Florin Stoica este fondatorul FS Media. Spune că ajută oameni şi companiile să aibă o imagine mai bună. Se dedică 100% în tot ce face şi nu-i place să forţeze roşul semaforului. Este jurnalist, specialist în comunicare şi organizator de evenimente, un mix care îi ocupă mai tot timpul. Nu contează că este weekend sau “sărbătoare” sau că este trecut de ora 17. În mare parte se ocupă de proiecte media şi consultanţă în comunicare. Ocazional se implică şi în organizarea de evenimente (festivaluri, lansări de brand, sau creare de concepte proprii). Face toate acestea de 12 ani, îi place ce face şi nu se vede activând într-o singură zonă.
C&B: Care este povestea carierei tale?
“Iniţial am cochetat cu presa dar la un nivel mic şi cu organizarea de evenimente. Lucrurile au devenit şi mai serioase când am lucrat în presa cea “adevărată”, în departamentul de ştiri al unei televiziuni. Acest debut în presă s-a suprapus cu perioada studiilor universitare în comunicare şi relaţii publice. Însă nu pot spune că am fost atras în mod direct de o carieră în comunicare, alegerea mea fiind tot presa. Experienţa acumulată m-a ajutat să trec repede din rolurile de reporter şi redactor în cel de coordonator/ director editorial al propriului meu produs de presă: o revistă digitală (de răsfoit) pe zona de lifestyle. La puţin timp am decis să activez şi în zona de comunicare având un mare avantaj în faţa altor oameni de comunicare: cel că din postura de reporter/ redactor ştiam ce anume este “ştirea”, ştiam ce anume doreşte jurnalistul să scoată dintr-un mesaj comunicat. Atuul acesta este folosit de mai toţi jurnaliştii care aleg să activeze şi în comunicare. Nu mi-am lăsat prea mult în urmă nici pasiunea de a organiza evenimente şi aşa am ajuns să fiu implicat în evenimente la care au participat câteva mii de oameni. „
C&B: Sunt diferențe între viziunea de acum și cea din adolescență?
„Nu sunt diferenţe între ce credeam în adolescenţă şi acum. Am ştiut mereu că nu vreau ceva static, că îmi doresc o profesie în care să fiu activ, să nu fiu închis într-un birou. Cred că am făcut bine că am ales să activez în cel puţin două domenii legate între ele care, cumva să îmi ofere şi un backup. Ce nu am putut anticipa a fost momentul trecerii de la angajat la antreprenor si cu tot ce implică asta. Un astfel de moment nu se rezumă la o simplă demisie şi ideea că de mâine nu mai mergi la biroul şefului tău şi te ocupi tu direct de un client de acasă sau dintr-o cafenea. Apar şi mai multe responsabilităţi, nimic nu mai este constant în materie de venituri şi apar riscuri pe care în calitatea de angajat nu prea le ai. Nu toţi reuşesc să facă faţă unui astfel de pas şi revin la vechiul statut. „
C&B: Despre experiențele pozitive și negative, ce ne poți spune?
„Cred că cel mai important a fost să fiu apreciat şi să lucrez cu oameni valoroşi, experţi în domeniul lor, să fiu apreciat de ei şi să fac echipă cu ei în diverse proiecte. Este o recunoaştere de care am beneficiat şi beneficiez pentru ceea ce sunt şi am făcut până acum.
Rezumându-mă la ceva mai concret, o realizare importantă a fost o revistă printată – High Living – un produs axat pe zona de lifestyle, care a putut concura cu celelalte reviste consacrate din ţară, o revistă care nu avea în spate investitori, nu făcea parte dintr-un grup de presă şi totul într-un context al crizei în care alte publicaţii se închideau.
O experienţă negativă ar putea fi închiderea unui proiect de presă, cred că ar fi mers acum şi ar fi fost mult mai bine să îl ţin ascuns în “sertar”. Poate acesta este şi dezavantajul de a fi freelancer, uneori luăm decizii greşite pentru că suntem subiectivi. „
C&B: Ce sfaturi ai da celor care încep o astfel de carieră?
„În primul rând să îşi asculte instinctul şi fie pregătiţi să îşi asume şi riscuri. Cât despre activitatea în sine, recomand să nu promită ce nu ştiu să facă sau nu pot să ofere. În comunicare, a te numi PR nu se rezumă la a şti să dai share pe facebook, aşa cum tot mai des observ. Cum nici journalist nu te poţi numi pentru că ai făcut copy/paste la un comunicat de presă.
Din păcate, trebuie să o spun, foarte mulţi oameni din industria asta care sunt parte din aşa zisa “noua generaţie” şi nu numai, habar nu au cum să comunice o ofertă, sau cum să scrie un comunicat de presă. Mulţi nu ştiu cum să facă un raport de evaluare a unei campanii de comunicare… Sigur, “meseria se fură” dar nu poţi progresa în acest domeniu dacă te limitezi la atât. „
C&B: Cum vezi societatea și mediul de afaceri din România?
„Definiţii găsim uşor peste tot. Eu m-aş rezuma la o radiografie a societății și mediului de afaceri din România.
Despre societate… Aş putea spune că am evoluat, dar nu într-un mod sănătos. Susţinem că vrem “o ţară ca afară” dar noi în ţara noastră ne comportăm ca într-un stat involuat, mediocru. Avem resurse pe care nu le folosim sau nu le folosim pe cât ar trebui şi acuzăm sisteme din care surpriză, noi facem parte! Îmi vine în minte imaginea unor extratereştri care pică din cer în România şi se miră cum de este statul ăsta cu aşa probleme. Cred că este momentul să încetăm să ne mai mirăm şi să ne schimbăm comportamentul. Noi nu am picat din cer, am fost aici tot timpul, totul s-a petrecut în faţa ochilor noştri.
În privinţa mediului business, cred că trebuie spijinită zona de antreprenoriat indiferent de domeniu. Cred că este vital să revenim la acele şcoli profesionale unde oamenii să se poată pregăti şi să lucreze în ţara lor. De asemenea mai cred că este important să lucrăm cu ceea ce se numeşte predictibilitate inclusiv pe zona forţei de muncă. Este important să ne raportăm şi mai mult la tendinţele internaţionale şi să le adaptăm la business-urile noastre.
Exista acea comparaţie între sistemul de stat şi cel privat. Astăzi, semnalele sunt că nu prea mai putem face această comparaţie.
Aş mai puncta în final şi ceea ce se numeşte “costumer care” – relaţia cu clienţii – trebuie reevaluată şi îmbunătăţită. Clienţii de astăzi sunt mult mai sensibili, ştiu să se informeze, îşi cunosc drepturile şi ştiu şi cum să acţioneze când sunt se simt nedreptăţiţi.”