Mara Gojgar, Fondator Confident Communications & co-fondator Venus Five Studio este o persoană atrasă de oameni atipici și de nișe. Nu îi plac chestiunile care sunt în trend, doar pentru că sunt în trend. Îi plac oamenii, situațiile cu un twist, cu un ceva ciudat. Și îi plac artiștii antreprenori. Îi mai plac ciudații pentru că sunt curajoși și liberi. „Comunicarea e o zonă în care ajuți oameni și firme să folosească cuvintele potrivite ca să fie auziți și, mai ales, înțeleși de alți oameni și firme care au nevoie de serviciile lor. E o oportunitate mare de a pune laolaltă resurse ca să construiești ceva mai mare, să faci lucrurile să meargă. Cât despre business-ul de foto și video, aici e mai simplu, fotografiile spun singure povești.”
C&B: Spune povestea carierei sau afacerii tale!
Mara Gojgar: “Am început în PR la 19 ani și de atunci am rămas fidelă acestui domeniu. Confident Communications s-a născut în 2011. Era cumva o chestiune pe care o aveam în minte din liceu. Apoi m-a luat valul și am mers pe ideea să învăț bine, sau am un job bun, și am tot eludat ideea asta să îți și placă ce faci. Când e să fie, e. Primul om care mi-a deschis ochii a fost un portughez – Filipe Carrera. Aveam vreo 26 de ani, l-am întâlnit la un curs de social media la Iași. S-a întâmplat să vină prin București și mai avea vreo 2 ore până să plece spre aeroport. Era duminică și eram la job. Aveam vreo 15 apeluri pierdute de la el. Atât a sunat, că mă simțeam jenată să nu îi răspund. Am stat la o limonadă preț de vreo oră. Îi povesteam eu cum nu reușeam să mă integrez niciunde la job. Apoi Filipe a zis cuz’ you’ve got the bug și m-a trimis să mă înscriu în JCI (Junior Chamber International). Acolo era o gașcă faină de oameni de 25 +, toți aveau o afacere a lor, mai mare, mai mica, însă vibe-ul era comun. Antreprenoriatul era common sense. Ceva ce pentru mine era încă un gând care îmi dădea fiori, acolo era un firesc și o normalitate.
Așa a început Confident Communications, agenția de comunicare pentru B2B. Apoi, în 2015, împreună cu soțul meu, fotograful Dragos Constantin, am mai creat un business, studioul foto, și acum și video, Venus Five, care este unul dintre cele mai mari studiouri de acest gen din centrul capitalei. Studioul deservește atât nevoile de content pentru clienții pe comunicare, însă este o linie de business de sine stătătoare, pentru clienți corporate și persoane fizice. “
Confident Comunications este o agenție de comunicare de business, parteneră 3AW Worldwide.
C&B: Care erau viziunile tale în copilărie/adolescență și care sunt acum?
Mara Gojgar: “Credeam că se poate orice dacă te ții de treabă și dacă acționezi. Tot asta cred și acum. Credeam mereu că e vina mea când lucrurile nu îmi ies. Așa cred și acum. Mă enervează împărțitorii de vine, oameni care dau vina pe mama, pe tata, pe soț, soție, copil, societate pentru nereușitele lor. Dacă vrei cu adevărat și te focusezi pe ceva, măcar 60% tot îți iese. Restul sunt scuze, ca să nu îți recunoști limitările.
Credeam că a te căsători înseamnă să te ții de mână și să te învârți în cerc cu celălalt. Mama și tata aveau o fotografie din ziua nunții în care priveau către fotograf și se țineau de mână ca și cum se pregăteau să se învârtă. Acum am înțeles că e altceva căsătoria?”
C&B: Povestește-ne o întâmplare/experiență pozitivă și una negativă legată de activitatea ta!
