Nora Dobre, Senior People Lead la Temenos și Associate Teacher la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, nu se dă în lături de la provocări, ba chiar le îmbrățișează cu brațele deschise! Cu o curiozitate de nestăvilit și o reziliență de invidiat, a învățat să transforme orice obstacol într-o oportunitate de creștere. Această abordare curajoasă și optimistă o definește pe Nora ca un profesionist dedicat, capabil să se adapteze și să evolueze constant.
Pentru Nora, oamenii sunt esențiali. Puterea comunicării deschise și a învățării continue o ajută pe Nora să susțină un mediu în care fiecare se simte valorizat și încurajat să-și atingă potențialul maxim. Ghidată de curiozitate și de anti-fragilitatea lui Taleb, Nora este conștientă că un climat de încredere reciprocă, în care ideile pot circula libere, este esențial în lumea de astăzi.
Și pentru că știe că viața modernă e un carusel amețitor, Nora ne invită să reflectăm asupra ritmului alert în care trăim și să găsim echilibrul între intensitate și împlinire care să ne susțină și să ne provoace, fără a ne suprasolicita.
Pregătiți-vă pentru o prezență plină de energie, umor și inspirație, care ne va provoca să privim people managementul dintr-o perspectivă nouă și captivantă!
C&B: Abordezi fiecare provocare ca pe o oportunitate de creștere. Care a fost cea mai mare provocare profesională pe care ai întâmpinat-o și ce lecții ai extras din acea experiență?
Nora Dobre: Pe lângă provocările profesionale constante ale oamenilor de HR, în care vedem, gestionăm, putem sau nu oferi suport în momentele dificile și intime de viață ale angajațilot – provocări care mereu vin cu lecții, cele mai mari provocări le-am experimentat constant în cazurile în care în pofida celor mai bune intenții, nu reușeam să livrez/livrăm alături de echipă suport nevoilor clienților. Atât interni, cât și externi. Probabil de cele mai multe ori, din motive ce nu țin de noi, ci poate de condiții economice macro, formalități sau procese administrative, unde uneori poate considerăm că am fi putut mai bine dacă depindea mai mult / numai de noi, însă totuși, nu am reușit. Și nu mă refer aici la eventuale lupte de sisif duse cu factori externi, ci în cazuri de exemplu de recrutare, unde poate nu am reușit să deservim business-ul cum ne-am fi dorit cu toții. Lecția? Sunt multe. Însă extrag următorul: probabil în HR nu putem fi motivați mereu de succes, ci dimpotrivă, statul în probleme, nesoluționarea tuturor face parte din profesie, fără să fie un element de non-calitate.
C&B: Curiozitatea și reziliența sunt trăsături esențiale în cariera ta. Cum reușești să cultivi aceste calități în echipele cu care lucrezi și cum îi inspiri pe cei din jur să îmbrățișeze schimbarea?
Nora Dobre: Poate e un truism, dar prin exemplu și trial & error. Sunt curioasă și aleg mereu să merg mai departe. Chiar dacă asta uneori presupune și perioade în care mă scutur, o iau mai încet sau iau o pauză. Dar încerc să țin antrenat mușchiul curiozității, rezilienței, deoarece acestea îmi dau speranță la a fi constructiv, realist, pragmatic, cu un praf magic de incert, noroc și necunoscut.
C&B: Ce rol joacă comunicarea deschisă în succesul unei echipe și cum poți crea un climat de încredere reciprocă, în care ideile să circule libere?
Nora Dobre: Posibil să supradimensionez valoare comunicării, dar aș vrea să expandez un pic contextul răspunsului. În filosofia contemporană, comunicarea a devenit un subiect central, mai ales în contextul dezvoltării tehnologiei și al globalizării. În prezent, filosofia media ia în considerare modul în care mass-media digitală și rețelele de socializare schimbă felul în care ne raportăm la adevăr, la identitatea personală și la realitate. Comunicarea nu mai este văzută doar ca un mijloc de transmitere a informației, ci ca un proces esențial în formarea gândirii, a culturii și a relațiilor de putere. Astfel, în era digitală, comunicarea devine un nou fundament filosofic, redefinind conceptele clasice legate de cunoaștere, adevăr și etică. Posibil să fi răspuns ca atare la întrebare!
