Florin Andrei Dumitru este unul dintre cei șase nominalizați în faza finală a concursului HR Ambassador, organizat cu sprijinul SMART HR Event. Sesiunea de votare se va desfășura „live” în cadrul Ediției a 9-a a Evenimentului SMART HR, ce va avea loc pe 23 și 24 mai.
C&B: Povestește-ne despre parcursul tău profesional. Ce te-a atras către domeniul resurselor umane?
Florin Dumitru: Anul 2024 marchează pentru mine zece ani de la primul meu job în resurse umane. Am început să mă atragă acest domeniu în anul al doilea de facultate, când am studiat Dreptul Muncii național și apoi cel european. Mai târziu, în cadrul masterului, am avut ocazia să particip la un curs de leadership și managementul echipei, susținut de o doamnă profesoară care activa în domeniul resurselor umane. De aici până la primul job în HR a fost și un pic de hazard. Mai exact, după ce m-am întors din SUA (work & travel), am început să aplic în mai multe domenii, inclusiv HR. Între interviuri, a fost și unul pentru un post de Specialist HR, unde lucrurile s-au legat. Zece ani mai târziu, am trecut prin patru companii multinaționale și ocup o poziție la care am visat încă din primii ani de carieră în acest domeniu.
C&B: Cum crezi că s-a schimbat rolul HR-ului în ultimii ani și ce impact au avut aceste schimbări asupra profesiei tale?
Florin Dumitru: HR-ul a evoluat foarte mult în România în ultimii ani, și datorită multor companii multinaționale care au sedii aici. Rolul HR-ului în afaceri a crescut în importanță și complexitate. S-a trecut de la o percepție în care HR însemna doar activități administrative și salarizare, la un rol de consultant pentru probleme de business, dezvoltare personală, employer branding și suport emoțional. Am simțit începutul acestei schimbări în 2020, pe fondul pandemiei. Au apărut noi subiecte care s-au dezvoltat în activități și proiecte în cadrul echipei. De asemenea, nevoia și dorința organizațiilor de a avea oameni cât mai pregătiți și loiali a generat multe procese complexe în care lucrăm noi, oamenii de HR. Un alt factor de schimbare este diversitatea generațiilor. Diferențele între generații, alături de evoluția job-urilor, creează un mix complex pe care îl studiem și încercăm să-l traducem în soluții benefice atât pentru angajați, cât și pentru angajatori.
C&B: Există o inițiativă sau un proiect HR de care ești deosebit de mândru? Ce provocări ai întâmpinat și ce ai învățat din această experiență?
Florin Dumitru: În ultimii doi ani am lucrat intens împreună cu echipa la un proiect care viza crearea unui proces de gestionare a performanței angajaților. Sunt foarte mândru de rezultatul acestui proiect pentru că consider că am adus o perspectivă originală proceselor clasice de evaluare a performanței. Acest proces este concentrat pe dezvoltarea oamenilor, nu pe evaluarea acestora, iar discuțiile dintre manager și angajat sunt pe picior de egalitate. Am întâmpinat multe provocări care au generat întârzieri, schimbări radicale și uneori frustrări. Toate acestea, privind în urmă, au contribuit la dezvoltarea mea și la un proces final foarte potrivit oamenilor și organizației. Cu siguranță, succesul proiectului final este datorat refuzurilor și modificărilor aduse pe parcurs.
C&B: Cum abordezi gestionarea diversității și incluziunii în cadrul organizației? Ai putea să ne dai un exemplu concret?
Florin Dumitru: La nivel local, încă nu am intrat foarte adânc în acest subiect. Totuși, începând de anul trecut, împreună cu colega care se ocupă de L&D, organizăm workshop-uri cu titlul „Dincolo de diversitate”, prin care oferim colegilor șansa să perceapă diferențele dintre noi din alte perspective. De asemenea, începând cu anul trecut, analizăm cu atenție mai mulți indicatori din această sferă și raportăm lunar și anual la nivel de grup date legate de diversitate și incluziune. Aceste raportări ne oferă o imagine mai clară a zonelor în care trebuie să lucrăm atât la nivel local, cât și global. Mai specific, la nivel local, având în vedere că avem fabrici în Sighișoara și Sovata, pe partea de incluziune încercăm să fim foarte atenți și la nevoile oamenilor din aceste zone, mai ales că există diferențe culturale și de limbă. În ceea ce privește incluziunea, suntem un angajator care analizează cu atenție și categoria de vârstă 45+ ani și suntem foarte deschiși să angajăm oameni din această categorie.
