Anda Marina Șerban este una dintre cele șase nominalizate în faza finală a concursului HR Ambassador, organizat cu sprijinul SMART HR Event. Sesiunea de votare se va desfășura „live” în cadrul Ediției 9 a evenimentului SMART HR, ce va avea loc pe 23 și 24 mai.
C&B: Povestește-ne despre parcursul tău profesional. Ce te-a atras către domeniul resurselor umane?
Anda Marina Șerban: Parcursul meu a fost ușor atipic. Am studiat la Liceul Economic Nicolae Kretzulescu, apoi la Facultatea de Geografie și Turism la Universitatea București, urmat de aproximativ un an ca profesor asistent de limbi străine în Marea Britanie. La întoarcere, am continuat studiile formale, înscriindu-mă la masterul de Relații Economice Internaționale la ASE, în limba engleză. Nu am anticipat aceste domenii, ci fiecare la timpul său a avut cel mai mult sens pentru mine. Ulterior, am înțeles cât de frumos s-a integrat totul în HR, cât de important a fost în puzzle-ul pe care îl construiam, toată această expunere la oameni, domenii și culturi diferite. Cred cu tărie că toate acestea au contribuit la înțelegerea mea de astăzi. Recent, am răspuns la întrebarea: „Te consumă sau te încarcă interacțiunile cu oamenii?” Pe mine, cu siguranță, mă încarcă. Am acumulat minimum 4000 de ore de interviu în care toată psihologia și analiza umană a celorlalți vreau să cred că m-au inspirat și m-au dus către etape de dezvoltare noi. Oamenii mi-au fost inspirație de „așa da” sau, pe alocuri, „așa nu” în propria creștere. În plus, am primit confirmări continue că mă remarc pozitiv.
HR înseamnă atât de mult: Recrutare, OD, L&D, Employer Branding uneori, Retenție, Admin, Performanță etc., încât, deși mi-am păstrat mereu traiectoria principală, am asimilat constant informații, și asta m-a ținut loială.
C&B: Cum crezi că s-a schimbat rolul HR-ului în ultimii ani și ce impact au avut aceste schimbări asupra profesiei tale?
Anda Marina Șerban: Când am intrat în HR, lucrurile erau mult mai simple. Era suficient să fii responsabil, informat, să ai o bună înțelegere a domeniului, să adresezi întrebările potrivite și obțineai rezultatele dorite. Conversia către HR se făcea cu oarecare ușurință, fiind considerat un domeniu accesibil. 14 ani mai târziu, pot spune că HR-ul este în multe feluri, însă nu este ușor. Trebuie să ții cont de extrem de multe aspecte: digitalizare și explicarea beneficiilor ei, GDPR, corectitudine politică, lipsa de prejudecăți, dinamica foarte mare a pieței, care are un impact în implicare, transparența informațiilor care trebuie reflectată în politicile și procedurile de HR, factorii motivaționali diferiți din spatele fiecărei generații pentru adaptarea discuției și a prezentărilor, astfel încât să rămânem relevanți, o foarte bună cunoaștere a pieței, și networking-ul.
HR-ul și-a obținut, în cele din urmă, locul la masa discuțiilor strategice. Țin minte că atunci când mi s-a spus, în interviul de angajare, că rolul este unul foarte important pentru management, recrutarea fiind considerată strategică, am simțit că trecem la o nouă etapă benefică pentru toți.
C&B: Există o inițiativă sau un proiect HR de care ești deosebit de mândră? Ce provocări ai întâmpinat și ce ai învățat din această experiență?
Anda Marina Șerban: Sunt mândră de tot ceea ce am realizat. De fiecare „mulțumesc pentru feedback” oferit, de susținerea în dezvoltarea celor din jur, mai presus de propriile interese, de sesiunile de training cu implicare ridicată, de claritatea adusă prin îmbunătățirea sau crearea de fluxuri. Totuși, proiectele cu cel mai mare impact au fost cele în care, alături de câțiva colegi, am creat noi funcționalități digitale ale ATS-ului global pentru o experiență mult îmbunătățită pentru candidați, manageri de angajare și recrutori. A fost o muncă intensă, de lungă durată, dar rezultatele au dus la o eficientizare mult dorită a interacțiunii fiecărui utilizator cu platforma. M-am bucurat, de asemenea, să particip la alte inițiative de digitalizare, precum integrarea semnăturii electronice în toate fluxurile de HR și implementarea, ca test, a unui chatbot pentru procesele de selecție în masă.
C&B: Cum abordezi gestionarea diversității și incluziunii în cadrul organizației? Ai putea să ne dai un exemplu concret?
