sâmbătă, iulie 20, 2024
spot_imgspot_img
AcasăCareersUn ALTFEL de interviu cu Augustin Hagiu, președintele F.O.R.T. De la jurnalism...

Un ALTFEL de interviu cu Augustin Hagiu, președintele F.O.R.T. De la jurnalism la consultanță în afaceri 

Augustin Hagiu este începând din 2005 Președintele Federației Operatorilor Români de Transport – F.O.R.T., activitate ce i-a adus notorietatea în domeniul reprezentării intereselor patronale. De-a lungul carierei, a încurajat și sprijinit activitatea și apariția unui număr de peste 24 de asociații patronale locale și regionale formate din societăți comerciale de transport rutier mărfuri și pasageri. A elaborat și promovat totodată o serie de inițiative legislative operațional sectoriale ce se regăsesc și în prezent în legislația națională. Este totodată fondator și Vicepreședinte al IPRU- International Passenger Road Union, însă un lucru foarte puțin cunoscut despre el, se raportează la calitatea de consultant în management afacerilor, activitate începută încă din 2012.

C&B: Fă o descriere a activității tale!

Augustin Hagiu: Consultanța este, de fapt, a doua activitate profesională pe care o desfășor în paralel cu aceea de președinte FORT, însă este cea care îmi aduce cele mai mari satisfacții profesionale datorită rezultatelor concrete și evoluției clienților. Lucrez exclusiv pe baza de recomandări, iar abordarea este total diferită în raport cu cea clasică din acest domeniu profesional. Primul pas este legat de cunoașterea clientului  ceea ce reprezintă cea mai importanța etapa în cazul celor aflați în categoria întreprinderi mici și mijlocii. În această primă etapa urmăresc două componente esențiale, una legata de acționari/administrator și una raportata angajaților. Sunt două analize de tip „radiografii” pe care le realizez prin mijloace diferite și pe care ulterior le suprapun pentru a putea trage concluzii, respectiv pentru trasarea corectă a strategiilor raportate atingerii obiectivelor companiei. În cazul acționarilor/administratorilor încerc să determin inclusiv poziționarea familiei/prietenilor apropiați față de modul în care acesta acționează în companie respectiv în raport cu colaboratorii. De multe ori, din discuțiile cu cei apropiați, realizezi lucruri pe care nu le-ai fi aflat nici dacă te aflai permanent 7 zile lângă administratorul firmei, însă această abordare este una specifică acelor clienți cu care există o relație foarte apropiată și recunosc că nu am foarte multe exemple de acest fel. A doua analiză reflectă poziționarea angajaților în raport cu managementul respectiv cu activitatea proprie în companie și reprezintă un proces minuțios, presărat pe ici pe colo cu „capcane” ce trebuie delicat abordate și ocolite. Aici sunt prezente nemulțumirile, frustrările acumulate, energiile negative generate inclusiv de probleme personale și totodată derapajele raportate subiectivismului fiecăruia. O metodă inedită la care am apelat cu ceva ani în urma și  pe care încă o abordez din simplul motiv legat de faptul că produce „valuri” este aceea de a pleca în radiografiere de la întrebarea seacă : ” Cum ajunge hârtia igienicî în toaletele companiei ?” evident cu referire la fluxul de aprovizionare. La această intrebare, inițial toți se blochează, dar apoi înțeleg cu răbdare, pe măsură ce descoperim probleme împreună, de ce este important să abordăm lucrurile așa. Țintele principale uzuale pe care le urmăresc sunt legate de optimizarea fluxurilor,  reducerea costurilor și maximizarea profiturilor, controlul în timp real de la distanță al propriei afaceri, eliminarea factorilor de risc, dezvoltarea afacerii în tendințele de piață și inovare. Am și clienți ce mă solicită pentru chestiuni punctuale atunci când nu au soluții, dar și companii multinaționale care de regulă doresc să intervin pentru acțiuni de tip creștere cota de piață sau intrare în piață serviciilor oferite în special pieței de transport iar cu aceștia contractele sunt pe termen lung.

A fost cel ai tânăr director de marketing și publicitate din lume

C&B: Cum sună povestea evoluției tale?

