Gheorghe Grad, CEO-ul Renomia SRBA Insurance Broker, este un optimist convins și un profesionist desăvârșit. Găsește întotdeauna jumatatea plina a paharului și soluții adaptate pentru orice problemă. Ne-am bucurat că a acceptat propunerea noastră de a răspunde la întrebările cu care v-am obișnuit.
C&B: Faceți o descriere sau definiți activitatea dumneavoastră!
Gheorghe Grad: „Consultanță de risc, broker de asigurări, intermediar în asigurări. Toate aceste terminologii ne sunt tuturor cunoscute și toate definesc mai mult sau mai puțin activitatea noastră, punând accent când pe calificarea profesională, când pe încadrarea juridică a activității de brokeraj în asigurări pe care o practicăm. În derularea ei efectivă însă, o activitate de un înalt nivel profesional, care presupune foarte multă învățare și expertiză tehnică. Din punct de vedere managerial, un mediu în care concurența nu se limitează la cele aproximativ 300 de companii de profil din piață, ci se extinde și la nivelul celor peste 27 de societăți de asigurări care utilizează forța proprie de vânzări. Un bun profesionist în acest domeniu de activitate are în analiza zilnică spețe care trec prin asigurări de garanții pentru licitații, raspunderi profesionale, evenimente, proprietăți, transport, diferite industrii, riscuri financiare, cyber și asigurări individuale. Tuturor acestora trebuie să le faci față cu succes, ținând cont în permanență de interesul și nevoile clientului. O activitatea care nu se limitează la granițele României și care, din ce în ce mai frecvent, presupune să identifici soluții pe piața internațională, chiar și pentru riscuri relativ mici (cele legate de asigurarea dronelor, spre exemplu).”
C&B: Cum sună povestea carierei sau afacerii dumneavoastră?
Gheorghe Grad: „Povestea afacerii aproape coincide cu cea a carierei. Compania a fost fondată în 1998 împreună cu încă un asociat cu care sunt și azi în companie. Prima reglementare juridică a activității noastre a apărut în anul 2000, moment în care profesia de broker de asigurare a fost introdusă oficial în piață. Era o perioadă de pionierat în care clienții nu înțelegeau foarte bine rolul nostru și se făcea doar intermediere pură. Plecând de la această realitate, am căutat să ne adresăm cu preponderență persoanelor juridice și să dezvoltăm compania prin relații corecte atât cu clienții, cât și cu asiguratorii și angajații. Așa am devenit o companie vizibilă atât în piața locală cât și în piața internațională. În anul 2004, dintr-o selecție de 10 companii de profil, am fost acceptați ca reprezentanți locali ai HLA Global Network, una dintre cele mai importante rețele de brokeraj internațional, cu operațiuni preponderent în Europa. A fost cel mai important pas în dezvoltarea viitoarei companii. În 2006, englezii de la HLA au vândut rețeaua americanilor de la Wells Fargo Insurance Service și astfel am devenit partenerul local al acestora până în anul 2013, când WFIS a decis dizolvarea acestei structuri. De atunci, ascensiunea noastră relațională de reprezentare pe piețele internaționale a evoluat constant. Azi, peste 10% din business-ul total are ca sursă apartenența noastră la diverse organizații internaționale de profil.
Nu am neglijat nici dezvoltarea componentei de retail a firmei, în special începând cu anul 2008 când criza ne-a afectat puternic afacerea. La acea vreme, eram focusați foarte puternic pe clienți din zona de construcții și transport internațional, domenii puternic afectate. Orientarea spre retail a fost mai mult decât necesară la acea vreme. Și azi menținem un echilibru stabil al ponderii retail-ului în afacerea noastră (aproximativ 40% din volumul total).
Un alt pas important a fost asocierea cu Renomia, prin cedarea a 51% din părțile sociale, acțiune care și ea vine în același trend al deschiderii noastre către piețele externe și a dorinței de fi parte dintr-un grup puternic și cu reprezentare globală. Azi, dincolo de Renomia, urmare a unei tranzacții recente, facem parte din grupul Arthur J Gallagher, al 4-lea cel mai mare jucător de profil din lume.”
