Adina Foldager este o femeie de 38 de ani, fondatoarea primului magazin de puericultură scandinavă din România și a primului concept premium de tip one stop shop din această țară. Adina deține o experiență de peste 15 ani în industria puericulturii la nivel internațional. Ea este nascută în România, a studiat și trăit o bună parte din viață în Germania, iar la acest moment Adina locuiește în Danemarca alături de soțul și partenerul ei de afaceri Ture Foldager și cei doi copii, Annabella și Bertil. Adina își împarte activitatea între cele 2 țări, Danemarca fiind baza familiei datorită educației copiilor, a școlilor dar și a firmelor pe care le deține împreună cu soțul ei în această țară. În România, Adina se ocupa intensiv de dezvoltarea Adinish, în timp ce în Danemarca, Ture se ocupa de dezvoltarea altor proiecte pe care familia le deține.
C&B: Faceți o descriere sau definiți activitatea dumneavoastră!
Adina Foldager: Activitatea mea este compusă din toate procesele afacerii ale firmei Adinish. Pornind de la continua cercetare a diverselor piețe și idei de expansiune până la împachetarea comenzilor în perioadele de vârf daca este nevoie. Mereu am fost genul de lider care se alatură echipei oriunde este nevoie. Sunt într-un continuu brainstorming de a aduce ceva nou în conceptul meu, de a activa în orașe și țări noi, de a ne extinde cât mai mult. Alături de echipa de marketing creez campanii noi pentru brand awarness-ul mărcilor pe care le reprezentăm în exclusivitate în România, dar și pentru Adinish. Mă ocup de achizițiile și contactul cu furnizorii. Alături de echipa din showroom, mă ocup de bunul demers al acestuia. Susțin echipa Customers Relations în procedurile zilnice și contactul cu clienții, cu furnizorii, cu firmele de transport și depozitul. În perioada aglomerată, susțin echipa din depozit în impachetarea comenzilor pentru a ne asigura că acestea ajung cât mai rapid la clienții nostri. Mă ocup de antrenamentele echipei și a partenerilor Adinish și îndrum clienții care ne trec pragul și au nevoie de recomandările noastre. Acestea sunt doar câteva exemple din activitatea mea zilnică. Să nu uităm că în primă fază, toate procedurile au fost efectuate de mine singură. A durat mai bine de 1 an până am avut primul nostru angajat. Adinish numară în momentul de fața 15 angajați și colaboratori dedicați în întregime acestui proiect, iar eu mă bucur de susținerea lor in diverse departamente.
C&B: Cum sună povestea carierei sau afacerii dumneavoastră?
Adina Foldager: Cine s-ar fi gandit? Nu sunt puține momentele în care derulez acest film al vieții mele profesionale. Am studiat în Germania într-un sistem dual – o combinație dintre teorie, dar foarte multă practică. Mi-am început munca și studiile în cadrul unei firme producătoare de mașinării de berărie. Pe perioada studiilor, programa prevedea să fac parte din absolut toate departamentele acelei firme, iar la școală învațam teoria. După terminarea școlii, care a durat 3 ani de zile, firma în cadrul căreia am studiat mi-a oferit posibilitatea de prelungire a contractului în rolul de asistentă pentru departamentul de vânzări. Eu imi doream să avansez și am propus să îmi continuu studiile, de această dată tehnice, ca o completare a celor economice. CEO-ul firmei era însă un domn de aproximativ 80 de ani care considera că femeile nu au ce cauta în vânzări, ele dau naștere la copii și nu te poți baza pe ele. Am încercat să îi demonstrez contrariul, până când a intervenit criza financiară și am trecut la jumătate de normă. Acest lucru, plus metodele de conducere ale liderului firmei, m-au făcut să îmi caut un alt job. Astfel am ajuns să fiu angajata numărul 30 a unei firme producătoare de scaune auto pentru copii și cărucioare. Am pornit în rolul de Assistant Customer Relations, urmat de alte 4 promovări în decursul a aproape 8 ani de zile. În momentul în care mi-am dat demisia din această firma eram Director Business Development worldwide al grupului, deținem 3 branduri ale acestuia și mă ocupam de dezvoltarea lor și ajunsesem să am peste 20.000 de colegi în toată lumea.
Am primit oferta de a conduce un start up de design interior pentru copii în Danemarca și în mai puțin de 3 ani am reușit să extind această marcă în 45 de țări, aveam o echipă de 35 de persoane și o cifră de afaceri de peste 15 Mil EUR.
În urmă cu 3 ani jumătate, alături de soțul meu am ales drumul antreprenoriatului și astfel a luat naștere conceptul Adinish în Romania.
C&B: Care erau viziunile dumneavoastră în copilărie/adolescență și care sunt acum?
Adina Foldager: Încă din clasa a 5-a mi-am dorit sa devin avocat, dar, din păcate, posibilitățile financiare ale familiei mele nu au permis susținerea acestui vis. Fac parte din generația care trebuia să plătească bani grei pentru o practică în cadrul unui birou de avocatură. În continuare sunt foarte interesată de acest domeniu și cu mare drag citesc și analizez contracte sau discut diverse subiecte cu prietenele mele care activează în domeniu. În ciuda acestei situații, mă consider extrem de fericită pentru oportunitățile avute în viață și îmi ador munca, cariera și industria în care activez de atâția ani.
C&B: Cum a influențat/influențează Criza Pandemică activitatea dumneavoastră și ce concluzii au rezultat?
Adina Foldager: Industria puericulturii este mai putin afectată de crize financiare comparativ cu alte ramuri. Copii se vor naște, iar familiile vor avea întotdeauna nevoie de produse pentru ei. Pe deoparte, pandemia ne-a afectat într-un mod pozitiv, pentru ca a adus dupa sine un baby boom.
Efectele negative ale pandemiei sunt însa nenumărate. în prima fază ne-am confruntat cu producții afectate, întârziate, ulterior ne-am lovit de prețuri ale transporturilor, majorate pană la ridicol. În ultimele 6 luni de zile ale anului 2021 au primit in medie 3 măriri de prețuri de la fiecare furnizor în parte. Înainte de pandemie poate exista o majorare începând cu ianuarie a fiecărui an, dar cu siguranță de la toți furnizorii. Făcându-se referința la ‚force majeure’ a plouat cu majorări. Confirmarile de disponibilitate a produselor au fost egale cu 0. Am avut cazuri în care ne-am informat clienții de 7 dăți diferite de refacerea stocului în decursul a 4 luni de zile. Pentru a face față acestei situații, am investit o foarte mare sumă de bani în stocuri, acest lucru aduce după sine un capital blocat. Așa numitele „surcharge fee for transportation” care au devenit o linie constantă în fiecare factură emisă de furnizor au fost absorbite de noi, precum și multe alte majorări de prețuri pentru că, cumva, nu poți schimba valoarea produselor la fiecare 2 săptămâni așa cum noi le primeam. Toate aceste situații au avut un mare impact asupra profitabilității firmei noastre. În momentul în care Statul a decis că doar persoanele vaccinate să aibă acces liber in diverse locații, am fost impactați. Targetul nostru – femeile gravide și proaspetele mămici sunt în mare procentaj încă sceptice în ceea ce privește vaccinarea, lucru care s-a resimțit în cifrele showroom-urilor Adinish. Chiar dacă avem o prezența online puternică, înca de la începutul pandemiei am resimțit de fiecare dată legile drastice care au înghețat economia pentru câteva săptămâni. Mereu am putut resimți o schimbare în comportamentul consumatorului, până când acesta a ajuns să se adapteze cât de cât la reglementarea acelui moment.
Ne asteptăm la un an 2022 provocator, în continuare cu multe majorări de prețuri, cu întârzieri, cu multe pierderi și plin de surprize.
C&B: Ce sfat/sfaturi aveți pentru cei aflați la început de drum cu un business sau indeciși?
Adina Foldager: Mereu am fost de părere că ideea reprezintă doar 1%, restul este doar muncă grea. Antreprenoriatul necesită multă dăruire, sudoare, implicare, eforturi, investiții, riscuri, pierderi, nopți nedormite, weekenduri, sărbatori, zile de naștere, vacanțe muncite…Stabilizarea unei firme poate dura între 3-5 ani, așadar este nevoie de determinare și consecvență atunci când alegi acest drum. Te poți vedea ieșit din zona de confort și îti poți asuma un astfel de stil de viață pe o perioadă lungă de timp?
Cred că este important ca fiecare om și familie să își răspundă la aceste întrebari și să ia o decizie corespunzătoare. În viață totul are un preț si chiar dacă poate crezi că vei lucra doar pentru tine și vei face doar ce îți dorești, din păcate nu este întocmai așa.
C&B: Cu ce planuri pornește la drum Adinish la început de 2022?
Adina Foldager: În 2022, vom porni cu un site nou și un sistem de lucru mai performant și mai bun care ne va simplifica munca, dar și expansiunea. Ne dorim deschiderea mai multor showroom-uri în orașele Iași, Timișoara, Constanța și Brașov, fie proprii sau în regim de franciză. Ne concentram puternic pe extinderea noastră în Ungaria și sperăm să ne găsim colaboratori în Republica Moldova, iar portofoliul nostru se va mări cu mărci și produse noi.
C&B: Având în vedere expertiza în domeniul afacerii în străinătate, ce diferențe majore sunt între business-urile care își desfășoară activitatea în afara țării și cele din România?
Adina Foldager: În străinătate ne confruntam cu mult mai putină birocrație și cu o susținere mai mare a autorităților și a bancilor. În Danemarca, un antreprenor este apreciat pentru taxele pe care le va plăti și pentru locurile de munca pe care le crează. În rest, nu aș putea spune ca ne diferențiază multe. Avem aceleași griji, preocupări și provocări.
C&B: Vă rugăm să oferiți o definiție proprie pentru societatea, afacerile și carierele din România!
Adina Foldager: Din punctul meu de vedere, cuvântul care unește aceste 3 segmente este RESPONSABILITATEA. Aud deseori că ne dorim o Românie ca în afară, dar acționam ca în afară? Ne luăm în serios rolul pe care îl jucăm fiecare din noi în societatea în care trăim? Sau în firma în care activăm? Indiferent de profesia practicată, consider că este extrem de important să ne asumăm responsabilitatea pentru absolut tot ceea ce facem. Trebuie conștientizat că nu putem face nimic unul fără celălalt și că doar împreună putem schimba ceva, fie în societate, fie într-o companie, fie in familie.