Sunt Mariana Tudose, consultant și trainer SEO & Marketing Digital, fondator SeoSfera, pasionată de antreprenoriat, de mediul digital și de neuroștiințe. Activitatea mea se concentrează pe dezvoltarea afacerii mele, SeoSfera, business care furnizează, în principal, servicii de SEO și marketing online. Practic, oferim servicii de optimizare a site-urilor pentru motoarele de căutare (search engine optimization, de unde și acronimul SEO). Ori de câte ori interesul clientului o cere, îmbinăm SEO cu alte instrumente de marketing online, cum ar fi Google Ads și promovarea în rețelele sociale. Un proiect cu totul special pentru mine sunt cursurile de SEO pe care le susțin cu regularitate din 2016. Îl consider un proiect special deoarece lucrul direct cu oamenii îmi oferă recompense cu totul aparte. La fel, sentimentul de a împărtăși din experiența acumulată în domeniul SEO de-a lungul celor 11 ani de activitate. Feedback-ul acela în timp real, verbal și non-verbal, oferit de cursanți, este extraordinar, la fel momentul în care realizez saltul făcut de un cursant în cunoașterea și aplicarea cunoștințelor predate.
Înainte de deschiderea afacerii mele, în anul 2013, am lucrat în domeniul cărții. Am început în vânzări, ca Sales Representative pentru varianta tipărită a renumitei Enciclopedii Britannica, am continuat în domeniul editorial, punând bazele editurii de carte pentru copii Nemi, parte a Grupului Editorial Nemira, apoi am trecut, surprinzător poate pentru unii, în mediul digital, deprinzând tainele SEO. Am schimbat practic mediul de comunicare de la tipărit la digital, firul conducător rămânând însă același: transmiterea cunoașterii.
Lucrând preponderent pentru clienți din sfera afacerilor, am învățat să apreciez impactul pe care un business cu o misiune și valori autentice poate să-l facă în societate. De asemenea, am descoperit că două dintre valorile mele importante, cunoașterea și evoluția, se pot îmbina fericit cu afacerile, văzute nu ca entități ce au ca unic scop producerea de profit, ci ca entități producătoare de valoare și impact.
Deschiderea afacerii SeoSfera în 2013 a fost un pas mare pentru mine, pentru că am făcut trecerea de la « Cum aș face eu dacă afacerea ar fi a mea » la « Ce fac eu astăzi, luna aceasta, trimestrul acesta etc. pentru a crește afacerea mea ». Trecerea a presupus și presune în continuare acumulare de cunoștințe din surse diverse, dar mai ales multă cunoaștere experiențială.
Deși am trecut prin unele provocări – sau poate mai ales datorită depășirii lor – am astăzi satisfacția de a fi crescut afacerea SeoSfera de la an la an, rămânând fidelă valorilor în care cred.
Viziunea actuală include dezvoltarea de noi segmente de business
În cazul meu, viziunea asupra viitorului s-a conturat din ce în ce mai precis odată cu trecerea anilor, pe măsură ce am asimilat diferite experiențe. În copilărie nu am avut propriu-zis o viziune asupra viitorului. Mi-aduc doar aminte că în mod inexplicabil m-a fascinat de mic copil conceptul de Înțelepciune, concept care, de altfel, mă fascinează și în ziua de astăzi.
În adolescență a început să mă pasioneze psihologia, ca instrument de cunoaștere, fără însă să-mi doresc să transform această pasiune în meserie. Am optat pentru Facultatea de Litere, specializarea Științele Informării, atât pentru a da curs unor înclinații native, cât și pentru a lua contact cu domenii noi care intuiam că mă vor ajuta în viitor să am un impact. Aici mă refer, în principal, la cunoștințele de marketing și la competențele digitale, deoarece marketingul are o putere extraordinară de a genera impact, iar online-ul poate fi un instrument deosebit de eficient în slujba marketingului.
După ce am început să lucrez, antreprenoriatul a exercitat în repetate rânduri atracție asupra mea, de unde a luat naștere treptat viziunea creării unei afaceri în domeniul marketingului digital. Așa a luat naștere SeoSfera.
Viziunea actuală pentru viitor include dezvoltarea de noi segmente de business, cum ar fi cel de cursuri SEO personalizate pentru companii și cel de cursuri SEO online.
A fost o experiență care mi-a dat un plus de încredere
Experiențele pozitive sunt numeroase, de la victoriile mici și mari pe care le obținem în fiecare zi pentru noi și pentru clienții nostri, până la feedback-ul emoționant al cursanților de la cursul de SEO.
De exemplu, când am anunțat absolvenților de la cursul de SEO pentru începători și nivel mediu lansarea unui modul de SEO pentru avansați, aveam unele emoții cu privire la receptivitatea față de noul modul.
Răspunsul foștilor cursanți a fost însă foarte pozitiv și emoționant în același timp: pe lângă faptul că unii s-au înscris imediat, am primit un mail de la o fostă cursantă care se afla în străinătate și care îmi spunea cât de mult a ajutat-o cursul meu de SEO în carieră, asigurându-mă în același timp că se va înscrie la primul curs pentru avansați pe care îl vom organiza după întoarcerea ei în țară. Pentru mine, a fost puțin spus, o experiență pozitivă. A fost o experiență care m-a recompensat 200% și mi-a dat un plus de încredere și motivație pentru viitor.
