Azi scriu despre România și cheia progresului acesteia, în viziunea mea, competitivitatea. Dacă pui un Logan să concureze în Formula 1, nu are șanse să ajungă primul la finish. Desigur, Loganul dă 100% în cursă, dar ținta sa este să dea totul într-un interval scurt cu competiție performantă. În cursa de uzură de 24 de ore câștigă produsul cel mai performant și strategia cea mai bună. În business, adevărata performanță se vede pe termen lung, când strategiile câștigătoare au timp să-și demonstreze valoarea, iar eficientizarea afacerii își arată roadele și creează valoare pentru companie.
De ce puteam câștiga cu focus pe România competitivă?
Competitivitatea este definită drept setul de instrumente, politici și factori care determină nivelul de productivitate al unei economii. Mai departe, acest lucru decide nivelul de prosperitate pe care o economie o poate genera pentru cetățenii ei.
Competitivitatea economică a României – Productivitatea per angajat
În România, productivitatea per angajat, în 2017, era la 65,3% din media europeană, potrivit datelor Eurostat. Cu toate acestea, în ce privește numărul de ore lucrate, românii sunt în clasamentul celor mai harnici muncitori. În ciuda acestui lucru, motivele creșterii competitivității Bulgariei, peste România, au legătură cu stabilitatea și predictibilitatea sistemului fiscal. De asemenea, au contat şi politicile adoptate și dezvoltarea parteneriatelor cu investitori în ultimul an.
Ne întoarcem la competitivitatea afacerilor românești pentru România competitivă, „caracteristica unei firme de a face față concurenței altor firme similare pe o anumită piață”. Competitivitatea unei firme este influențată, în mare măsură, de capacitatea de a întelege și de a se adapta cât mai corect la lumea care o înconjoară.
Ce competitivitate să am eu cu doar un chioșc de covrigi în stradă? Greșit. Gradul minim de competitivitate al unei afaceri mici este desemnat de legislația specifică fiecăreia – nu poți deschide un chioșc care nu are dotări competitive – aparate, angajați etc., care să asigure un minimum legal de igienă și confort. De aici în sus începe povestea supraviețuirii și a succesului unei afaceri.