Salut. Eu sunt Alexandra Huștiu Bibire și te invit astăzi, din nou, pentru că da, e miercuri, într-o nouă incursiune în Personal Branding prin ceea ce eu numesc #RevolutiaMeritocratieiPrinPersonalBranding.
Data trecută îți povesteam de marketing-ul carierei, o nouă materie de studiu în Statele Unite. Evident, în școlile de top, și chiar în clasele de MBA. Nutresc speranța că ai rămas cu o noțiune esențială, și anume aceea că trăim vremuri unice din acest punct de vedere, cel în care ne putem marketiza activitatea profesională, cariera, mult mai ușor, datorită Internetului și a rețelelor sociale. Dar și că există un element esențial pe care trebuie să ne focusăm raportat la asta și anume unicitatea noastră, în așa manieră încât brandul personal să fie unul singular. Unic.
În acest context apare noțiunea de branding de carieră, care, din punctul meu de vedere, are o abordare atât științifică cât și holistică asupra brandului nostru personal, căci reușește foarte clar să definească cele două aspecte care îl construiesc, Sinele personal și Sinele profesional, și o face să devină atât o știință în sine cât și o artă, căci ține punctual de natura umană și relațiile interpersonale dintre oameni.
Când am început #RevolutiaMeritocrațieiPrinPersonalBranding, acum mai bine de un an, prin apariția primei cărți de Personal Branding din România, am făcut-o pentru că mi-am dorit să ghidez cât mai mulți oameni spre înțelegerea unei perspective foarte simple asupra realității noastre, ca adulți: aceea că, în viața de adult, munca ne definește în societate – și e destul să te gândești la asocierea pe care o faci cu o persoană anume, Cine e si Ce face – și, în acest context, suntem definiți de ceilalți, de experiența celorlalți alături de noi. Experiența profesională, care o include și pe cea umană. Vorbesc aici, evident, de un context sănătos de relaționare profesională care, mare parte, vine din recomandări (experiența altora alături de noi). Din relații. Prin încredere și respect reciproc. Limite foarte clar definite, și preferințe menționate.
Paradoxul e că aici apare marea discordanță de care suferim în România: profesioniștii buni au relații profesionale din recomandări, iar cei mai puțini buni își fac mult advertising. Pull versus Push.
Și ce mi-ar plăcea mie să nuanțez este că există și calea de mijloc, și anume Personal Branding-ul. Adică o combinație între cele două și spun asta pentru că știu cât de mulți oameni extrem de buni din punct de vedere profesional efectiv evită să se promoveze tocmai pentru că știu oameni extrem de slabi din punct de vedere profesional care o fac în exces și cu care nu vor să fie asociați.
Revenind la brandingul de carieră, căci am rămas datoare și de la articolul trecut cu această informație, a fost creat cu scopul de a ne evidenția, de a ne diferenția pe piața forței de muncă, într-o perioadă economică în care meritocrația devine primordială, dar și într-o perioadă în care stabilitatea unui loc de muncă este incertă. Brandingul de Carieră își propune să te învețe să înțelegi cum arăți tu ca și profesionist în piață, mai concret care este percepția celorlalți asupra ta ca profesionist, dar și cum trebuie să comunici astfel încât această informație să fie integrată corect de către ceilalți.
Știu că pare idealist, dar, dacă vrem o țară ca afară, putem începe noi prin a face ceva și cred că zona profesională e esențială tocmai pentru că suntem adulți și noi suntem cei care putem face schimbarea.
Momentan, zona profesională e ca un domino în care neîncrederea este perpetuată.
Pentru că eu chiar cred că, în această perspectivă de conștientizare și responsabilizare în câmpul muncii, putem schimba România în mai bine.
Articole anterioare: