, cât de mică, din ceva ce ajunge să fie un reper de calitate la un anumit moment, e ceva ce hrănește și dă o stare de bine.”
C&B: Ce sfat/sfaturi aveți pentru cei aflați la început sau indeciși?
Monica MAURER: „Indiferent de idee, oricât de minunată, pentru a deveni un proiect real are nevoie de timp. Oricine se simte intrigat să pornească pe un drum antreprenorial are nevoie să se înarmeze cu multă răbdare și perseverență, să fie flexibil pentru a se adapta situațiilor neprevăzute și să se înconjoare de oameni motivați de același sistem de valori. Dacă ne referim în particular la domeniul producțiilor cinematografice și publicitare, trebuie ținut cont de faptul că ne aflăm pe un teritoriu extrem de tehnic și precis specializat. Pentru a dezvolta un model de afaceri în această zonă, este extrem de importantă rețeaua de colaboratori și parteneri ce acoperă diferite arii de activitate. Dar nu este suficientă. Fără a înțelege în profunzime funcționalitatea sistemului și nevoile specifice fiecărei componente, este aproape imposibil ca cineva să intre în această piață, să se facă remarcat și să rămână ca un reper de calitate.”
C&B: Vă rugăm să oferiți o definiție proprie pentru societatea, afacerile și carierele din România!
Monica MAURER: „Astăzi, România traversează o perioadă intensă de tranziții socio-economice, culturale și mai ales politice. În ciuda problemelor sistemice cu care ne confruntăm și pe care le resimțim cu toții, există un teritoriu semnificativ de oportunități neexplorate încă. Așa cum ne arată experiența ultimilor ani, teritoriul românesc prezintă un interes deosebit pentru afacerile dezvoltate în vest. Numeroase companii internaționale caută tot mai mult să elaboreze proiecte în țara noastră, să instaleze puncte de lucru, sau chiar să își ancoreze baza aici. Apoi, avem o întreagă generație de tineri întreprinzători, cu experiență internațională, cu aptitudini deosebite, muncitori și ambițioși, care sunt tot mai adesea tentați să exploreze la ei acasă noi idei de afaceri, modele economice alternative și creative. Din fericire, trecutul nostru, deși fracturat, încă păstrează o fundație solidă pe care se poate construi. Nu este nevoie să concepem pornind de la zero. România este un loc cu multe probleme. Dar unde sunt probleme, există o mare nevoie de soluții și implicit, loc pentru inovație și dezvoltare.”