C&B: Într-o lume modernă, dinamică și adesea copleșitoare, cum reușești să găsești și să menții echilibrul între intensitate și împlinire în viața personală și profesională?
Nora Dobre: În primul rând, în al doilea rând și poate chiar și în al treilea rând, prin somn. Apoi, toate bunele practici mai băbești sau mai inovative, care au legătură cu o viață socială în care încerc să fiu prezentă, alături de copii, prieteni, colegi, vecini, și diverse alte catageorii, să mănânc și să fac mișcare destul de regulat și prin consumul de muzică. Toate acestea pe lângă o disciplină și consecvență în tot ce fac, o structură utilă dar deloc rigidă, care tocmai că lasă liber în minte și spirit pentru creativitate și spontan.
C&B: Te ghidezi după principiul antifragilității, care susține că dificultățile pot întări. Cum aplici acest concept în people management și ce tehnici folosești pentru a transforma dificultățile în avantaje?
Nora Dobre: În esență, antifragilitatea reprezintă capacitatea de a nu doar rezista haosului, stresului și incertitudinii, dar chiar de a deveni mai puternice în urma lor. Aș nuanța pentru cazul meu. Nu mi-am propus să devin mai puternică, însă conviețuirea cu cele de mai sus face parte din opțiunile mele când vine vorba de a deseleni, clarifica, discuta și realiza proiecte alături de colegi, echipe, stakehold-eri. Absorb haosul fără să creeze indigestie. Nu cred că este o superputere, într-o oarecare măsură probabil este efectul unui proces în care aleg ca atare.
C&B: Cum te asiguri că un mediu de învățare continuă este prezent în organizațiile în care lucrezi, și ce metode folosești pentru a încuraja angajații să-și atingă potențialul maxim?
Nora Dobre: Nu pot să mă asigur neapărat, cu atât mai mult, în contextele unde poate din lipsă de resurse, sau poate în companii mai mici unde nu există o formă organizată de învățare, cred că mentoring-ul, împărtășirea de experiențe și practici, schimbul de experiențe privind platforme accesibile de învățare deja pot produce efecte.
C&B: Care este cea mai importantă abilitate de leadership în contextul actual și cum crezi că aceasta va evolua în următorii ani?
Nora Dobre: Deloc nu sunt sigură că ar fi cea mai importantă, însă aș paria că și în prezent, dar poate chiar și în viitor, abordarea principiilor antifragilității, eminamente umanistice, fără să dramatizăm, considerând că totul ar fi haos, pe măsură ce complexitatea proceselor strategice crește, inclusiv datorită integrării AI, cred că poate fi funcțională.
C&B: Cum gestionezi situațiile în care echipele tale se confruntă cu stres sau suprasolicitare și cum îi ajuți să găsească un echilibru sănătos între performanță și bunăstare?
Nora Dobre: Cu anticipare și sper, prevenție. Uneori putem crea contexte mari, de companie, culturale, în care reușim să expandăm contextul de wellbeing. Dar din nou: cred că în profesia noastră nu putem fi mânați de succese absolute, de culturi perfecte care oferă wellbeing complet, și atunci adaug, că în rolurile noastre de manageri, formali, informali și oameni de HR, putem da acest exemplu. Oricine, toți putem practica. E contagios!
C&B: La SMART HR, vei discuta și și despre people management dintr-o perspectivă nouă. Care sunt cele mai importante schimbări pe care le vezi în acest domeniu și cum crezi că liderii ar trebui să se adapteze la ele?
Nora Dobre: Cu riscul să nu aduc nimic inovativ în discuție, cred că buzzword-urile și hipertrendurile în HR și leadership vor fi în continuare: gestionarea muncii la distanță (cu accent pe gestionarea celor la distanță, și nu doar geografică față de birou), agregarea a câtor mai multe date pentru a gândi procese personalizate pentru demografia angajaților noștri, AI, up- și reskill, diversitatea, echitatea și incluziunea. Și o abordare prietenoasă. Pariez pe asta!