Dragoș Preda este un antreprenor român cu o experiență de peste 15 ani în sectorul industrial din Europa și SUA. Absolvent al Universității Politehnica din București și deținător al unui titlu EMBA, obținut alături de Ana-Maria (soția și partenera de business) la una din școlile de top din Europa (IE Business School din Spania), Dragoș și-a început activitatea încă din timpul facultății în departamentul de vânzări al unei companii românești din sectorul construcțiilor metalice. În prezent, este Co-Fondator și CEO al companiei PrimeRenting, o platformă digitală de tip marketplace dedicată închirierilor de echipamente industriale, prin intermediul căreia companiile pot închiria mai rapid, mai simplu și în siguranță de la comunitatea on-line de furnizori, în timp ce aceștia din urmă își maximizează gradul de ocupare al echipamentelor deținute.
C&B: Faceți o descriere sau definiți activitatea dumneavoastră!
Dragoș Preda: „Cred că am fost inspirați. La începutul acestui an, am lansat, alături de soția și partenera mea (n.r. Ana-Maria Preda), PrimeRenting – un proiect menit să să eficientizeze industria închirierilor din România, atât prin creșterea transparenței și siguranței în cadrul acestui sector, cât și prin dezvoltarea unei soluții simple și rapide de conectare între cerere și ofertă.
Procesul de închiriere se desfășoară complet online. Clienții nu mai pierd timpul căutând, sunând și verificând furnizori sau pseudo-furnizori găsiți pe internet. Acum găsesc tot ce au nevoie pentru procesul de închiriere într-un singur loc: Oferta de închirieri agregată pe o singură platformă; Furnizori verificati de echipa PrimeRenting și evaluați în urma comenzilor anterioare; O plajă largă de echipamente; Servicii de logistică; Suport tehnic dedicat; Un proces simplu și complet online, etc.
La momentul la care vorbim, partenerii furnizori prezenți pe platformă, au urcat mai mult de 400 de echipamente disponibile spre închiriere, începând de la utilaje de mică mecanizare, generatoare, motostivuitoare, echipamente de curățenie industrială și până la nacele sau macarale turn.
Cuvântul care caracterizează acest business este „Calitate”. Calitatea echipamentelor, calitatea partenerilor furnizori și, poate cel mai important, calitatea serviciilor oferite de către echipa PrimeRenting pe tot parcursul procesului de închiriere.
Pentru a putea crește transparența în cadrul acestei piețe, în paralel cu siguranța tranzacțiilor între companii, PrimeRenting a încheiat doua parteneriate strategice cu Groupama România și Coface România. Astfel, fiecare furnizor își poate asigura fiecare echipament în parte, strict pe perioada fiecărei închirieri în parte, facilitand astfel atât o siguranța crescută a echipamentelor în exploatare, cât și eficientizarea costurilor cu asigurarea. Pe de altă parte, furnizorii primesc un raport de bonitate pentru fiecare client care plasează o comandă de închiriere pe platformă, ajutandu-l astfel sa aibă o imagine mai clară asupra partenerului de business.”
C&B: Cum sună povestea carierei sau afacerii dumneavoastră?
Dragoș Preda: „Încă din facultate mi-am dorit să mă implic și să transpun în realitate viziunea unei sinergii perfecte între avansul tehnologic și cultura umană. Am înțeles importanța găsirii unor soluții eficiente, bazate pe automatizare și digitalizare, soluții ce permit angajaților și antreprenorilor să aloce mai mult timp activităților cheie din cadrul companiilor.
Am început activitatea încă din primii ani ai facultății în cadrul departamentului de vânzări al unei companii românești din sectorul construcțiilor și confecțiilor metalice. Trei ani mai târziu, am lansat prima mea companie alături de tatăl meu, companie care dezvoltă și furnizează soluții tehnologice inovatoare pentru liniile de producție din diferite industrii.
În 2009, la propunerea unuia dintre partenerii cu care lucram, o companie din Danemarca, am acceptat un proiect pe doi ani, o colaborare, prin care am încercat să replicăm și în alte țări din Europa de Est modelul din România.
La finele lui 2011, o companie din România a cumparat o companie Elvețiană, un competitor din industria metalurgică. Această poveste a fost pentru mine inspirațională și în același timp un exemplu de curaj și de ambiție, de a demonstra că un antreprenor român poate depăși granițele țării dacă are viziunea necesară și plăcerea business-ului pe care îl conduce. Mi-a propus să colaborăm și am acceptat imediat, dezvoltând echipa de vânzări internațională și mai apoi sucursala din SUA. Din 2017 am preluat managementul companiei care activa pe 5 continente, cu sediul central în Elveția și cu 2 subsidiare, una în România și una în SUA.
