Oana Păuna este o femeie pasionată de cuvinte și folosește magia lor pentru a ajuta antreprenorii să își crească vizibilitatea în mediul online. Este un content writer creativ care croiește din cuvinte povești și experiențe pentru cititorii săi, fie că vorbim de clienții proprii sau clientul final.
C&B: Oana, ce face un content writer?
Oana Păuna: Un content writer creativ ca mine lucrează cu cuvintele în fiecare zi pentru a crea texte de blog, site sau postări social medi (aici intervine o parte de copywriting), scripturi video sau descrieri de produse pentru clienții săi, majoritatea antreprenori. Pun emoție în cuvinte, pasiune în ceea ce fac pentru ca antreprenorii cu care colaborez să își crească brandul în mod organic pe termen lung, încet și sigur.
C&B: Cum sună povestea carierei tale?
Oana Păuna: Am devenit content writer pentru că mi-am dorit să trăiesc din scris. Toți au crezut că este o nebunie, că nu se poate în România, nici în satul de unde vin, dar eu am găsit o cale. Sunt persoana care nu se lasă bătută cu una, cu două, chiar dacă va cădea la pământ și își va deplânge soarta, mereu se ridică mai falnică și mai puternică decât a fost. Sunt un fel de Phoenix care găsește oportunități în mediul online oricâte provocări ar apărea în viața sa. Cred în oamenii potriviți la momentul potrivit pentru că mi s-a întâmplat să găsesc oamenii potriviți fix când eram pe punctul să renunț.
C&B: Care erau viziunile tale în copilărie/adolescență și care sunt acum?
Oana Păuna: Când eram mică îmi doream să devin scriitoare sau cântăreață, așa că, presupun că am obținut 50% din visul copilăriei. Știam doar că vreau să trăiesc din ceva care-mi aduce bucurie și entuziasm.
Lucrurile nu s-au schimbat foarte mult pentru că sunt un promotor activ al urmăririi pasiunii și cred în ideea de scop mai mare al vieții noastre sau mai bine zis, al faptului că suntem trimiși pe Pământ cu o misiune mai mare decât propria existență.
Unii oameni sunt norocoși să afle care este misiunea lor, iar eu sunt unul dintre aceștia. Scopul meu este să fac lumea un pic mai bună prin scrisul, emoțiile, entuziasmul, altruismul și ideile mele. Până acum mi-a reușit, dar visurile mele nu se încheie aici. Am planuri mari și îmi doresc să adun alături de mine oameni cu aceleași principii și valori, oameni cu care să pornim un val al bunătății și să Pay It Forward.
C&B: Care sunt principiile de viață și activitate de la care nu te abați și care este explicația lor?
Oana Păuna: În primul rând, pentru mine este important să colaborez cu persoane integre, al căror cuvânt sau promisiune să valoreze ceva. Apoi, apreciez sinceritatea și transparența și evit pe cât posibil ipocrizia și dualismul.
Încerc pe cât posibil să nu fac rău și să comunic asertiv, să pun limite pentru propria stare de bine. De ce? Pentru că din starea de bine produc, creez, inspir, croiesc cuvintele. Doar dintr-o emoție pozitivă pot să ajut alți oameni și nu în ultimul rând, pe mine.
C&B: Cum a influențat/influențează Criza și războiul din Ucraina activitatea ta?
Oana Păuna: La început lucrurile nu păreau să se modifice prea mult, dar în ultimele 4 luni tot mai mulți clienți închid afacerile-pasiune, restrâng bugetul de marketing, internalizează cât mai mult posibil. Este dificil de găsit clienți noi, dar nu imposibil.
Orice provocare ne ajută, ne împinge de la spate și ne depășim fricile, să schimbăm mindsetul și să creăm lucruri noi. Până la urmă orice criză vine pentru a ne forța să ne schimbăm și implicit reinventăm. Cred mult în ideea de a ne reinventa ori de câte ori este nevoie pentru că doar astfel devenim rezilienți pe termen lung.
C&B: Povestește-ne o situație amuzantă din activitatea ta!
Oana Păuna: Amuzant și nu prea a fost când am observat o plată greșită și vorbind cu clientul am realizat că i-am trimis factura altui client. Retur bani, trimite factură nouă, cere-ți scuze, promite că nu se va mai întâmpla și la final, am râs amândoi. Am noroc de clienți care știu să râdă de situațiile amuzante sau ușor penibile și mergem înainte.
Cu cât sunt eu mai deschisă și mai prietenoasă, cu atât se deschid și ceilalți. Avem nevoie de încurajare pentru a râde de micile provocări și a ne înfrupta din dulcele autoironiei. Cu toții avem perioade stresante în care mai facem și prostioare, totuși cu un mindset orientat spre flexibilitate totul se rezolvă.
C&B: Ce sfat/sfaturi ai pentru cei aflați la început sau indeciși?
Oana Păuna: Decide ce vrei să faci, setează-ți un obiectiv și apucă-te de muncă pentru a-l atinge. Există suficiente resurse online care să îți arate drumul, să te ajute să-ți faci și planul și bagajul, dar să te și motiveze să faci primul pas pe ușă. Orice călătorie de 1000 mile începe cu un singur pas – cel mai greu este primul.
C&B: Care sunt percepțiile tale despre societatea, afacerile și carierele din România?
Oana Păuna: Societatea este la fel de diversă ca noi, are toane, zile bune și zile rele, ar fi nedrept să o caracterizez dintr-o singură perspectivă, într-un singur moment și cu un singur obiectiv la ochi. Fiecare dintre noi formăm societatea, așa că tot ce facem zi de zi se răsfrânge în ce devine societatea ca întreg. Mă refer aici la teoria fractalului din fizică, dacă știți.
Afacerile sunt rotițele care fac economia țării să meargă și mi-ar plăcea să văd o implicare mai activă a statului în ajutorarea și creșterea lor, fapt ce nu se întâmplă în prezent. Lucrurile nu stau prea bine cel puțin pentru afacerile mici și mijlocii care sunt pe cale să dispară, totuși văd și altceva. Văd comunități de antreprenori care vor să se ajute între ei, se susțin, fac eforturi mari să rămână pe piață, se tot reinventează, creează și inovează, văd tineri cu speranță în ochi și motivație să reușească.
Despre cariere ce pot spune? Am trecut de aproape 5 ani de statutul de angajat și nu mai văd reîntoarcere acolo. Cred că tinerii au destule opțiuni unde pot lucra și pot învăța o profesie la nivel de artă. Că poate este nevoie de relocare, readaptare, desprindere de satul, familia și casa părintească, de schimbare de mindset, de responsabilizare – aceste lucruri sunt deja subînțelese. Nu cred că a lucra în alte țări este o soluție.
Avem deja un deficit de personal, tot mai mulți pleacă, iar alții se plâng că aducem asiatici în țară. Nu mai plecați și nimeni nu va mai aduce niciun străin la munca de jos aici! Rămâneți, lucrați, învățați și apoi deschideți companii, ONG-uri, PFA-uri pentru voi, ai voștri și conaționali! Avem nevoie de implicare. Vrei mai mult? Fă mai mult! Oferă mai mult! Doar așa vei obține mai mult!
Cu un ochi văd sărăcia și lenea asistaților social din societate, cu altul văd foamea și ambiția antreprenorilor. Adevărul absolut le cuprinde pe amândouă. Nu suntem diferiți de alte țări la nivel de antreprenoriat pentru că muncim la fel de mult. Că nu suntem ajutați, susținuți sau că nu avem o istorie de economie de piață prea lungă – astea sunt alte povești pe care nu le voi diseca acum. Victimizarea nu are niciun rost. În schimb, hai să discutăm ce facem AZI pentru ca MÂINE să ne fie mai bine: mie, ție, alor noștri, alor voștri, tuturor?
C&B: Dacă ai avea în față un potențial client sau partener, cu ce l-ai convinge?
Oana Păuna: Voi recunoaște că nu este punctul meu forte să fac vânzări. Totuși, cred în mine și în serviciile oferite. Așa că aș vorbi despre provocările sale în lumea online, despre marketing digital și rezultate, despre ce a încercat și nu a mers, despre ce își dorește și așa, cumva aș ajunge la ce îi pot oferi eu pentru a-i suplini acea nevoie, a-i schimba părerea despre antreprenorii/soloprenorii români și despre content writeri/copywriteri și a-l aduce la atingerea obiectivelor.
Pasiunea pe care o pun în ceea ce fac vorbește despre mine. Că nu am timp sau energie să arăt lumii tot ce pot și doresc să fac – aici voi lucra mai mult pentru a ieși în față. Cu pasiune, dedicare, profesionalism și empatie, consider că voi convinge clientul/partenerul potrivit.