marți, martie 18, 2025
spot_imgspot_img
AcasăBusinessIdentități vizuale și experiențe digitale de impact – Gabi Sandu și Webkatz

Identități vizuale și experiențe digitale de impact – Gabi Sandu și Webkatz

Gabi Sandu este o tânără antreprenoare din Iași, a cărei activitate de bază include designul grafic, crearea de identități vizuale și a unor experiențe digitale centrate pe rezultat, dar și transpunerea acestora în proiecte educative.

Scrie și articole de blog, abordând subiecte precum oportunitățile de finanțare pentru antreprenori, instrumente de încredere pentru web designeri sau greșeli comune ale designerilor freelanceri. Se declară „designer și antreprenor cu o pasiune pentru estetică, soluții digitale și mai ales pentru organizare și eficientizarea modului de lucru”. Să-i descoperim povestea!

Cosmina / C&B: Bună Gabi, spune-ne mai multe despre tine și activitatea ta.

Gabi: Salutare! Sunt Gabi Sandu, am studiat grafică publicitară și design grafic în Iași, la Universitatea de Arte George Enescu și mi-am concentrat parcursul profesional în acest domeniu. Întotdeauna m-a atras partea digitală a domeniului creativ și modul în care creația vizuală influențează percepția unui brand, motiv pentru care m-am specializat pe crearea de identități vizuale și experiențe digitale care să ajute afacerile să-și spună povestea.

În afară de muncă, sunt pasionată de dezvoltare personală, organizare și strategii de business, iar în timpul liber îmi place să explorez creativitatea în diverse forme, fie că e vorba de pictură, design sau scris. De asemenea îmi place natura, să călătoresc și să-mi petrec noaptea în cort de câte ori am ocazia.

Cosmina / C&B: Câteva cuvinte despre experiențele cu rol major în formarea ta…

Gabi: Prima lecție a fost flexibilitatea. Fiind o persoană bine organizată, am căutat mereu reguli și o structură după care să mă ghidez, însă am învățat că este bine uneori să fii flexibil și să te lași purtat de vânt. Am învățat acest lucru vorbind zi de zi cu oameni noi, din medii foarte diferite față de al meu.

În încercarea mea de a eficientiza procesele administrative, dar și cele creative, tindeam să fiu prea matematică/strictă, îngrădind astfel clienții mei câteodată. Deși cei mai mulți apreciază talentul meu organizatoric, viața tinde să aibă propriul curs și implementarea flexibilității a fost necesară.

O altă lecție foarte importantă dacă deții o afacere, fie mică sau mare, este să fii ferm și clar în discuția despre bani. Iubesc ceea ce fac și la începutul carierei mele mi-a fost greu să cer un preț corect pe munca mea, ba chiar amânam momentul facturării din rușine, am observat foarte des această situație în domeniul creativ.

A trebuit să confrunt clienți care nu mă plăteau sau uitau de existența facturilor, iar făcând acest lucru parcă îmi lua din plăcerea de a lucra. Pe măsură ce am luat din ce în ce mai mult contact cu clienții, am realizat valoarea muncii mele și dărurirea pe care o ofer fiecărui proiect, astfel am trecut și peste acest impediment.

Cosmina / C&B: Știu că ai o afacere a ta, axată pe pasiunea pentru design grafic și crearea de  identități vizuale. Cum a apărut ideea și ce formă a luat?

Gabi: Înainte de a avea propriul business am lucrat ca manager al unui spațiu pentru copii unde am învățat cum să am grijă de partea administrativă a unei afaceri, cum să comunic eficient atât cu echipa mea, dar și cu potențialii clienți.

Apoi am lucrat ca freelancer și ca designer într-o mică agenție de marketing unde am acumulat alte cunoștințe foarte valorase pe care le-am implementat la Webkatz, agenția mea.

Lucrând în aceste locuri m-am descoperit pe mine și am realizat faptul că îmi place să organizez, să structurez, iar persoanele de care eram responsabilă aveau încredere în mine și formam o echipă bine închegată. De asemenea am identificat și lucrurile care nu îmi plac și așa am decis să-mi deschid propria afacere.

C&B: Ce servicii oferiți?

Gabi: Oferim servicii de web design, graphic design pentru materiale printabile și digitale și identitate vizuală, ajutând brandurile să-și definească o prezență coerentă. De asemenea, oferim și consultanță persoanelor care au nevoie de sfaturi la început de drum.

C&B: Cum e pentru tine o zi de muncă?

Gabi: Nu mă plictisesc niciodată, mereu aflu ceva nou, mereu învăț lucruri noi. Mă număr printre designerii care nu s-au nișat pe ceva anume, așa că am clienți din domenii foarte diverse, precum scriitori, profesori, tehnicieni dentari, medici, resurse umane, detectoare de metale, buldoexcavatoare, biserici și altele. Pentru a presta orice serviciu de design eu trebuie să înțeleg cât mai bine acea afacere, ce vinde, cum vinde, cine este publicul etc., astfel că am aflat foarte multe lucruri din toate aceste domenii, iar cu o bună parte din clienți am legat prietenii frumoase.