Cu ocazia EMBA-ului și întâmpinând dificultăți mari în cadrul a două proiecte dezvoltate pe piața din România, când am avut nevoie să închiriem diferite echipamente și utilaje, m-am hotărât împreună cu Ana, să găsim și să dezvoltăm o soluție pentru a ajuta companiile să închirieze utilaje și echipamente mai simplu, mai eficient și în mult mai multă siguranță.
Așa a apărut PrimeRentin – o platformă digitală care ajuta furnizorii să-și maximizeze gradul de ocupare al echipamentelor cu minim de efort, în siguranță și plătind doar dacă marketplace-ul le aduce valoarea adăugată promisă. Pe cealaltă parte, contractorii nu mai pierd timp căutând echipamentele și serviciile conexe de care au nevoie pentru închiriere, găsind totul într-un singur loc, cu furnizori verificați și evaluați și tot procesul simplu și complet on-line.”
C&B: Care erau viziunile dumneavoastră în copilărie/adolescență și care sunt acum?
Dragoș Preda: „Ca orice copil, cred că am trecut prin toată paletă de meserii când îmi imaginam ce îmi doresc să fiu: inginer, astronaut, agent secret sau erou din filme. Odată cu trecerea anilor, mi-am dorit să urmez drumul deschis de tatăl meu, acela de antreprenor care își dorește să vină cu soluții ambițioase și inovatoare pentru diferitele ineficiențe din sectorul industrial.
Acum pot spune că sunt acolo unde mi-am dorit și cel mai important este că îmi pot urma această viziune alături de soție, cu care reușesc să mă completez perfect pe toate planurile.”
C&B: Cum a influențat/influențează Criza Pandemică activitatea dumneavoastră și ce concluzii au rezultat?
Dragoș Preda: „Am putut observa o ușoară scădere în activitatea de închirieri, mai accentuată în anumite industrii lovite mai puternic de pandemie și mai redusă, sau poate chiar inexistentă în industria construcțiilor. Majoritatea companiilor la nivel mondial trec prin activități de optimizare a proceselor interne și de eficientizare a structurii de costuri. Noile investiții sunt foarte atent analizate, mai ales în contextul unei predictibilități economice tot mai mici. O opțiune firească și în același timp profitabilă este aceea de a închiria echipamentele necesare strict atunci când ai nevoie de ele.
Această decizie vine în mod natural în contextul în care economia circulară aduce atât de multe avantaje tuturor jucătorilor și nu în ultimul rând mediului înconjurător.
Previziunile la nivel mondial ne arată că închirierile de echipamente industriale și utilaje vor avea o creștere compusă între 4 – 15% până în 2025, în funcție de industrie și gamă.”
C&B: Ce sfat/sfaturi aveți pentru cei aflați la început sau indeciși?
Dragoș Preda: „Experiența mi-a arătat că nu este timp pentru a fi indecis. Dacă îți dorești să faci ceva, dacă ai un vis, o viziune, încearcă să le pui în practică, în propria companie sau în compania pentru care lucrezi. Găsește tot timpul soluții de a îmbunătăți și de a eficientiza ceea ce ai dezvoltat deja, deoarece tehnologia avansează cu o viteză imensă și un produs care era inovator ieri, va fi deja depășit mâine.”
C&B: Vă rugăm să oferiți o definiție proprie pentru societatea, afacerile și carierele din România!
Dragoș Preda: „Consider că în România companiile au început să înțeleagă valoarea serviciilor de calitate și avantajele investițiilor în tehnologie. Vedem un ecosistem de start-up-uri care e în creștere și care propune proiecte ambițioase, inovatoare și apreciate la nivel mondial.
Din punct de vedere al carierelor, văd din păcate mulți tineri care pun pe primul plan partea materială în alegerea job-ului și asta de multe ori în detrimentul meseriei pe care și-au ales-o sau a viselor pe care le au. Acest lucru duce natural la lipsă de pasiune în activitatea de zi cu zi și la o plafonare pe termen mediu. Cred că mai ales la începutul carierei, câștigul material trebuie pus, pe cât posibil, pe planul doi, și trebuie alocat cât mai mult timp dezvoltării personale și punerii în aplicație a viziunii și a viselor pe care le avem. La început avem timp pentru a greși și a o lua de la capăt. Cu timpul, responsabilitățiile cresc și ne permitem din ce în ce mai puțin efectele unui eșec.”