Salut. Eu sunt Alexandra Hustiu Bibire și te invit la încă o incursiune în lumea Personal Branding-ului cu ajutorul a ceea ce eu numesc #RevolutiaMeritocratieiPrinPersonalBranding. Astăzi am ales să vorbesc despre conceptul de identitate și asta pentru că mi se pare o informație esențială în Personal Branding, cu atât mai mult cu cât chiar eu, recent, am trăit o experiență relevantă în acest context, și anume: în căutarea unui/unei coleg(e) în echipa mea, am postat un anunț de recrutare pe unul din site-urile de specialitate.
La câteva sute de vizualizări, dar și câteva cv-uri selectate pe diverse criterii, am început să-i sun pe cei selectați. Și mi-a atras atenția o situație anume: una din persoanele care mi-a răspuns la telefon a început să țipe foarte deranjată de faptul că nu știa despre ce post vorbesc. În condițiile în care ea aplicase la acest post, un post despre care nu mai știa nimic. Ca orice angajator care își dorește un om asumat în compania lui, i-am mulțumit pentru răspuns, moment în care a început să țipe și mai tare în telefon: ,, Aveți o atitudine total neprofesionistă!,, . Încă odată i-am mulțumit pentru timpul acordat și am încetat conversația. Pentru unii dintre noi, nimic nou până aici. Ce m-a debusolat pe mine foarte tare a fost poza ei, aceasta fiind unul din criteriile pe baza căruia am și selectat-o: din poză, părea un om blând, vesel, plin de viață și foarte cald. Nu știu contextul în care ea se afla la momentul în care am vorbit noi două la telefon, însă știu că a fost o discrepanță uriașă între cine părea că este din poză și cine era cu adevărat în viața reală.
Din păcate, cred că este o situație foarte des întâlnită în prezent datorită rețelelor sociale, unde căutăm să creăm o identitate total diferită de a noastră, formându-ne practic, o mască.
Dorian Wiszniewski și Richard Coyne au studiat folosirea măștilor noastre în cadrul creat de comunitățile online și au descoperit că, în funcție de anumite circumstanțe, vom folosi una din diversele măști pe care le avem, tipul de mască folosit dezvăluind ceva despre noi, cel/cea din spatele măștii: de multe ori, ceea ce prezentăm este contrar a ceea ce pare a fi. Din păcate, ce nu știm și nu vrem să acceptăm este că situația aceasta va duce la neîncredere, chiar și inconștient. Mai mult, evocând o mască de identitate, spun cei doi, persoana în cauză își creează o plasă de siguranță datorită fricii că identitatea sa va fi furată.
Termenul de identitate este un termen generic folosit în toate științele sociale pentru a descrie concepția și expresia individualității noastre, concepție și expresie care sunt determinate inclusiv de afilierile noastre la diverse grupuri (ceea ce implică identitatea de grup: identitate culturală, națională, socială etc). Termenul este folosit cu sensuri specifice în domenii de cunoaștere diferite precum psihologie, sociologie, psihologie socială, etc.
În sens psihologic, identitatea depinde de elemente precum imaginea de sine (modelul mental a unei persoane despre ea însăși), stima de sine și individualitatea noastră. Psihologii folosesc cel mai adesea termenul de identitate pentru a desemna Unicitatea noastră în funcție de repulsiile nemotivate pe care le avem față de anumite persoane.
În sociologie, termenul de identitate este pus în corelație cu conceptele de comportament și de rol social. Identitatea apare în urma procesului de învățare a rolurilor sociale prin intermediul experiențelor personale: în urma interacțiunii cu ceilalți membri ai societății, noi ne stabilim sensul identității noastre, sens recunoscut și acceptat și de către ceilalți. Sociologii adesea folosesc termenul de identitate în sensul de identitate socială, ceea ce implică trăsăturile de grup care îl definesc pe individ.
În Personal Branding însă, identitatea este cauza, iar brandul personal este efectul. La fel cum, identitatea din online trebuie să coincidă cu identitatea din offline.
Concret, identitatea din online trebuie să fie o oglindă a cine suntem în viața reală. Pentru că orice discrepanță între cine suntem și cine vrem să părem că suntem, duce, într- o formă sau alta, la neîncredere. Și fără încredere nu putem construi pe termen lung. Nu putem deveni un brand personal coerent, puternic. Sănătos.