Augustin Hagiu:  Munca efectivă am început-o la 16 ani, în vacanțele de iarnă/vară . Munca fizică destul de dificilă, în special în construcții, însă cu satisfacții mari la vremea respectivă. Lucram o lună în vacanță de vară, iar a doua lună eram pe plajă la mare fără să cer bani parinților. Activitatea profesională am început-o la 18 ani, în primul an de facultate ca și agent comercial într-o tipografie. A fost extraordinar acest pas deoarece a reprezentat și cel mai important și determinant în cariera mea ulterioară. Primii clienți de atunci îmi sunt și astăzi prieteni, după 29 de ani în care mi-au fost și furnizori între timp, ajungând să sponsorizeze activitățile FORT -ului. Atunci, în urmă cu 29 de ani am realizat cât de importantă este determinarea și seriozitatea faptul de a nu spune „nu pot” și totodată cât de mult contează perseverență în ochii celor ce ți-au acordat cu încredere să reprezinți în diferite poziții, o mică parte din afacerea lor. Am fost repede remarcat și promovat iar undeva la 20 de ani am trecut din zona activității de reprezentant vânzări în domeniul televiziunii. Eram probabil, la 20 de ani, cel mai tânăr director de marketing și publicitate din lume, combinând asta cu o emisiune săptămânală culturală pe care o prezentăm, înregistrăm și montam, având și calitatea de realizator. Ceea ce a urmat este doar evoluție. Am trecut pe rând în postura de antreprenor, iar mai apoi director comercial, executiv, președinte de asociație patronală, iar ulterior de federație. Avantajul major este legat de faptul că am trecut prin toate etapele profesionale, poate mult mai repede decat un om obișnuit, dar cu siguranță atingând toate treptele.

Bunicii au avut un rol definitoriu în evoluția celui care este azi, Augustin Hagiu

C&B: Cum erai în copilărie și cine ți-a influențat dezvoltarea?

Augustin Hagiu: În copilărie îmi plăcea foarte mult să mă joc singur deoarece eram nevoit din cauza lipsei jucăriilor să vizualizez foarte mult și să improvizez. Îmi plăcea mai mult să socializez cu ceilalți copii, în loc să mă joc neaparat cu ei, iar partenerii de joacă erau foarte atent selectați și de regulă mai mari ca vârstă decât mine. Am crescut într-o familie normală cu posibilitățile materiale modeste de la vremea respectivă, însă nu am simțit prea mult asta. Bunicii mi-au influențat enorm caracterul și evoluția personală. Am avut mare noroc să mă las pe mâna lor, bunicul născut în 1901, iar bunica în 1918. Istoria, geografia și percepția despre lume modelată în stil vechi, grație experienței bunicilor mei și-au pus amprenta definitoriu pe relațiile mele socio-profesionale viitoare. În adolescență mi-am continuat dezvoltarea abilităților de comunicare cu oricine, oricând pe orice subiect cunoscut sau cât de cât stăpânit. „Gașca” mea la vârsta de 16 ani era compusă din oameni de 20+, iar asta a contat enorm mai târziu. Nu am avut viziuni, însă mi-am imaginat foarte mult lucruri, situații, conjuncturi. M-am adaptat mereu rapid momentului și mi-am dezvoltat capacitatea analitică extrem de puternic, iar acest lucru m-a ajutat să iau decizii rapide și să evoluez mult mai repede decât în mod obișnuit. Nu am fost niciodată disperat după componenta financiară, ci mai degrabă dupa recunoașterea lucrurilor făcute și validare. La 27 de ani eram deja președinte de patronat și reprezentam interesele a 3600 de companii.

O carieră clădită pe onestitate, rigurozitate și sacrificiu

C&B: Ce apreciezi și ce nu tolerezi ?

Augustin Hagiu: Apreciez enorm asumarea și transparența. Îmi place curajul și determinarea. Aplic sinceritatea și sunt pragmatic. Îmi place, totodată, să manipulez în sens constructiv și în interesul celor pentru care fac asta. Am suficient de multe lucruri și atitudini pe care nu le tolerez la oameni, însă nu plec niciodată de la prezumții negative în relație cu un om. De multe ori sunt suficiente 2 minute sau o simplă strângere de mână și o privire „pe cer” ca să știu să nu pierd vremea într-o conjunctură nepotrivită felului meu de a fi. Nu tolerez trufia, indolența și egocentrismul, chiar dacă și eu de multe ori sunt caracterizat ca fiind „arogant”. Este o formă de a ține balastul deoparte. La 47 de ani consider că nu mai am nevoie și nici nu se mai justifică „experiențele” cu oameni și de aceea am devenit foarte selectiv. Până acum, ceea ce a fost de experimentat inclusiv în viața personală, s-a încheiat. Sunt la etapa în care trebuie să mă bucur de viața și de toate cele ce au fost până acum respectiv de ceea ce se așterne în fața mea. Trebuie să dăruiesc din experiența mea celor care merită și, în primul rând, copiilor mei.

C&B: Climatul economic din ultima perioadă a influențat activitatea ta?

Augustin Hagiu: Sunt legat „ombilical” în activitatea mea, de orice modificare/schimbare a climatului economic și mediului de business. Mă ajută însă foarte puternic comunitatea de informații pe care am construit-o în timp cu mediul de afaceri intern respectiv cu partenerii externi. Avem acces rapid la informații, în timp real aș spune. La fel accesăm și soluțiile deja experimentate între noi în anumite situații. „To share” este expresia primordială atunci când vorbim de provocările climatului economic, iar asta este cheia activității mele profesionale.

C&B: Ne poți povesti situații limită din activitatea ta?