C&B: Care sunt principalele calități pe care le consideri esențiale pentru un specialist HR în zilele noastre?
Florin Dumitru: Ascultarea activă, răbdarea și capacitatea de a fi empatic sunt fundamentale. Apoi, diplomația și abilitatea de a gestiona informații sensibile și confidențiale sunt cruciale. Dacă mă uit mai atent la cum arată săptămânile mele, țin să menționez încă două calități esențiale: organizarea și stabilitatea emoțională. Activitățile diverse și neprevăzutele care apar necesită o organizare impecabilă. Referitor la stabilitatea emoțională, situațiile variate în care ne regăsim atunci când lucrăm atât de mult cu oamenii, de la lacrimi la furie și dificultăți în viața privată care ajung în cea profesională, necesită o abordare echilibrată legată de emoții și sentimente.
C&B: Cum vezi viitorul muncii și care este rolul HR-ului în modelarea acestui viitor?
Florin Dumitru: Viitorul muncii este un subiect care mă preocupă destul de mult, având în vedere că mai am 30 de ani de muncă și am și copii. Îmi doresc în viitorul apropiat să mă specializez în consultanță de carieră, iar acest subiect este strâns legat de cum vor arăta job-urile din viitor. Viitorul muncii este despre upskilling, reskilling și incluziune. În țările dezvoltate, ne vom confrunta cu o natalitate în scădere și nu același lucru se întrevede pentru numărul de job-uri. Chiar dacă multe activități se vor automatiza, nu prevăd o scădere a nevoii de angajați umani.
C&B: Ce sfaturi ai pentru companii în ceea ce privește adaptarea la noile provocări din lumea muncii?
Florin Dumitru: Companiile trebuie să fie cât mai conectate la provocările prezentului și să încerce să anticipeze efectele tuturor schimbărilor care se întrevăd. Pregătirea pentru schimbările necesare în companii este foarte importantă, atât ca proces, cât și din punct de vedere al comunicării către angajați. Este necesar să fie alocat timp suficient pentru acestea. Rezultatele nu se văd peste noapte. Așadar, ochii deschiși și urechile atente, dar cel mai important, brațele deschise când vine vorba de schimbare și adaptare.
C&B: Dacă ai avea resurse nelimitate, ce program sau inițiativă ai implementa pentru a îmbunătăți bunăstarea angajaților?
Florin Dumitru: Wow, ce întrebare interesantă! Este perfectă pentru a ieși din limitele pe care ni le punem singuri. Poate există deja, nu am căutat, dar m-am gândit la un spațiu pentru reflecție, cât și la șansa de a experimenta. Pentru fiecare angajat aș încerca să îndeplinesc un vis legat de călătorii, oferind buget și timp pentru călătorii în zone cât mai diverse. Dacă cineva visa să vadă New York-ul, Japonia, jungla sau un apus de soare în Brazilia, consider că astfel de experiență ne schimbă perspectiva asupra vieții. Totodată, călătoriile de reflecție, fie singur pe anumite trasee sau inspiraționale în zone ultradezvoltate sau subdezvoltate, pot oferi șansa de a îndeplini obiective de pe bucket list-ul fiecărui angajat. În acest fel, oamenii își pot regăsi sensul vieții, bucuria de a trăi și vor continua să se dezvolte.
C&B: De ce ai aplicat la acest concurs și de ce crezi că ar trebui să câștigi?
Florin Dumitru: Am aplicat pentru a experimenta presiunea unui astfel de concurs și pentru a contribui la dezvoltarea acestei funcțiuni în România. Vreau să ofer celor din jur perspectiva mea asupra profesiei. Să câștig? Deja am câștigat mult mai mult decât dacă nu aplicam!