Nu pot anticipa aproape niciodată cum va decurge următoarea zi de lucru. Poate fi o zi în care mai mult organizez lucruri, fac contracte, plăți, curățenie la birou etc. sau poate fi o zi super plină în care nu mă ridic de pe scaun și vorbesc toată ziua pe video sau la telefon.

În ciuda tuturor provocărilor mă consider o persoană norocoasă că pot face ceea ce iubesc, să creez lucrări de design care funcționează strategic pentru branduri, cel mai satisfăcător lucru fiind să văd evoluția lor după ce au trecut prin mâinile mele.

C&B: În ce fel crezi că influențează AI-ul această activitate (grafica digitală, designul) în prezent? Crezi că îi poate determina pe mulți să nu mai apeleze la profesioniști?

Gabi Sandu: Cred că atunci când un potențial client are contact cu AI-ul prima dată se gândește că poate face el singur un logo și un site, nu-i mare lucru! O parte din ei își pornesc așa afacerea, dar la scurt timp apelează la specialiști pentru că ceva nu funcționează. În fiecare zi văd anunțuri de tipul: „Caut pe cineva care să-mi ajusteze site-ul pe care l-am făcut eu” sau „Caut designer pentru vectorizarea unui logo (și atașează o fotografie generată de AI care nu va putea fi utilizată niciodată).”

Consider că oamenii și respectiv antreprenorii serioși vor căuta întotdeauna un colaborator, o persoană reală pe care să se poată baza și care îi poate explica de ce are nevoie într-un mod logic și argumentat. Prefer să utilizez AI-ul ca pe un instrument, pentru mine personal nu este o amenințare.

C&B: Cine au fost cei care te-au inspirat și susținut sau au avut un rol important în formarea ta?

Gabi Sandu: În primul rând este domnul profesor Didu Clapon, de la școala de Muzică și Arte plastice N. N. Tonizza din Bârlad, care nu mai este printre noi. El a fost primul meu profesor de arte (începând cu clasa a cincea), este cel care mi-a pus bazele a tot ce știu, tehnică, compoziție și preferata mea, culoarea. Când lucram la spațiul pentru copii, am pregătit un băiat să intre la liceul de arte din Iași, folosind aceleași tehnici și informații pe care le-am învățat de la domnul profesor, și bineînțeles că a intrat și chiar a fost lăudat.

O altă persoană care m-a inspirat este fostul meu șef pe care l-am avut atunci când am fost manager. Este un lider grozav, nu am simțit nicio clipă că am un șef, mereu era cu zâmbetul pe buze, luminos, cu o energie pozitivă. Nu a existat nicio problemă care nu se putea rezolva, chiar dacă pe moment eu mă panicam. Cel mai important lucru pe care l-a făcut pentru mine a fost să aibă încredere în mine, eu fiind la primul job serios, având 22-23 de ani și încă fiind studentă. Mi-a dat aripi! Încerc să fac același lucru cu persoanele din jurul meu.

În ceea ce privește susținerea, am primit-o mereu de la familie și prietenii apropiați, spunându-mi mereu că oricum sunt ca o șefă și că pentru ei este clar că sunt pe drumul cel bun. Pe calea aceasta, vă mulțumesc!

C&B: În ce moment ai știut că această pasiune – care între timp a devenit și profesie – te reprezintă? Când ai ales acest drum?

Gabi Sandu: Nu cred că am realizat deodată că acest domeniu mă definește, ci au fost mai multe puncte cheie care au condus către această meserie.

Mereu am simțit o atracție față de domeniul creativ, îmi place să desenez, să pictez, să citesc, toate acestea în timp ce ascult muzică. Însă atracția pentru graphic design a venit mai târziu. În primii ani de facultate, adică licența, i-am petrecut la secția de grafică publicitară, unde învățam despre tehnici de gravare/imprimare și despre ilustrații.

A fost interesant, însă am simțit că nu era locul meu acolo 100%, aveam nevoie de ceva mai structurat, de reguli. După o pauză de un an petrecută în preajmă unor prieteni designeri, am decis să urmez un master în design grafic. Spre mirarea și încântarea mea am fost admisă cu nota 10 curat.

Un alt punct cheie a fost în timp ce lucram în cadrul unei alte agenții, acolo am învățat web design de la un coleg. El mi-a plantat sâmburele acesta și am început să mă documentez din în ce mai mult și să experimentez. Am cerut să fiu implicată în câteva proiecte de web design și ușor ușor am învățat tot ce știu acum.

C&B: Cum s-au materializat până acum planurile tale în domeniu?

Gabi Sandu:  Pe lângă deschiderea propriu-zisă a Webkatz, este faptul că am reușit în aproape doi ani să extind plaja de servicii. La început ofeream doar UI/UX design și graphic design, dar în prezent am colaboratori și pot oferi și social media organic, Facebook Ads și Google Ads și mai nou invitații și papetărie pentru nuntă, pentru care colaborăm cu o tipografie pentru partea de tipărire. Consider că este un timp scurt în care o afacere la început de drum a reușit să evolueze și sunt mândră de mine și de persoanele cu care colaborez.

