Cristina Baghiu este un om aflat într-un proces de învățare permanent. Crede cu tărie că singurul fel în care ne putem dezvolta este să fim mereu diferiți. Se mândrește cu rolurile de soție și mamă. Este implicată în dezvoltarea ecosistemului de start-up-uri din Iași, corporatist și intraprenor, antreprenor la început de drum, pasionată de inovare și instigator de idei creative și diferite în organizațiile cu care lucrează.
C&B: Cum definești activitatea ta?
„Cel mai recent proiect al meu, boutique-ul ieșean de facilitare a inovării și creativității în echipe și companii, Atelierul de Idei, s-a născut din pasiunea pentru educație alternativă și din conștientizarea nevoii de a face lucrurile altfel, a gândi lateral. Atelierul de Idei facilitează dezvoltarea ideilor inovative, folosind o metodă internațională, validată științific că dublează eficiența procesului de inovare. Este vorba de metoda de inovare FORTH, pentru care am obținut în 2018 o certificare internațională de facilitator. Sunt mândră să spun că în lume există doar 160 alți colegi care au parcurs acest proces de training foarte riguros. Prin Atelierul de Idei aduc claritate proceselor din cadrul echipei, fie că este vorba de inovarea sistemică a organizației, fie că e vorba de ghidaj într-o inovare de proces sau un workshop de generare idei. Tehnicile pe care le folosesc sau urmează să le integrez în atelierele mele sunt instrumente moderne, toate cu background științific, respectiv Agile Management, LEGO® SERIOUS PLAY® , design thinking, liberating structures, etc. Învățarea este un lucru serios, iar gândirea laterală și creativă pe care îmi propun să o stârnesc la participanții mei este un răspuns de adaptabilitate la mediul de volatilitate ridicată în care trăim acum. Chiar dacă folosesc LEGO, acestea nu sunt exerciții de team-building, ci tehnici de facilitare a gândirii creative, comunicării si rezolvării de probleme, pentru echipe, organizații și persoane care se lovesc de provocări complexe în domenii complexe. Le pot folosi de la retrospective Scrum, până la facilitare de ședințe de strategie, întălniri de performanță sau sesiuni de ideație.”
C&B: Spune-ne povestea carierei tale!
“Am intrat în piața muncii în anii 90, încă din timpul facultății, pe un parcurs care era clasic la acel moment. Am avut oportunitatea să lucrez în instituții bancare de top, private, orientate spre client și cu produse și servicii inovative, ceea ce mi-a dezvoltat pasiunea de a face mereu lucrurile bine și diferit. După foarte mulți ani în domeniul bancar, în poziții de mare responsabilitate în relația cu clienții de top și echipe regionale, am decis să schimb direcția pentru a avea o experiență cross-industrie, așa că am acumulat cunoștințe valoroase într-un alt domeniu foarte competitiv, cel al energiei. Toate aceste echipe și industrii m-au format ca o persoană cu o viziune foarte deschisă, capabilă să înțeleagă domenii diverse, ceea ce m-a ajutat în a defini abordări eficiente pentru proiectul meu de facilitator de inovare prin Atelierul de Idei. O altă certificare care va ajuta proiectul este cea de facilitator Management 3.0, unică in regiunea de Nord Est, o colecție de tehnici, practici și instrumente concrete, derivate din Agile, care pot fi folosite de orice manager sau membru al echipei pentru a colabora eficient. Management-ul trebuie să fie responsabilitatea fiecărui om din echipă, acesta este viitorul organizațiilor, si aceeași linie de gândire poate fi aplicată la multe nivele din societatea noastră. Dacă fiecare își ia responsabilitatea pentru ceea ce face și nu rămâne un simplu executant, poate că lucrurile ar fi diferite – începând din sălile de clasă până la nivelul macro al comunității sau societății.
Îmi doresc enorm, prin acest proiect, să pot ajuta și comunitatea locală, este atâta nevoie de oameni diverși, cu expertiză din toate ariile, cu dedicație și curaj ca agent de schimbare. Am început deja câteva colaborări în acest sens, încerc sa fiu prezentă la cât mai multe evenimente ale comunităților de start-up tech din Iași (sunt grozavi și efervescenți cu ideile lor!) și să susțin aici workshop-uri pentru tinerii care au o idee de afaceri. “
C&B: Care erau viziunile tale în copilărie/adolescență și care sunt acum?