C&B: Care erau viziunile dumneavoastră în copilărie/adolescență și care sunt acum?
Gheorghe Grad: „M-am născut și am copilărit într-o comună din Maramureș, într-o familie de țărani liberi care au avut norocul de a rămâne proprietari ai pământurilor și animalelor în perioada comunismului. Terenul era de prea proastă calitate și abrupt, astfel încât nu se putea mecaniza și exploata în sistemele de tip CAP. Acest lucru ne-a asigurat un trai îmbelșugat pentru condițiile societății de atunci, dar cu foarte multă muncă pentru a obține producțiile agricole necesare. Spiritul educației primite de acasă era acela de a munci și a fi cinstit. Nu știai dacă ai sau nu ai voie să visezi la altceva… A venit Revoluția și totul s-a deschis spre ceva numit democrație, fără ca cineva să ne fi învățat ce să facem cu ea, cum anume să o utilizăm și care sunt limitele de consum ale acesteia. Pe acest fond, am plecat la oraș ca să mă fac medic stomatolog. Ăsta a fost primul vis. Pe parcursul facultății am descoperit asigurările și nu m-am mai desprins de asta. Azi, am principalele obiective realizate – reprezentare internațională puternică; dezvoltarea unei echipe corporate foarte bine pregătită profesional; apartenența la o mare familie de brokeraj în asigurări (se întinde până în USA), respectiv A.J. Gallagher, care este acționar indirect al societății noastre. Desigur că dezvoltarea pe plan local continuă și următorul obiectiv este să intrăm iî top 10 – sperăm că în anul 2020 să se împlinească.”
C&B: Vă rugăm să ne povestiți o întâmplare/experiență pozitivă și una negativă legată de activitatea dumneavoastră!
Gheorghe Grad: „În 2011 am demarat un proiect foarte ambițios pentru acea vreme – înființarea celui mai mare broker de asigurare din piață prin fuziunea a patru companii importante de profil. Proiectul era gândit împreuna cu specialiștii de la SGAM care asigurau finanțarea acestuia. După mai bine de un an de audituri, estimări de cifre, proiecții de business și foarte multe nopți nedormite, în Ajunul Crăciunului am primit un e-mail de avizare favorabilă din partea firmei de consultanță de specialitate din Marea Britanie. Pe data de 3 Ianuarie, am fost anunțat de partenerul local al SGAM că aceștia au decis să vândă operațiunile din CEE și nu mai finanțează un proiect nou în această regiune. Încercările ulterioare de a direcționa acest business către alți finanțatori au eșuat. Am continuat activitatea noastră de unde ramăsesem și în 2016 am făcut asocierea cu Renomia. Experiența acumulată în procesul cu SGAM a fost utilă și benefică la tranzacția cu Renomia. În astfel de cazuri este firesc să spunem că aproape nimic în viață nu se întâmplă fără sens. Trebuie doar să avem răbdare iar lucrurile bune se vor întâmpla.”
C&B: Ce sfat/sfaturi aveți pentru cei aflați la început sau indeciși?
Gheorghe Grad: „Această meserie este foarte frumoasă dar și foarte solicitantă. Cerințele de pregătire profesională sunt foarte înalte și corelate atât cu volumul informației cât și cu cunoștințele necesare și exigențele clienților. Pentru a deveni profesionist ai nevoie de 2-3 ani de muncă și de învățare, iar ca să devii expert, peste cinci ani. Convingerea mea este că merită din plin dezvoltarea unei cariere profesionale în acest domeniu.”
C&B: Vă rugăm să oferiți o definiție proprie pentru societatea, afacerile și carierele din România!
Gheorghe Grad: „Aș face mai degrabă o recomandare decât o definire a acestora: NU PROMITEȚI CEEA CE NU PUTEȚI LIVRA! Asta ar trebui să vă călăuzească și ghideze atât viața profesională cât și cea privată.”
Stiu cat de greu a fost dar, ma bucur ca ai reusit.Mult succes in continuare,