C&B: Cum ai descrie activitatea curentă?

Gabi Sandu: Momentan sunt în proces de a lansa un website pentru o clientă pictoriță, ne ocupăm lunar de marketing pentru câteva branduri și avem 2-3 clienți la început de drum ce au nevoie de identitate vizuală, aceștia sunt preferații mei, e ca și cum ai începe o pânză nouă.

C&B: Care sunt principiile pe care le aplici în activitate?

Gabi Sandu: Claritate și strategie

Designul nu este doar despre estetică, ci despre funcționalitate și impact. De aceea, fiecare proiect începe cu o înțelegere profundă a brandului, a obiectivelor sale și a publicului țintă. Un design reușit trebuie să spună o poveste clară și să creeze o experiență coerentă.

  • Minimalism și eficiență

Cred în designul curat, intuitiv și bine structurat. Evit supraîncărcarea vizuală și mă concentrez pe simplitate, echilibru și utilizarea inteligentă a spațiului. Fie că este vorba de un site sau de o identitate vizuală, scopul este să fie ușor de înțeles și să transmită rapid mesajul dorit.

  • Comunicare clară și organizare

Un proiect de succes depinde nu doar de design, ci și de o bună organizare și comunicare. Îmi place să păstrez lucrurile structurate, să stabilesc așteptări clare cu clienții și să am un proces de lucru eficient.

  •  Învățare continuă

Domeniul designului este în continuă schimbare, așa că îmi place să fiu mereu la curent cu trendurile, noile tehnologii și cele mai bune practici. Evoluția profesională este o prioritate pentru mine, iar fiecare proiect mă ajută să învăț ceva nou.

C&B: Care a fost cel mai mare obstacol, dar cea mai mare împlinire profesională de până acum?

Gabi Sandu: Cel mai mare obstacol a fost gestionarea clienților dificili și găsirea unui echilibru între creativitate și business.

La început, mă concentram doar pe partea creativă și nu aveam un sistem bine pus la punct pentru stabilirea unor limite clare sau pentru filtrarea clienților potriviți. Asta a dus la situații în care fie am lucrat mult peste ceea ce era agreat inițial, fie am avut proiecte care s-au lungit mult din cauza lipsei de organizare din partea clientului.

Un alt aspect dificil a fost negocierea prețurilor și evaluarea corectă a muncii mele. Într-un domeniu creativ, unde mulți clienți percep designul ca pe „ceva rapid” și nu înțeleg procesul din spate, am avut momente în care am acceptat proiecte subevaluate doar pentru a nu pierde oportunități.

Însă, cu timpul, am învățat să impun reguli clare, să stabilesc așteptări realiste și să selectez mai atent proiectele, ceea ce mi-a adus mai multă liniște și satisfacție profesională.

Cele mai mari împliniri sunt câteva colaborări cu niște branduri mari, care au ajuns în mâinile mele fără să le caut, care cu siguranță au fost de la Dumnezeu. Te simți foarte important când cineva sus-pus din compania respectivă îți aproba design-ul și te apreciază.

O altă împlinire este faptul că am reușit să-mi desfășor activitatea într-un birou separat, să nu mai lucrez de acasă. O bună bucată de vreme am lucrat de acasă și acest lucru nu mi-a făcut bine pe plan psihic. De când nu mai lucrez de acasă, calitatea vieții în general s-a schimbat în bine, am cunoscut persoane noi și afacerea a evoluat.

C&B: La ce lucrezi acum și ce gânduri ai pentru viitor?

Gabi Sandu: Momentan lucrez la dezvoltarea serviciului de papetărie pentru evenimente, e un proiect de suflet, îmi place foarte mult și vreau să-l perfecționez.

Planul pentru viitorul apropiat este să mă concentrez pe activitatea Webkatz pe social media. Îmi propun să fiu mai activă, să postez conținut despre procesul de lucru, sfaturi pentru antreprenorii care vor să își îmbunătățească branding-ul și să împărtășesc insight-uri din domeniu.

Unul din visele mele este să împărtășesc tinerilor elevi/studenți din experiența mea. Când a trebuit să-mi aleg facultatea sau job-ul nu am avut parte de foarte multe informații reale, ci mai mult de idealizări ale vieții de designer, spre exemplu: Fă un website într-o oră și pleacă în Maldive! Probabil voi creea un workshop sau câteva materiale care să sprijine cauza mea, deja am testat această idee, iar tinerii au fost încântați de franchețea mea.

Cosmina Marcela Oltean
Cosmina Marcela Oltean
Redactor cultural cu studii de Istoria Artei, Junalism și Comunicare. Mereu în căutare de povești care inspiră, bune de dat mai departe.
ARTICOLE ASEMANATOARE

ADAUGATE RECENT