„La școală eram elevul care stătea mereu în prima bancă și interacționa cu profesorii. Mi-am dorit mereu să învăț și să am o viziune cât mai aproape de 360 a lucrurilor. Și se pare că nu m-am dezvățat nici acum. Cunoașterea, ce ai în cap, e singurul lucru care te diferențiază în mod real și pe care nu ți-l poate lua nimeni, niciodată. Restul este volatilitate. „
C&B: Povestește-ne o întâmplare/experiență pozitivă și una negativă legată de activitatea ta!
„Pentru mine, lucrând atâția ani cu clienții, o experiență pozitivă este mereu atunci când mi se cere o părere, când sunt privită ca și consultant de către cei cu care am lucrat anterior și am avut rezultate frumoase, chiar dacă nu suntem acum într-o relație contractuală. Asta înseamnă să faci lucruri bune și de calitate indiferent de domeniu, păstrezi respectul oamenilor și credibilitatea expertizei tale, indiferent de sigla sub care activezi.
Experiențele negative, erori pe care le-ai făcut de-a lungul timpului sau momente dificile (am trecut prin criza financiară din 2008 într-o poziție de responsabilitate în domeniul bancar) trebuie mereu valorizate, văzute ca pe o oportunitate și trebuie să îți pui întrebarea ce poți învăța din ele, nu de ce mi se întâmplă tocmai mie. Astfel reusești să fii cât de cât pregătit pentru viitor, care poate aduce absolut orice, și să încerci să nu ratezi nici o oportunitate.”
C&B: Oferă sfaturi pentru cei aflați la început de drum
„Nu dau sfaturi. Sfaturile derivă din înțelegerea personală a unei experiențe proprii, ce e valabil la mine poate nu e valabil la tine. Nu cred în rețete de success, ca dovadă nici acum nu s-a descoperit cum poti transforma metalul în aur deși căutarea pietrei filozofale și a Sfântului Graal nu a încetat. Oamenilor cu care interacționez încerc să le dau doar feedback, să îi încurajez să nu se teamă de greșeli și să învețe din ele. Trăim din păcate, în România, într-o cultură și mentalitate care sancționează greșeala, eroarea, încercarea sau cum vreți să îi spunem. Sunt nenumărate cuvinte și expresii pentru asta, și unul singur pentru inovare. Știți că eschimoșii au 50 cuvinte pentru a defini zăpada? Asta pentru că trăiesc într-un mediu dominat de acest concept. Dacă vrem să trăim într-un mediu inovativ, trebuie să avem 50 cuvinte pentru inovare. Din păcate avem prea multe pentru frica de eroare și teama de oprobiu public. Tinerilor care vor să își pună în aplicare idea le pot spune doar să își asculte intuiția, să meargă înainte, să caute suport într-un ecosistem antreprenorial (există acum fablab-uri, pre-acceleratoare, comunități de start-up, etc) și să încerce până reușesc. Nimic din ce e important pentru noi nu se obține ușor.
Celor care simt că au nevoie de un ghid în călătoria de inovare, sau care au văzut că obțin de fiecare data aceleași idei, cu aceleași metode, le spun să aibă încredere să apeleze la Atelierul de Idei.”
C&B: În cazul tău, pentru ce sau cu ce se luptă Raționalul și Sentimentalul?
„Mă consider un om foarte rațional. Alegerile pe care le fac sunt bazate pe rațiuni obiective. Am avut întotdeauna un plan de carieră și profesional. Pot să spun că sunt în proces de implementare a design thinking-ului în viața personală. Dacă mă uit în spate, am aplicat fiecare pas, respectiv Empathize – Define – Ideate – Prototype – Test. Mi-am stabilit ce vreau să fac, am urmărit oameni pe care îi admir, am învățat și mi-am schimbat planul, l-am îmbunătățit și sunt mereu în proces de testare. Singura zonă în care sunt clar sentimentală este viața personală – aici nu vreau să schimb nimic, sunt extrem de fericită în aceeași echipă de peste 20 de ani.”
C&B: Dă o definiție proprie pentru societatea, afacerile și carierele din România!
„Societatea noastră este foarte divizată, lucruri care par de bun simț unora sunt complet de neînțeles sau inacceptabile pentru alții. Acest mediu dificil și greu predictibil afectează clar afacerile din România. Aș putea spune că cine reușește să aibă o afacere de succes în România poate reuși oriunde, dacă succesul este real și independent de diverse avantaje non concurențiale. Cel mai bun exemplu sunt unicornii din IT, care au început în România și au scalat global, asta înseamnă sustenabilitate. Dacă te setezi să te bazezi mereu pe forte proprii, același lucru este valabil și pentru carierele din România – fii tu cel original, învață de la toți din jur și mai ales din greșeli, nu lăsa nici o piatră / oportunitate neexplorată și e foarte greu apoi să NU reușești.”
Facebook