Dacă este Luni, scriu cu drag pentru voi, antreprenorii, în revista Careers & Business. Mi-am dorit să ating acest subiect pentru că săptămâna trecută am discutat mult despre experiența mea de șapte ani în multinaționale. O companie multinațională se pregătește de un training pentru angajați și am fost solicitată pentru un speech pe leadership. Mai în glumă mai în serios, am primit feedback-ul: să nu-i convingi pe toți să meargă către antreprenoriat J!
Păi, dacă ar fi așa ușor cu antreprenoriatul…:) În primul rând, este vorba despre mult self-mastery, disciplină, anduranță, adaptabilitate, intuiție, rezistență la stres, familie înțelegătoare pentru zilele în care lipsești și multă pasiune! Aș putea spune că în majoritate cazurilor totul începe de la o pasiune și ajungi antreprenor împătimit fără să îți dai seama. Desigur este o perspectivă personală.
Corporatistul și pasiunea transformată în antreprenoriat. Așa am intitulat tema de astăzi. Acela ești TU, angajat, cu o pasiune care te transformi în antreprenor (asa a fost în cazul meu, fost angajat de 7 ani, devenit antreprenor deja de 5 ani). Sunt multe situații și multe exemple cu bazele în pasiune și împlinirea ei prin trecerea la antreprenoriat.
Cu acordul tău, redau câteva momente importante surprinse de mine în acest proces de transformare și repoziționare:
Angajat sau Antreprenor?
Da, am fost angajată în două companii multinaționale, timp de șapte ani. A fost o școală absolut utilă pentru mine. Aș îndrăzni să spun, o experiență crucială. Am învățat, m-am dezvoltat, am avut mentori. Recunosc, ultimele luni ca angajat au fost foarte dificile întrucât lucram deja să startez afacerea mea. De aici și concluzia: Nu poți să fii în ambele tabere! Antreprenoriatul este, în opinia mea, o stare de spirit, un talent, dar mai ales o responsabilitate care te solicită cel puțin 12 ore/zi, 6 zile pe săptămâna (uneori 7). Îți recomand să încerci mai multe variante, să vezi ce îți place să faci, unde te regăsești, cu ce empatizezi, ce te face să vibrezi și ulterior să iei o decizie: angajat sau antreprenor.
Testează ideea ta de business!
Oricât de mult îți place ideea ta de business și oricât de mult ai muncit la ea, utilizatorul final este CLIENTUL, iar acesta se măsoară în nevoi și cum răspunde produsul/serviciul tău la acestea. Dacă vrei să îți deschizi o ceainărie, de exemplu, mergi la colt de stradă și încearcă să vinzi ceaiul tău. Cât ai cere? Cât ți se oferă? Cere feedback, vezi părerea consumatorului și reconsideră produsul/serviciul tău în funcție de acestea.
Un produs/serviciu, pâna la urma este un mecanism viu care trebuie reinventat, adaptat continuu.
Acum că ai ales să fii antreprenor asumă-ți noua direcție
Trebuie să fii conștient că antreprenoriatul este abilitatea ta de a răspunde la provocări în fiecare zi, de a găsi soluții în mod constant, de a fi creativ și de a-ți păstra entuziasmul. Crede în tine, viziunea ta trebuie sa fie crezul tău! Tratează-te cu respect în relația cu orice client, furnizor, partener și nu te vinde ieftin! Da, totul este o negociere și trebuie să fii pregătit pentru asta.
Creează un business plan și ia în serios partea de cheltuieli de început
Am început afacerea fără să ma gândesc foarte serios la cheltuieli: înființare firma, contabilitate, poate chirie sediu, website, campanii de promovare etc. Aaa da, și planul B, căci dacă nu faci bani în primele luni, uneori primul an, va trebui să creditezi firma, să muncești din greu la strategia de vănzare și să încerci să finalizezi tranzacții și să semnezi contracte. Îți amintești de păstrarea entuziasmului și a crezului/vizunii tale? Aici intervine partea de încredere în tine, adaptare și soluții.
Recomand să ai un plan B pentru venituri, atunci când startezi un business.
Formează-ti o echipă cu care să construiești business-ul tău
Nu despre angajați este vorba, ci despre colaboratori, oameni project based care să te ajute să crești business-ul tău. Oricât de imposibil poate părea, NU poți face totul singur! Găsește colaboratori, oameni care să creadă în viziunea ta și să se regăsească în misiunea ta. Nu coborî standardele și nu face compromisuri, prieteni, rude etc. Există profesioniști și ai nevoie de ei. Cartea ta de vizită sunt angajații / colaboratorii, termenele respectate și lucrul bine făcut. De aici poți crește organic.
Arena leilor sau competiția
Sper că nu ai uitat de competitive!? Poate fi clișeu, însă trebuie sa fii mereu cu un pas înainte, să aduci mereu ceva nou sau să ai o idee genială care nu poate fi copiată. Dar, să revenim, oamenii vor replica ideea ta, conceptul tău și trebuie să fii pregătit, să ai acel element de unicitate care să facă clienții să revină. Care este your unique business proposition?
Business-ul înseamnă bani
Da, business-ul înseamnă bani! O lecție nu tocmai ușoară pentru femei. Femeile țin la latura umană în business, femeile sunt voluntare și muncesc mult fără să pună accent pe bani. Trebuie să știi să monetizezi efortul tău, să emiți facturi pentru activitatea ta și să fii plătit(ă)! La final de zi, business-ul se traduce în numărul de facturi emise și bani în cont. Obișnuiam să empatizez cu obiecțiile clienților mei (nu am bani, nu am timp, este prea scump). În realitate, ceea ce oferi este de valoare și, dacă îți cunoști valoarea vei știi să rezolvi obiecțiile de mai sus. Un exemplu: Prea scump în comparație cu ce?
Vă las cu o concluzie: Femeile sunt din ce în ce mai importante în piața globală, nu doar în calitate de lucrători, și în calitate de antreprenori, manageri și investitori. În ultima perioadă, în țara noastră se observa o redresare a mediului de afaceri. La Elite Business Women poți contribui alături de noi la dezvoltarea mediului de afaceri! Antreprenoriatul devine și este privit drept o alternativă pentru dezvoltare, iar crezul meu este că împreună eforturile noastre vor avea impact!
Bianca Tudor, antreprenor, fost corporatist
Articole anterioare: