Că ne place sau nu, în fiecare moment al vieții noastre suntem puși în fața unei negocieri, iar atunci suntem obligați să ne folosim puterea de influență pentru a întoarce situația în favoarea noastră. Problema apare în momentul în care nu știm care sunt așii din mânecă și cum să îi folosim pentru a îi influența pe ceilalți din jurul nostru.
În opinia specialistului în hipnoză Eugen Popa, chiar dacă nu am avea încredere în propriile forțe că putem să-l influențăm pe șef să ne mărească salariul sau să convingem o fată frumoasă să iasă cu noi în oraș, există câteva elemente esențiale pe care le putem avea în vedere în procesul nostru de persuasiune, precum puterea pozițională, emoția, expertiza și interacțiunea umană. “Există multe momente când avem certitudinea că suntem pregătiți să înfruntăm și să punem stăpânire pe unele situații, însă puși în fața faptului împlinit, ne pierdem și avem tendința de a da înapoi. Atunci când situația implică și influențarea unor persoane, situația devine cu atât mai complicată. Partea bună este că există câteva elemente esențiale pe care le putem folosi atunci când vrem să-i determinăm pe cei din jurul nostru să acționeze conform propriilor noastre dorințe, iar atitudinea și recurgerea la emoții sunt elemente cheie în tot acest proces”, declară Eugen Popa, președintele Asociației Române de Hipnoză.
- Puterea pozițională. „Totul depinde de poziția pe care o adoptăm încă de la început. Persoana mai puternică, deci mai influentă, este întotdeauna aceea care tinde să vorbească mai mult, să-i întrerupă des pe cei care preiau cuvântul la un moment dat și să ghideze conversația prin alegerea subiectelor de discuție. Putem deveni influenți, cunoscând dinainte nevoile și subiectele populare în rândul celor din jurul nostru și vorbind mai mult decât ceilalți pe aceste teme. Dacă ne vom documenta și în prealabil, există reale șanse să monopolizăm discuția, iar persoanele care asistă la ea să ne asculte, să ne aprobe din inerție și să preia cuvânt mai rar”, declară Eugen Popa.
- Emoția. “Dacă puterea pozițională s-ar afla pe un taler, iar pe celălalt taler ar fi emoția, putem spune că avem un echilibru aproape perfect. În practică, chiar există șanse ca o persoană care recurge la emoție, să capteze mult mai repede atenția celor din jur, decât o persoană care folosește puterea pozițională. Oamenii rezonează, în genere, mai rapid la emoție deoarece această nu trece printr-un filtru rațional, iar reacția la emoții este una instantanee. Într-adevăr, pasiunea poate detrona autoritatea, atunci când este sprijinită de date concrete, iar vorbitorul este bine pregătit”, afirmă specialistul în hipnoză.
- “Atitudinea noastră de lider și pasiunea nu sunt suficiente dacă nu sunt susținute de un background profesional. Dacă vom folosi primele două elemente, iar nouă ne va lipsi expertiza, atunci oamenii vor sesiza imediat că nu suntem decât un impostor. Există și un revers al medialiei, atunci când un expert este mereu întrerupt de alte persoane care vorbesc peste el și nu îl lasă să își ducă ideile până la capăt. În această speță, vocea expertului se pierde de cele mai multe ori în zarva făcută de oamenii, din dorința lor de a fi și ei ascultați. De aceea, se recomandă ca expertul să se impună de la bun început și să se ajute de pasiune pentru a transmite informația mai credibil”, crede Eugen Popa.
- Interacțiunea umană. “Dintre toate cele patru elemente esențiale în procesul de influență, interacțiunea umană este elementul cel mai subtil și, ca atare, rareori poate fi o poziție avantajoasă în puterea pozițională sau în pasiune. Cu toate acestea, am văzut suficiente cazuri când, mânuit cu artă, acest element își atinge obiectivele. Spre exemplu, am urmărit la un moment dat o conversație în care unul dintre participanți a dominat fără efort o cameră întreagă de oameni care erau, în aparenţă, egali. În doar câteva minute, toată lumea din cameră era supusă inconştient acestui om, care nu deţinea puterea poziţională şi nici nu era pasionat în mod special de acel subiect. Stăpânirea desăvârşită pe care o avea asupra semnalelor subtile conversaţionale era profundă, iar curând toată lumea dansa pe ritmul vocii sale. A fost frumos să privesc. A demonstrat o stăpânire desăvârşită conversaţională în acţiune”, conchide Eugen Popa, președintele Asociației Române de Hipnoză.
Eugen Popa – Antrenor pentru succes
Eugen Popa este unul dintre cei mai cunoscuţi şi bine pregătiţi traineri din România şi preşedintele Asociaţiei Române de Hipnoză.
Studiile sale l-au purtat pe trei continente, în Europa, Asia și Statele Unite, iar până în prezent a susţinut conferinţe, traininguri şi workshop-uri în Thailanda, Statele Unite ale Americii, Brazilia, Turcia, Grecia, Anglia, Germania etc., la care au participat mii de oameni.