Ioana Tinca, cu o perspectivă profundă asupra evoluției necesare în industria HR pentru deceniul următor, se distinge prin spiritul de inovare și progres. Ea identifică incluziunea, în special cea generațională, ca fiind cea mai critică schimbare cu care se va confrunta industria HR, subliniind importanța unei coeziuni între diferitele generații care alcătuiesc forța de muncă actuală. Prin promovarea unui mediu de lucru în care valorile și viziunea sunt clar definite și aliniate cu cultura și valorile companiei, Ioana arată calea către o adaptare reușită și o performanță susținută. Ea evidențiază rolul esențial al HR-ului în navigarea tranziției către acest nou peisaj, accentuând nevoia de parteneriat strâns între talentul uman și tehnologie.
Pentru Ioana, automatizarea și inteligența artificială oferă o oportunitate de a elibera timpul HR-ului pentru a se putea concentra pe aspecte mai strategice ale muncii, cum ar fi alinierea misiunii și viziunii cu cultura și valorile organizaționale. În ceea ce privește încurajarea unei culturi de învățare continuă, Ioana propune o abordare bazată pe acceptarea neștiinței ca punct de plecare, promovând un mediu în care curajul și încrederea permit exprimarea liberă a lipsei de cunoaștere. Ea subliniază importanța curiozității, plăcerii și timpului ca elemente cheie în procesul de învățare și dezvoltare și propune o reprioritizare a resurselor pentru a crea spațiu pentru creștere.
Ioana Tinca redefinește peisajul liderilor și profesioniștilor în HR, demonstrând că cheia succesului pe termen lung și a inovației continue stă în crearea unui mediu care valorizează incluziunea, curajul de a învăța și libertatea de a experimenta. Prin promovarea acestor valori, Ioana conduce organizațiile către o nouă eră a eficienței, rezilienței și bunăstării echipelor, reamintindu-ne că adevărata transformare începe cu un angajament profund față de creșterea și dezvoltarea fiecărei persoane.
C&B: Cum abordezi provocarea incluziunii generaționale în cadrul forței de muncă, și ce strategii specifice ai recomanda pentru a promova coeziunea între diferitele generații?
Ioana Tinca: Când lucrez cu echipe din organizații, primul pas este să vedem dacă diversitatea generațională chiar reprezintă o problemă. Considerăm că este o problemă, spre exemplu, când afectează misiunea companiei. Nu toate organizațiile au nevoie de asta, dar dacă simțim că există obstacole majore, putem începe prin a înțelege unde este problema: la comunicarea internă, în colaborarea cu partenerii, în lipsa angajamentului sau diferențele de mentalitate sau în percepția brandului pe segmente specifice de clienți. Apoi, planificăm un program extins, care începe cu echipa de leadership. Eu, ca business coach, ajut echipele să își analizeze sistemul (intern și extern), să își seteze obiective clare și să se concentreze pe un plan care să îi ducă la rezultate mai repede, mai bine și cu mai multă bucurie.
C&B: Care este viziunea ta despre modul în care automatizarea și inteligența artificială pot colabora cu talentul uman pentru a îmbunătăți performanța organizațională, și cum poate HR-ul să navigheze această tranziție eficient?
Ioana Tinca: Automatizarea și talentul uman își pot amplifica atuurile fiecărei părți și își pot compensa dezavantajele. Pe măsură ce tehnologia se perfecționează, va lăsa mai mult timp oamenilor pentru gândirea critică, intuiție și decizii morale. HR-ul trebuie să se reinventeze ca un manager al resurselor extinse, umane și artificiale, pentru a face tranziția cât mai lină și pentru a-și păstra rolul strategic.
C&B: Cum asiguri alinierea între valorile și cultura organizațională cu misiunea și viziunea companiei? Ai exemple de inițiative sau practici care au contribuit la acest proces?
Ioana Tinca: Este esențial ca valorile, cultura și misiunea companiei să fie aliniate. Echipele ar trebui să-și clarifice misiunea, să-și aleagă valorile principale și să le reflecte în comportament. Schimbările semnificative în cum facem lucrurile aduc avantaje măsurabile în ce obținem. Implementarea unei culturi solide poate cere resurse (bani, timp și energie), dar aduce beneficii pe termen lung. Am văzut echipe care au trecut prin această transformare. Și am observat nu numai beneficiile transformării culturale cât și faptul că echipa, în urma acestui proces, a devenit unită, rezilientă, adaptabilă, creativă, mai deschisă și mai curajoasă.
C&B: Ce abordări propui pentru încurajarea unei culturi de învățare continuă, unde curajul și încrederea permit exprimarea liberă a lipsei de cunoaștere?
Ioana Tinca: M-aș îndrepta către o cultură a curiozității și a exprimării libere a lipsei de cunoaștere cu scopul descoperirii. Eu îmi dau seama unde se poziționează o echipă după ce se întâmplă pe parcursul ședințelor/prezentărilor. Dacă participanții pun întrebări simple și variate în timpul ședinței sau în secțiunea de Q&A, organizația este pe drumul cel bun. Dacă se evită întrebările sau doar câțiva pun întrebări, ar trebui să ne oprim, să ne luăm timpul pentru a discuta care sunt posibilele întrebări și să mutăm astfel focusul dinspre downloadul de informație, către care ar fi întrebările relevante. Acest proces este asemănător cu cel din vânzări. Ca vânzător, mă bucur enorm când primesc întrebări de la potențialul meu client. Înseamnă că este atent și interesat. Înseamnă că suntem pe drumul bun și discut cu cine trebuie. Altfel, fac tot ce pot să pun eu întrebările pe care el ar putea să le aibă și îi ofer răspuns. Este o practică foarte apreciată de clienți, denotă transparență, empatie și încredere.
C&B: Ce strategii recomanzi pentru reprioritizarea resurselor în organizații, astfel încât să se creeze mai mult spațiu pentru creștere și dezvoltare personală și profesională a angajaților?
Ioana Tinca: Fiecare organizație are nevoie de o abordare personalizată. Dar în mod cert, echipele de leadership trebuie să-și ia timp, periodic, să își imagineze ce s-ar schimba în performanța companiei dacă ar avea un sistem al resurselor actualizat. Să facă acest exercițiu pe hârtie, asumat. Apoi, deciziile devin mai evidente având claritate asupra ROI.
C&B: Tu vei modera momentul de VIP Connect Lounge din cadrul evenimentului SMART HR, în calitate de High Class Business Coach. De ce crezi că oamenii ar trebui să participe la acest eveniment și chiar la momentul VIP al acestui eveniment?
Ioana Tinca: La evenimentul SMART HR, voi modera discuțiile VIP pe tema alinierii misiunii companiei cu cultura și talentele pentru a crește performanța și agilitatea. Discuția ar putea aduce valoare pentru cei care au retenție scăzută a angajaților, care au angajați noi care au o curbă de învățare lungă, care vor să-și repoziționeze brandul și echipa pe piață sau simt că au echipe bune, dar le lipsește acel ceva care să le unească mai bine.