Experiențele negative nu sunt propriu-zis negative, la drept vorbind, ele pot fi cel mult neplăcute în primele momente. În această etapă a vieții mele, știu că în astfel de momente, tot ce am de făcut este să mă detașez de experiența aceea neplăcută, astfel încât să pot vedea oportunitatea mascată care se află în spatele ei.
Pentru exemplificare, îmi amintesc situația când a trebuit să renunț la încheierea unui contract aflat în curs de negociere, pentru că am primit de la încă potențialul client mai multe semnale de neseriozitate. Ce-i drept, a fost tare neplăcut să ies dintr-o negociere în care investisem timp și energie, însă detașându-mă și reevaluând totul la rece, am realizat oportunitățile pe care le aveam în față: să eliberez timp și resurse pentru alți potențiali clienți și, mai ales, să depășesc o slăbiciune personală care m-a marcat în primii ani de business: aceea de a face pe placul clientului cu orice preț. Nu după mult timp, am început o altă colaborare care ne-a adus satisfacții, atât nouă, cât și clientului, fără să fie necesare compromisurile.
Oricine dorește să facă o carieră în marketing online, să învețe continuu !
Pentru cei aflați la începutul carierei, cred că cel mai important sfat ar fi acesta: să depună orice eforturi pentru a se cunoaște pe ei înșiși. Dacă fac acest lucru, vor avea acces non-stop la cel mai bun consilier de carieră de pe planetă: Vocea Interioară.
Cred că trăim într-un timp cu oportunități fără precedent, devenite posibile și cu ajutorul Internetului, ca mediu de facilitare a cunoașterii. În același timp, Internetul este și o piatră de încercare pentru noi. De ce spun acest lucru? Pentru că, dacă noi nu suntem conectați cu noi înșine, putem ușor să ne pierdem în iureșul informațional și să nu mai știm cine suntem și ce ne dorim cu adevărat.
Iată de ce cunoașterea de sine mi se pare mai importantă decât cunoașterea oricărei tehnologii, indiferent de mijlocul sau mijloacele prin care obținem această auto-cunoaștere: introspecție, studiu, învățare experiențială, relații, practici spirituale etc. Studiul și învățarea, cel puțin, pot fi facilitate cu ajutorul tehnologiei digitale, și iată ce frumos se poate închide « bucla ».
Apoi, un sfat pentru oricine dorește să facă o carieră în marketing online este să învețe continuu, prin cât mai multe metode: studiu personal, cursuri practice, workshop-uri, webinarii, experimente controlate și mai ales practică pe proiecte cât mai diverse.
Apelez la un arbitru imparțial – conștiința mea
În cazul meu, Raționalul era obișnuit să fie șef autoritar, numai că se vede nevoit din ce în ce mai mult să facă parteneriat cu Sentimentalul. Cred în continuare că Raționalul e cel mai bun în luarea deciziilor, însă Sentimentalul e în măsură să ofere cel mai bun « input » pentru luarea de decizii împlinitoare pe termen lung. Cu alte cuvinte, îmi ascult « inima » și decid, la rece, cu creierul!
Ca să fac acest lucru, apelez la un arbitru imparțial – conștiința mea, iar ca să o accesez, fac tot ce mă pricep să pun « surdină » pe zgomotul interior, în care se amestecă inevitabil « vocile » celorlalți și vechi condiționări.
Nu este întotdeauna ușor, dar ori de câte ori reușesc, răsplata este minunată și constă în claritate și o minunată punere în acord între Sentimental și Rațional.
Să ne gândim, ce oportunitate este aici …
Societatea românească se confruntă în mod evident cu multe probleme, însă cum spuneam, privite dintr-o perspectivă constructivă, problemele sunt, de fapt, oportunități.
Iată de ce « problema » cea mai mare mi se pare chiar percepția deseori negativistă pe care noi, românii, tindem să o avem asupra noastră (cunoșteți afirmații fataliste sau cinice gen “ce să faci, trăim în România” sau « avem o țară frumoasă, păcat că-i locuită », acestea fiind doar două exemple care îmi vin acum în minte). Cred că acest mod de a gândi ne face foarte rău, pentru că modul în care gândim creează de fapt realitatea noastră și nu invers, cum am putea fi tentați să credem.
Mergând mai departe, chiar și această “cea mai mare problemă” a percepției negative poate fi convertită în “cea mai mare oportunitate” de către oricine dorește să aibă un impact pozitiv în societate. Să ne gândim, de exemplu, ce oportunitate este aici pentru cei care fac coaching sau pentru cei care activează în mass media! Și acestea sunt doar două exemple.
Concluzionând, indiferent dacă dorești să faci carieră sau business în România, dacă ai o viziune, determinarea de a o pune în practică și disponibilitatea de a învăța permanent, convingerea mea este că vei reuși, în ciuda eventualelor obstacole.
Mariana Tudose, București, 4 februarie 2019