Chillya este un nou concept al refugiului și totodată o încercare modernă de apropiere a omului de natură și de lucrurile făcute simplu, într-un cadru natural al regăsirii de sine. Chillya este locuința perfectă unde să te retragi în momentele tale de refugiu. Casa are drept piesă centrală salteaua de dormit deoarece activitățile pe care le urmărești să le practici fie se materializează în natură, fie în atelierele de lucru și creație din zona în care este amplasată. Design-ul arhitectural se încadrează în peisaj indiferent unde o dorești amplasată iar materialele și accesoriile de cea mai bună calitate asigură durabilitatea și rezistența în timp.
Cum v-ați început activitatea în domeniul antreprenorial și care a fost principala dumneavoastră motivație pentru a face acest pas?
Primul pas ca antreprenor l-am facut firesc, din dorinta de a pune in practica idei proprii cat si principii invatate in facultatea de arhitectura. In opinia mea, un architect are la absolvire, in alb, un mandate de antreprenor ori de free-lancer, fie in industrii creative, fie in domenii tehnice ori companii de project management.
Care a fost factorul declanșator care v-a îndreptat către deschiderea unei afaceri în domeniul arhitecturii de retail?
Cel mai important ingredient al orientarii mele catre arhitectura de retail a fost dinamica extraordinara pe care o impune industria retailului. Aveam multe idei, imi placea sa le vad repede puse in opera, iar piata exact asta astepta. Totodata, retailul era si este din punct de vedere tehnologic, in avangarda arhitecturii, fiind unul dintre primele domenii care a integrat sisteme atat de complexe intr-o unitate de retail. Amintesc aici sistemele de prevenire si stingere a incendiilor, sistemele de monitorizare si analiza a traficului, teorii de psihologie vizuala, principia de socio-antropologie, solutii de crestere a sigurantei in exploatare.
Când au apărut primii clienți interesați de activitatea pe care dumneavoastră o aveați în domeniul arhitecturii de retail?
In 1999, se construia in Romania primul mall din provincie si al doilea din Romania. Este vorba despre Iulius Mall Iasi, ceea ce a facut ca din acel moment sa se creeze o nisa total neacoperita ca servicii. Am simtit potentialul sau si de atunci nu ne-am abatut de la acest domeniu extrem de efervescent si spectaculos.
Cât timp a necesitat pentru a obține o stabilitate financiară și care au fost obstacolele pe care le-ați întâlnit pe parcursul desfășurării activității?
Am reusit sa devenim profitabili dupa 3 ani de experienta, ceea ce nu e deloc rau, daca luam in calcul faptul ca in acest scurt interval de timp am invatat alaturi de cei trei colegi arhitecti cu care eram asociat, enorm de multe din ‘tainele’ meseriei, in santiere, alaturi de ingineri, de maistri si de simpli muncitori. Ne-am lovit de foarte multe ori de bariere emotionale, ceea ce era de asteptat oarecum, pentru ca arhitectura este inca unul dintre domeniile in care “ toata lumea se pricepe”. In mod surprinzator insa, desi eram victim aproape sigure in multe proiecte, data fiind lipsa noastra de experienta in gestionarea unui contract, a termenelor de incasare, de gestiune a etapelor de santier, am reusit sa ne cream relatii de lunga durata cu ambele ‘tabere’, in special datorita disponibilitatii noastre de a livra la timp si calitativ.
Când ați înființat primul studio de arhitectură de retail din România și ce va determinat să faceți acest pas?
In 2007, cu ajutorul Alinei Andries, actuala mea partenera, am decis ca putem gestiona echipe multidisciplinare complexe dupa cum solicitau dezvoltatorii de centre comerciale care an de an, proiect de proiect stimulau retailerii sa ridice nivelul de exigente integrate in unitatile si retelele proprii de retail. Cu ajurul partenerei mele am reusit sa construim o echipa care acum a ajuns la 24 de coautori MATIUS.
Ce impact a avut venirea crizei economice în anul 2009 asupra afacerii dumneavoastă?
Pe noi, criza ne-a fortat sa ne ocupam si de lucrurile cu adevarat importante din viata unui om: sa ne facem o familie, sa ne asezam ‘la casa noastra’ cum se spune. In mod firesc si simbiotic, timpul si energiile s-au orientat catre cei doi copii si catre amenajarea caminului, fara a afecta activitatea redusa a studioului.