“Pozitiv – Când am decis să ne dedicăm programului intern The do good projects. Eu cred mult în filosofia‘pay it forward’. Și pe mine m-au ajutat alții cu un sfat, cu o acțiune, au fost oameni față de care nu m-am putut recompensa. Așa că am creat acest program. Practic, anual oferim în mod voluntar din resursele și cunoștințele noastre, către oameni remarcabili (dar prea modești) care au nevoie să spună lumii povestea lor. Câteva exemple: Unul dintre cei mai buni producători de film documentar de televiziune, singura femeie și româncă nominalizată la Prix Europa – The European Broadcasting Festival, la Berlin, pentru documentarul creat; Un grup de studenți români din UK care au creat o fundație prin care își doreau să strângă laolaltă profesioniști români care s-au remarcat în afara granițelor; Beyond PR https://vimeo.com/beyondpr (asta vine la întâmplări negative, pentru că la un moment dat, din motive de timp, ne-am oprit), un proiect video făcut la noi în studioul Venus Five, prin care spuneam în 3-5 minute povestea unor designeri români, parfumieri, arhitecți, oameni de nișă creatori și creativi, apoi trimiteam filmele la corporații ca să îi ajutăm își găsească clienți .
Negativ – Experiența negativă vine din delăsare, mai ales atunci când am creat proiecte faine și le-am tot amânat deși, în mod evident, aveau potențial.”
C&B: Oferă sfat/sfaturi pentru cei aflați la început sau indeciși!
Mara Gojgar: “La început de drum în PR – dacă li se pare că nu le place, să mai încerce altceva. E o meserie vocațională, dacă o practici cu scârbă, încurci oameni, faci rău și îți faci rău. La început de drum în antreprenoriat: De multe ori ai să câștigi mai puțin decât angajații tăi (posibil să ai o mașină, un telefon mai puțin performante decât ale colegilor din firmă, mai puține sau deloc vacanțe, și în acele puține vacanțe jumătate de zi să lucrezi); Nu te gândi că oamenii pe care îi plătești (furnizori, angajați) sunt niște sclavi ai tăi, acum că te-ai făcut patron. Scoate din vocabular sintagma eu, pe banii mei…;Da, e normal ca tu să ai responsabilități mai mari, nu te speria că ajungi să faci micromanagement și nici că revizuiești mail-uri de new business la clienți, că mai faci un proofreading pentru postările de social media; Dacă pleacă și vin angajați, nu au chef de muncă, lucrează superficial, nu te panica, nu ești singurul care trece prin asta; Chiar dacă îți place ce faci, pasiunea nu ajunge să te menții într-o stare zilnică de extaz; Dacă eu nu sunt, nu se întâmplă nimic. No panic, e normal la început, și la partea mai târzie a începutului?; Clientul care plătește este clientul bun. Iubește-l și ai grijă de el, chiar dacă nu e acel big fish; Nu fugi după tunuri, ăsta nu e business; Departamentele alea din companiile mari nu sunt degeaba – marketing/comunicare, financiar, resurse umane. Da, trebuie să cam știi din toate, chiar dacă nu îți place; Scale-up-ul nu vine imediat; Antreprenoriatul nu e simplu, dacă era simplu…”
C&B: În cazul tău, pentru ce sau cu ce se luptă Raționalul și Sentimentalul?
Mara Gojgar: “Dacă mă întrebai asta în urmă cu niște ani, probabil că îți spuneam că Raționalul. Că e bine să nu ai sentimente, să fii de fier. Reacție de copil care se crede impasibil și are o inflexibilitate dăunătoare unei înțelegeri mai înalte a menirii pe care o are fiecare om. Acum rezonez cu Nu judeca! Fiecare om duce o luptă despre care tu nu știi nimic! Cred că Sentimentalul, dar nu într-un mod spumos și plin de lacrimi, ci în modul în care încerc să înțeleg mai mult nevoile și motivele pentru care oamenii acționează sau decid în anume feluri.”
C&B: Dă o definiție proprie pentru societatea, afacerile și carierele din România!
Mara Gojgar: “Provocări sunt în toate societățile și culturile. Dacă nu e una e alta. Poate în România nu poți să te dezvolți la fel de repede/mult, dar, dacă te ții de treabă, tot ajungi undeva aproape de ce îți doreai. Nu rezonez cu plângerea asta națională că la ceilalți e bine și numai la noi e rău. Ca atare numărul de afaceri românești care se dezvoltă și nu toți au reuși pe pile. Ce mă îngrijorează e mai mult dezinteresul unor tineri față de muncă/de profesie și părinții care merg pe principiul copilul meu n-are nevoie să muncească, de parcă munca ar fi ceva rău, sau numai despre bani. Viața profesională dă sens unui om, la fel ca și cea personală. Nu e o corvoadă, sau un motiv de jenă și rușine.”