Jean Kodische este de profesie inginer. În prezent ocupă funcția de CEO al companiei Eneria. A făcut facultatea de inginerie în Franța, iar la fiecare sfârșit de an avea o perioadă de practică obligatorie. La un moment dat, s-au adunat șase prieteni și au decis să strângă câteva mii de euro pentru a face lucrări de consolidare într-o școală din Ocna Sibiului. Școala se afla într-un stadiu de degradare foarte ridicat. Atunci a venit cu autobuzul și a făcut 48 de ore din Franța în România. A fost, practic, prima legătură cu România.
Astăzi, în podcastul Narada „Leadership cu sufletul: Conversații cu vocile importante din business care sprijină educația” el povestește despre experiența sa, prima întâlnire cu România, dar și despre frustrările care-l macină în prezent privind lipsurile sistemului educațional de aici. „Sunt inginer și am făcut facultatea de inginerie în Franța, iar la fiecare sfârșit de an aveam o perioadă de practică obligatorie. Așa ne-am adunat șase prieteni și ne-am decis să strângem câteva mii de euro pentru a face lucrări de consolidare într-o școală din Ocna Sibiului. Școala se afla într-un stadiu de degradare foarte ridicat. Atunci am venit cu autobuzul și am făcut 48 de ore din Franța în România. Numai partea asta a fost foarte provocatoare. Și iată, prima mea legătură cu România a fost o școală”, își amintește acesta.
Reîntors în Franța, Jean a progresat în carieră până în punctul în care i s-a propus să preia conducerea companiei Eneria din România. S-a mutat aici cu întreaga familie. În podcast amintește și despre prima slujbă a soției sale, despre locul în care învață copiii lor, dar și despre aplecarea spre voluntariat a părinților săi. Jean Kodische povestește cu sinceritate și emoție despre satul în care s-a născut, despre profesorii care i-au marcat existența, dar și despre diferențele dintre sistemele educaționale din România și din Franța. „Principala diferență dintre sistemul francez și cel românesc este că în sistemul românesc copiii cu dificultăți de învățare nu sunt ajutați la nivelul la care ar trebui. Nu există o egalitate de șanse în educație pentru cei care au dificultăți de învățare. În România sunt sprijiniți doar copiii care ajung la excelență”. El face apel la oamenii de business, la societatea civilă, atrăgând atenția că e nevoie de puterea celor mulți pentru a contribui în educație și pentru a aduce cu adevărat o schimbare în sistem și o șansă în plus la evoluție. „Educația este cea care va forma generația următoare. Dacă eu nu ajut, ce o să primesc înapoi? De ce ar veni cineva să mă ajute și să răspundă nevoilor mele?”, afirmă Kodische.
Podcastul este moderat de Ramona Raduly, jurnalistă cu o experiență de peste 20 de ani în presa din România, care și-a asumat rolul de storyteller pentru organizația Narada tocmai dintr-o frustrare personală legată de sistemul educațional din România. „Când am intrat prima dată în contact cu Narada și am ascultat poveștile din comunitățile organizației, eram în postura de părinte de elevi proaspăt intrați în sistemul public de educație românesc. Mi se părea că totul e de-a-ndoaselea la școală, că programa nu răspunde câtuși de puțin nevoilor individuale ale copiilor, că profesorilor le lipsesc enorm de multe abilități pedagogice. Am fost cu Narada într-o comunitate din Moldova și după ce am văzut la ce nivel este școala din zonele rurale ale țării, frustrările mele s-au amplificat. Faptul că oameni precum Jean au acceptat provocarea de a vorbi într-un podcast, de a da o voce educației, pare un licăr de speranță că vom reuși să ne unim cât mai mulți și să facem bine școala din România”, explică Ramona Raduly.
„Leadership cu sufletul: Conversații cu vocile importante din business care sprijină educația” va continua cu noi episode, iar printre invitați se numără oameni importanți în poziții de leadership ai unor companii de renume din România, printre care BIC România, Adrem, Prime Kapital sau Green Horse Games, care iau parte în mod activ și susțin planurile Narada de rezolvare a urgențelor variate din educație, listate pe HartaEdu.ro.