sâmbătă, iulie 13, 2024
spot_imgspot_img
AcasăRecomandariCrucial - scrisă de unul dintre cei mai influenți gânditori la nivel...

Crucial – scrisă de unul dintre cei mai influenți gânditori la nivel mondial pe strategie și management

Vă recomand una dintre cele mai apreciate cărți de afaceri ale anului 2022 – este vorba de Crucial: Modul în care liderii devin strategi de Richard P. Rumelt, unul dintre cei mai influenți gânditori la nivel mondial pe probleme de strategie și management. Dacă inițial cartea mi-a atras atenția pentru că a fost lăudată de prestigioase publicații internaționale, citind-o am înțeles de ce a făcut furori. „Crucial” este considerate una dintre cele mai bune cărți de afaceri ale anului 2022, potrivit publicației Financial Times și revistei Forbes; una dintre cele mai bune cărți de leadership ale anului 2022, potrivit The Next Big Idea Club și una dintre cele mai bune cărți de management ale anului 2022, potrivit publicației The Globe & Mail.   

Cartea pornește de la premisa că orice lider va putea rezolva mai ușor provocările cu care se confruntă compania lui, dacă le va formula ca pe niște probleme abordabile și nu ca pe niște dificultăți insurmontabile. Strategia lui este simplă în acest sens. Primul pas constă în notarea tuturor problemelor cu care se confruntă compania, iar cel de-al doilea, în clasificarea acestor probleme în funcție de importanța și abordabilitatea lor.    

Astfel, crede Rumelt, alegând problema care este cotată ca fiind cea mai importantă și identificându-i punctul crucial, găsirea unei strategii eficiente este garantată. Așa cum s-a întâmplat în cazul platformei de filme Netflix care era pusă în pericol de concurența din ce în ce mai acerbă. Pentru a se detașa de concurență și a cuceri public nou, Netflix a profitat de rețeaua ei internațională pentru a transforma în niște succese extraordinare la public seriale străine precum: Jocul Calamarului (Coreea de Sud), Fabrica de bani / Money Heist (Spania) sau Dark (Germania).

Pe scurt, această carte m-a convins că atunci când problemele sunt văzute ca niște provocări și atunci când identificăm corect punctul crucial al acestor provocări, soluțiile aproape că apar de la sine.

Iar faptul că Richard Rumelt garantează că identificarea punctului crucial este cheia rezolvării problemelor în afaceri este demonstrat de numeroasele exemple oferite în acest sens:   

  • Andy Marshall – cel mai longeviv strateg militar al Pentagonului – a constatat că punctul crucial al Războiului Rece consta în găsirea unei strategii pentru a concura cu URSS utilizând mai eficient avantajele sociale și economice ale Statelor Unite, nu doar având mai mult armament.
  • Elon Musk – inginerul miliardar care a fondat SpaceX, Tesla, OpenAI, SolarCity, The Boring Company și Neuralink – a văzut că reutilizarea era punctul crucial al provocării costului mic de deplasare pe orbită.   
  • Lee Kuan Yew – fondatorul statului Singapore modern și cel mai tânăr prim-ministru din Asia – a transformat Singapore dintr-un oraș-stat cu o rată înspăimântătoare a șomajului, în care majoritatea locuitorilor nu aveau adăpost, într-unul dintre cele mai atrăgătoare locuri pentru a face afaceri de pe Terra.   
  • Jason Fried – fondatorul Basecamp – care și-a dat seama că folosirea emailului și a altor aplicații pentru a gestiona baze mari de date de clienți era prea complicată, inventând astfel o singură aplicație care putea gestiona toate aceste probleme.
  • Gordon Moore, cofondatorul companiei Intel, care a înțeles că ajustarea fotolitografică i-ar permite să înghesuie mai mulți tranzistori într-un milimetru pătrat de silicon, cunoscută acum ca „Legea lui Moore”.    
  • Jeff Bezos – fondatorul Amazon – care în 1994 a constatat că internetul este locul perfect pentru a vinde cărți tipărite.    
  • I.M. Pei – renumit arhitect american de origine chineză – care a găsit punctul crucial pentru o problemă atât de complexă precum realizarea unei noi intrări în Luvru.   
  • Marc Benioff – fondatorul companiei Salesforce.com – care în 1996 visa cum să construiască un cloud CRM. Asta pentru că era conștient de cât de scumpe erau sistemele CRM și era foarte hotărât să găsească modalități de a reduce costurile inițiale mari pe care le suportau clienții. Iar Salesforce.com tocmai asta a reușit. 