Am reusit, datorita Alinei, sa intram in perioada de criza economica destul de stabili financiar, lucru care ne-a permis confortul de a dezvolta proiecte de investitii personale in tihna.
Cum a fost prima experiență de amenajare a unui spațiu comercial?
Emotia inefabila pe care am simtit-o ca arhitect care isi vede pusa in opera solutia proiectata, este comparabila de cele mai multe ori cu cea a primului sarut, cu trecerea celor mai grele examene din viata, sau cu nasterea unui copil. Imi amintesc cu mare bucurie explozia de culori si forme si parca sublimarea, transformarea liniilor in volume si texture.
Fiecare eficientizare de costuri era era o victorie, fiecare detaliu rezolvat elegant era un exeritiu util pentru examenele viitoare. Nimic nu trecea fara a fi fotografiat, re-analizat, inteles atat din perspectiva beneficiarului, al constructorului, al vanzatorului angajat, al clientului din magazin.
Care este motivul din cauza căruia ați refuzat propunerile de amenajare a locuințelor în favoarea amenajării spațiilor comerciale?
Era proape imposibil sa nu ma transform in terapeut de cuplu, sau in avocat cu fiecare intalnire din proiectele domestice. Au fost suficiente doua astfel de lucrari spre a decide sa nu ma abat de la drumul meu catre arhitectura de retail.
Clientul multicefal, instabil emotional si financiar, lentoarea luarii deciziilor cat si fragilitatea acestora sunt doar cateva dintre motive.
Ce anume vă inspiră atunci când proiectați un magazin?
In primul rand ma inspira produsele, bucuria ca cei care le vor utiliza le apreciaza si ca le sunt utile. Ma inspira in egala masura entuziasmul retailerului, viziunea sa, daca luam exemplul Autograf, prima retea moderna de papetarii din Romania.
Uneori accept si proiecte extrem de complexe, cum este cazul magazinulu F64, doar pentru ca imi place universal pe care il creeaza utilizatorii acelor produse. Alteori, sunt atras de facilitatile pe care produse – de pilda cele din insdustria somnului – le aduc unor consumatori similari mie. Alteori sunt extrem de hotarat sa explorez granitele dintre retailul classic (off line) si cel virtual (on line), cum a fost cel de anul trecut din Rusia.
Ce branduri recunoscute au apelat la serviciile pe care dumneavoastră le oferiți?
Pe site (Matius.ro) am reusit sa selectam o parte din cele peste 800 de proiecte desenate de studioul nostru in acesti aproape 20 de ani de activitate. Unele proiecte sunt conceptul nostru, altele sunt cover-uri, sau indigenizari. Cu toate insa, au reusit sa pozitioneze MATIUS ca un studio unic, fie ca vorbim despre LACOSTE, sau despre Mirandi (un producator de rochii de mireasa din Piatra Neamt).
Ca sa raspundem totusi concis intrebarii, putem fara teama de a gresi ca nu exista dressing, living si dormitor in Romania, in care sa nu existe produs achizitionat dintr-un magazin desenat de studioul MATIUS, fie ca mentionam Benvenuti, Noriel, Diamond by Adesgo, JPB Tabac Shop, Killtec daca ar fi sa amintim doar cateva dintre brandurile care prefera sa activeze in Centre Comerciale.
Pentru ca retail nu inseamna doar mall-uri, MATIUS Studio a creat solutii de retail si pentru spatiile stradale, cum este cazul Farmaciilor DONA, al carei respect si cautare in randul pacientilor urbani a crescut dupa implementarea conceptului creat de noi.
Avem si colaborari pe teme de retail mai putin familiare retailului classic, daca ar fi sa mintim colaborarea cu PHILIPS Lighting Romania.
Știu că ultimul proiect de care v-ați ocupat este cel cu chiliile urbane, care e povestea din spatele acestui proiect, ce presupune el și cât costă o chilie?
Acest proiect de suflet al meu, este un cadou oferit de MATIUS locuitorilor urbani contemporani. Chillya este o locuinta sezoniera, un spatiu esentializat, usor de inserat in natura, fie ca ne referim la o livada, o poiana, malul unui parau sau buza marii.