Sunt Mădălina Balaban, Co-Founder al agenție de publicitate Homemade Advertising şi mă consider o persoană foarte norocoasă. În carieră am obţinut lucrurile pe care mi le-am dorit la momentul potrivit, am construit pas cu pas, deşi au fost momente când mi-am dorit ca unele lucruri să se întâmple mai repede. Simt că nu am pierdut nici un tren, profesional vorbind. Activitatea de digital marketing este foarte dinamică. Viteza de reacţie a competiţiei a crescut incredibil de mult, posibilităţie de abordare ale unei probleme din piaţă sunt diverse şi în plus, tot mai multe branduri găsesc oportunităţi de comunicare care depăşesc sfera comercială, mergând până la implicarea în problemele societăţii.
Până şi internshipul l-am obţinut cu greu
Primul contact cu publicitatea l-am avut în facultate, unde am facut un internship într-o agenţie de relaţii publice. Era perioada în care pentru a te angaja ca junior copywriter aveai nevoie de minimum 2 ani experienţă. Mi se părea o industrie foarte închisă din acest punct de vedere. Până şi internshipul l-am obţinut cu greu, din cauza lipsei de experienţă. Acum lucrurile s-au schimbat… mult. În cele mai recente experienţe profesionale din agenţii am lucrat alături de studenţi, super determinaţi şi cu idei faine.
Drumurile m-au purtat timp de 7 ani prin agenţii de digital, unde am lucrat ca social media manager şi copywriter pentru clienţi din industrii foarte diferite: pharma, IT&C, FMCG şi energie. Mai apoi, mi-am dorit să încerc şi experienţa de lucru la client.
Decizia de a deschide Homemade Advertising alături de colegul meu Alexandru Bohariuc a venit natural, după ce amândoi am lucrat atât în agenţie, cât şi la client. De-alungul timpului, ne-am dat seama că nu există două părţi, două tabere. Există o singură echipă care lucrează pentru un proiect comun. Nu cred în ideea de ,,noi’’ şi ,,ei’’. Clientul este cel care îşi cunoaşte cel mai bine afacerea şi piaţa în care activează, iar agenţia vine cu expertiza necesară pentru dezvoltarea şi implementarea de soluţii pentru nevoile clientului. Dacă vreţi, între client şi agenţie ar trebui pus un ,,featuring’’, nu un ,,versus’’.
Nu regret decizia pe care am luat-o!
Ştiu că dintotdeauna mi-am dorit să devin medic şi m-am pregătit încă din şcoala generală pentru asta: mergeam la ore suplimentare de anatomie la o altă instituţie de învăţământ, iar la liceu am mers la clasa de biologie-chimie. Cu timpul mi-am dat seama că nu mi-ar plăcea să fac asta toată viaţă, dar tot ce am învăţat m-a ajutat mai târziu în agenţie, unde ajunsesem să scriu prioritar pentru clienţi din zona de medical şi pharma. Acum, nu regret decizia pe care am luat-o în ceea ce priveşte cariera în marketing şi comunicare. Nu mi-am pus niciodată problema că nu mai vreau să fac asta şi nu m-am gândit niciodată să renunţ. Cred că înainte aveam tendinţa să analizez foarte mult fiecare decizie: cum ar fi mai bine să…? ce ar zice lumea dacă…? Acum mă ghidez doar după propria intuiţie şi mă gândesc ce trebuie să fac ca să fiu eu împăcată cu mine.
Am avut parte de o experienţă interesantă acum câţiva ani. După o perioadă foarte încărcată cu multe deadlineuri şi întâlniri la client, un coleg care fusese angajat de puţin timp şi care lucrase alături de mine pe ultimele proiecte mi-a spus că sunt extrem de norocoasă că fac ceea ce îmi place. Şi atunci mi-am dat seama că în agitaţia asta de zi cu zi nu mai apreciem ceea ce avem şi uităm cât de important este să ai un job care să îţi facă plăcere şi care să îţi aducă satisfacţie la final de zi.
Fiecare etapă te învaţă despre meseria ta
Eu sunt puţin mai old-school şi cred că studiile sunt foarte importante. Finalizarea studiilor înseamnă de fapt acumularea unor cunoştiiţe de bază de care ai nevoie mai apoi. Deci, este mai mult decât simpla obţinere a unei diplome. Cred că atunci când munceşti pentru ceea ce îţi doreşti, inclusiv pentru obţinerea unei diplome, apreciezi mai mult rezultatele. Un sfat pentru cei aflaţi la început de drum, indiferent de domeniul de activitate, ar fi să aibă răbdare, să construiască totul pas cu pas şi să nu sară etape. În carieră fiecare etapă te învaţă ceva despre tine, despre domeniul în care activezi şi despre meseria ta.
Businessul e business, prietenia e prietenie,
În modul ideal, raţionalul şi emoţionalul ar trebui să funcţioneze împreună, pentru a ţine cont atât de partea obiectivă, cât şi de partea subiectivă a unei probleme. Eu încerc să separ lucrurile cât se poate de bine. Businessul e business, prietenia e prietenie, nu amestec lucrurile. Când emoţionalul intervine în deciziile de zi cu zi de la muncă, încep compromisurile şi ajungi să faci greşeli fără să vrei. Dar când vine vorba de aspecte ce nu au legatură cu locul de muncă sau cu propriu business, lucrurile prind alt contur pentru mine, iar deciziile sunt în proporţie de 80% emoţionale.
Au tendinţa să extrapoleze acest obicei
Ca antreprenor aflat la început de drum simt că lucrurile sunt destul de nesigure în mediul de afaceri din România şi încerc să învăţ cât de mult pot şi din experienţele prietenilor care au propriile lor afaceri. Acum că am păşit pe acest drum încerc să fac lucrurile cu precauţie şi să analizez fiecare decizie pe toate părţile. În ceea ce priveşte zona de cariere, am mare încredere în următoarele generaţii. S-au născut cu acces la informaţie, sunt nativ digitali şi sunt mult mai open minded. Cred doar că trebuie să mai înveţe partea cu răbdarea. Pentru că fiind obişnuiţi să obţină orice informaţie rapid, totul la un click distanţă, au tendinţa să extrapoleze acest obicei şi în zona de carieră. Aici, totuşi, cred că încă este nevoie de răbdare şi de construcţie progresivă.