Richard P. Rumelt este unul dintre cei mai influenți gânditori la nivel mondial pe probleme de strategie și management. Publicația The McKinsey Quarterly l-a descris ca fiind „strategul strategiilor” și „un titan în domeniul strategiei”. Este autorul cărții „Strategii bune, strategii rele: Care este diferența și de ce contează”, apărută la Editura ap! (ACT și Politon) și evaluată de ziarul Financial Times drept „cea mai interesantă carte de afaceri a anului 2011”. Dr. Rumelt a obținut doctoratul la Școala de Afaceri Harvard și titlul de profesor emerit la Școala de Management Anderson din cadrul UCLA.   

Mult prea des, punctul crucial al unei provocări nu este o amenințare externă, ci un conflict între ambițiile noastre personale.” – Richard P. Rumelt, Crucial

Crucial este în viziunea lui Rumelt rezultatul unei abilități strategice în trei etape:   

  • 1. Prima etapă constă în a decide care sunt aspectele cu adevărat importante și care sunt aspectele secundare ale unei probleme. 
  • 2. A doua etapă constă în evaluarea dificultăților pe care le presupune rezolvarea acestor aspecte. 
  •  3. Iar cea de-a treia parte presupune abilitatea de a te concentra, de a evita irosirea prea puținelor resurse, de a nu încerca să te ocupi de toate lucrurile deodată.    Combinarea acestor trei etape conduce la concentrarea asupra punctului crucial: aspectul cel mai important al unei probleme care poate fi rezolvat prin intermediul unei acțiuni coerente.   

O strategie este combinația dintre o politică și o acțiune concepute pentru a depăși un obstacol considerabil. Arta strategiei constă în stabilirea unui punct crucial care poate fi depășit și în găsirea sau conceperea unei modalități de a-l depăși.” – Richard P. Rumelt, Crucial   

Vedem astfel cum, Elon Musk și-a dus visul de a coloniza planeta Marte un pic mai aproape de realizare orientându-se către politici concise, orientate către simplitate, reutilizare și cost. În felul acesta a reușit să reducă costul unui zbor pe Marte, de la 200 de miliarde, cât estima NASA, la 9 miliarde de dolari.

ap! (ACT și Politon) este unul dintre cei mai importanți jucători de pe piața de carte din România. Specializată în nonficțiune de calitate, editura a adus pe piața locală o serie de autori care au făcut furori în toată lumea, precum Tim Ferriss, Robin Sharma, Tony Robbins, Wayne Dyer, Steve Harvey, Gino Wickman și mulți alții. Totodată, ap! (ACT și Politon) este editura românească sub egida căreia au fost publicate cele mai multe audiobookuri la nivel local. Lansată în 2014, editura a adus în România peste 300 de titluri în format audiobook, multe dintre acestea fiind bestsellere care au făcut înconjurul lumii și au schimbat mii de vieți. 

ap! (ACT și Politon) crede în dezvoltarea continuă și aduce cititorilor români titluri care acoperă o gamă variată de subiecte din sfere precum dezvoltarea personală și profesională, business, antreprenoriat, spiritualitate sau wellbeing. Titlurile editurii se regăsesc atât în format clasic, cât și sub formă de eBook, MP3 sau audiobook, astfel încât cititorii să se poată bucura de lectură în orice moment al vieții lor.

Facebook

ARTICOLE ASEMANATOARE

ADAUGATE RECENT

Acest site web folosește cookie-uri și vă solicită datele personale pentru a vă îmbunătăți experiența de navigare. We are committed to protecting your privacy and ensuring your data is handled in compliance with the General Data Protection Regulation (GDPR).