Augustin Hagiu: Ca și consultant, rar mă confrunt cu situații limita deoarece gestionez singur ceea ce se întâmplă și am deja expertiza gestionării situațiilor de criza în sensul neajungerii în astfel de situații. Ca și lider de patronat însă, am testat frecvent situații limită în special atunci când în fața se află aparatul instituțional, iar în spate cei pe care îi reprezinți. O astfel de situație s-a manifestat în Piața Victoriei la protestul din 2016 raportat exploziei tarifelor RCA. Atunci am luat-o decizie riscantă, dar ce s-a dovedit ulterior că singura posibilă și victorioasă în același timp, însă nu aș dori să intru în detalii. Strategia este componenta ce poate face diferența, iar capacitatea mea analitică m-a ajutat mereu în astfel de situații cu condiția ca presiunea factorului suport (cei pe care ii reprezentam) să nu fie exagerată sau absurda. De cele mai multe ori este bine să te retragi pentru a lua o decizie, însă musai trebuie să ți-o asumi ulterior indiferent de consecințe.

C&B: Aveți in față un potențial partener sau angajator. Care este fraza cu care îl convingi că merită să apeleze la serviciile tale?

Augustin Hagiu: În cazul meu, nu se mai pune problema unui angajator. Clienții îmi sunt parteneri, însă eu nu acționez într-o manieră tipică. Practic, nu caut să imi dezvolt portofoliul de clienți. Ei apar la recomandarea altora și știu exact pentru ce vin la mine. Eu aleg dacă lucrez sau nu pentru ei, iar asta din păcate mă împiedică să dau un răspuns legat de fraza cheie pentru a convinge. Toți clienții mei mi-au rămas prieteni și dupa terminarea unor proiecte, iar asta este cel mai important lucru.

C&B: Ce sfaturi ai pentru cei aflați la început de drum profesional sau indeciși?

Augustin Hagiu: Banii sunt pe locul doi. La început de carieră trebuie să urmărim experiența în sine și să gestionăm cât mai multe situații grele obținând rezultate. Alegerea conjuncturii potrivite în cariera ține de flerul și experiența de viață a fiecăruia, iar  abordarea oportunităților de caracterul fiecăruia dintre noi.  Ceea ce se întâmplă în copilărie și adolescență este extrem de important deoarece transformările ulterioare sunt foarte dificile. Mai degrabă aș da un sfat părinților sau îndrumătorilor, dascălilor. Accentul în educație trebuie pus pe liberul arbitru și nicidecum pe „trebuie” . La fel este și în plan professional. Fugiți de șefii care spun că „așa trebuie”. La început de drum, este esențial să întâlnești și să te apropii de persoane cu mult caracter, poziționate ierarhic superior în compania la care lucrezi. Cu ei trebuie să rămâi aproape și după „desprinderea ulterioară” și asta este esențial. Eu așa am procedat iar în timp, chiar dacă ei au rămas pe loc, mi-au urmărit cariera, s-au mândrit că au sprijinit formarea mea și m-au recomandat. Orice formator sănătos la cap își dorește ca discipolul său să îl depășească.

Digitalizarea excesivă = o societate transformată alert și care își pierde din valoare

C&B: Ce reprezintă societatea pentru tine și cum interpretezi tendințele ei?

Augustin Hagiu: Termenul de „societate”, în realitatea cotidiană actuală este exagerat, iar acesta este un prim aspect pe care doresc să îl exploatez. Societatea presupune totalitatea factorilor economici, culturali , etc. , ce formează și susțin o comuniune de valori între oamenii ce împart un anumit areal geografic delimitat și/sau interese socio profesionale comune. Aceasta abordare a termenului „societate” nu mai corespunde. însă cu ceea ce trăiesc membrii comunităților în zilele noastre. Împărțim evident încă același spațiu geografic, însă abordarea socială, culturală și economică este extrem de individualistă. Transformarea societății este atât de rapidă și de brutală pe măsura digitalizării excesive a sinapselor sociale. Din punctul meu de vedere, tendința de robotizare a factorului uman se manifestă extrem de agresiv, iar asta anihilează fix componenta de liber arbitru, atât de esențială în  menținerea unor societăți bazate pe interacțiunea creativă, liberă și în interesul comun a indivizilor. În fapt, asistăm la distrugerea completă a personalității, individului și la aplatizarea manifestarilor acestora în societate, fie prin impuneri voalate fie prin impuneri directe.

Concluzia mea personală se poate exprima sec astfel: atunci când comuniunea dintre oamenii unei societăți se află în plan secund față de interesul și manifestarea individuală, asistăm la o involuție prezentată ca evoluție cu un final dramatic, singurul posibil și despre care vorbesc toate marile cărți ale istoriei.

Facebook

ARTICOLE ASEMANATOARE

ADAUGATE RECENT

Acest site web folosește cookie-uri și vă solicită datele personale pentru a vă îmbunătăți experiența de navigare. We are committed to protecting your privacy and ensuring your data is handled in compliance with the General Data Protection Regulation (GDPR).