Anda Marina Șerban: Cred că face parte din cine sunt să accept diferențele. Probabil că acest lucru s-a conturat și prin prisma multor experiențe interculturale. Am călătorit în scop turistic în Europa, Asia și America. Am învățat să accept și să integrez diferențele ca fiind parte din autenticitatea fiecăruia dintre noi. În ceea ce mă privește, îmi iau propriile decizii, așa că de ce nu ar face la fel și cei din jurul meu? În plus, uneori nu este vorba nici măcar despre alegeri, ci despre situații în care ne aflăm sau contexte în care ne-am născut. Au fost dăți în care faptul că m-a diferențiat spiritul meu incluziv mi-a adus beneficii, însă ca rezultat, nu ca scop. Oamenii au apreciat. De asemenea, în echipe se știe că un mix cât mai divers este benefic pentru creșterea colectivă. Am nenumărate exemple de profesioniști desăvârșiți, în ciuda unei aparențe superficiale. Am avut însă și dificultăți de-a lungul timpului în a convinge partenerii de recrutare de aceste aspecte, iar soluția pe care am văzut-o a fost să creez și să livrez sesiuni de training privind evitarea prejudecăților. Am multe exemple de succes după eliminarea etichetelor. Sunt o susținătoare a politicilor de incluziune, fie ele globale sau locale, iar în afara organizației îmi aloc deseori timp pentru a afla și a felicita inițiativele specifice de Diversitate și Incluziune.
C&B: Care sunt principalele calități pe care le consideri esențiale pentru un specialist HR în zilele noastre?
Anda Marina Șerban: Aș începe cu People Advocacy (ca susținător al drepturilor omului), apoi aș continua cu Agilitate digitală (pentru a fi capabil de dezvoltare rapidă și inovație digitală), Adaptabilitate (la un viitor aflat într-o continuă dinamică), Gândire analitică (datele sunt uneori cele mai bune argumente), Creativitate (pentru diferențiere) și Ambiție (să te consideri cel mai potrivit pentru a rezolva sau gestiona și cele mai complexe solicitări).
C&B: Cum vezi viitorul muncii și care este rolul HR-ului în modelarea acestui viitor?
Anda Marina Șerban: HR-ul nu mai poate fi rigid. Rolul acestuia în modelarea viitorului este tocmai de integrare, receptivitate, flexibilitate. În fiecare echipă trebuie identificat un mix bun de adepte ai schimbării și reticenți la schimbare. Organizațiile au nevoie tot mai mult de adoptatori timpurii pentru a ține ritmul cu nevoile adresate și categoric nu mă refer aici doar la rolurile de management, unde așteptarea era deja, ci incluzând rolurile de specialiști/experți. Presiunea pe HR este mare, însă asta indică și impactul mare pe care departamentul îl are de îndată ce primește suportul afacerii.
C&B: Ce sfaturi ai pentru companii în ceea ce privește adaptarea la noile provocări din lumea muncii?
Anda Marina Șerban: Mai degrabă o declarație: „Metodele vechi nu vor duce la rezultate noi” sau la rezultate mai bune. Să se diferențieze pozitiv, să existe ca branduri, să comunice transparent, să facă retenție prin propria cultură organizațională. Să acorde mare atenție siguranței psihologice ca primă nevoie de împlinire. Să ia constant pulsul atât intern, cât și extern. Adaptabilitatea este una dintre competențele viitorului, așa că organizațiile trebuie să-și adapteze cerințele, produsele și serviciile pentru a rămâne competitive. Crearea de joburi noi face parte din adaptare. Crearea de oportunități de învățare în interior, dacă cerințele sunt foarte specifice și acel set de abilități nu este ușor de găsit în exterior. Loializarea talentelor și a performerilor. Experiența candidatului, utilizatorului și clientului trebuie să fie facilă. Suportul pentru clienți, intuitiv. Menținerea unui climat în care starea de bine, amuzamentul și buna dispoziție să fie normalitatea. Crearea de contexte care să hrănească spiritul creativ acolo unde inovația este importantă.
C&B: Dacă ai avea resurse nelimitate, ce program sau inițiativă ai implementa pentru a îmbunătăți bunăstarea angajaților?
Anda Marina Șerban: Cât mai multă muncă orientată spre dezvoltare, cât mai puțină repetitivă. Mai exact, realizarea unei radiografii a sarcinilor, eliminarea celor care nu aduc valoare individului și crearea unor programe de upskilling în straturi. Pe scurt, formare internă și reconversii într-un mediu organizat. Suportul oferit de organizații este foarte apreciat de către angajați. Când aceștia sunt deschiși la schimbare, iar compania le oferă cadrul și îi ghidează spre îmbunătățire, se creează cea mai bună formă de implicare, retenție și loialitate. Când angajații se simt apreciați, apar rezultatele impresionante.
C&B: De ce ai aplicat la acest concurs și de ce crezi că ar trebui să câștigi?
Anda Marina Șerban: Drumul nostru spre „I did it” este pavat cu multe „I cannot do it,” așa cum spune Adam Grant. Fiecare succes pe care l-am avut a fost precedat de ezitări, însă posibilitatea de a sărbători ulterior mi-a dat mereu curajul să nu renunț la ceea ce mi-am propus. La fel a fost și de această dată. A pornit de la încrederea celor din jur, alături de rezultatele de până acum, și a continuat cu convingerea că pasiunea și etica mea aduc un beneficiu domeniului. Mereu am fost ghidată de dorința de a oferi calitate în fiecare interacțiune, întotdeauna mi-a păsat de experiența oferită. Uneori poate m-a evidențiat un succes aparte, un proiect, o potrivire dificilă sau o idee, însă pe tot parcursul acestui drum către realizări, care s-au întâmplat ca efect și nu neapărat ca obiective, a fost prezentă dorința de a avea un impact pozitiv, de a contribui la o percepție generală care să facă cinste domeniului HR.