joi, noiembrie 13, 2025
More
    AcasăBusinessSalariile pot crește fără să crească taxele? Da – dacă Guvernul vrea!

    Salariile pot crește fără să crească taxele? Da – dacă Guvernul vrea!

    Propunere fiscală inedită adresată Guvernului: cum pot crește salariile mici și medii fără costuri suplimentare pentru stat. O scrisoare deschisă din partea revistei Careers & Business.

    Așadar, așa cum am promis în analiza noastră anterioară privind distribuția salariilor nete în România, prezentăm acum un proiect concret. O propunere clară, argumentată, adresată Guvernului României sub forma unei scrisori deschise. Scopul principal? Să protejăm și să stimulăm clasa de mijloc – coloana vertebrală a oricărei economii sănătoase. Scopul secundar? Să creștem puterea de cumpărare și să stimulăm consumul – singura șansă pentru încasările la bugetul de stat.

    Această soluție nu este o utopie fiscală. Este o invitație la reformă inteligentă, aplicabilă, cu efecte directe în retenția talentelor, formalizarea muncii și consolidarea unei Românii care nu mai vrea să-și piardă oamenii.

    SCRISOARE DESCHISĂ CĂTRE GUVERNUL ROMÂNIEI:

    Salariile pot crește fără să crească taxele. Vreți?

    Echipa revistei Careers & Business (careers-business.ro)

    Salariul poate crește, dar taxele nu trebuie să crească odată cu el.

    România este una dintre țările în care munca este taxată la sânge. Salariile cresc greu, impozitarea este printre cele mai mari din UE, iar clasa de mijloc pare prinsă într-un cerc vicios: vrea mai mult, dar nu poate cere – pentru că angajatorul știe că statul își ia aproape jumătate. Și atunci, rămânem toți blocați.

    Ce-ar fi dacă, pentru următorii doi ani, am schimba jocul? O propunere simplă, dar cu impact uriaș

    Propunem Guvernului României următoarea măsură:

    Angajații cu salarii de până la 7.000 de lei net care reușesc să negocieze o majorare salarială – pot primi până la 100% în plus la salariu, fără ca această creștere să fie impozitată mai mult, funcție de nivelul actual. Notă: Inițial, strategia noastră prevedea o creștere de până la 50 % numai pentru segmentele cuprinse între 3000 și 7000 lei net, însă ar însemna o nedreptate pentru cei cu salariul minim și o adâncire și mai mare între cele două categorii.

    Practic, impozitele și contribuțiile sociale ar rămâne la nivelul salariului anterior, iar diferența ar merge direct în buzunarul angajatului.

    Este o măsură pentru 24 de luni, aplicabilă în tranșe, nu toată odată. Astfel evităm abuzuri, dar încurajăm dezvoltarea unei clase de mijloc care produce, consumă și rămâne în țară.

    Propunere concretă:

    Salariu net 2.000 – 3000 lei creștere maximă: 100%

    Salariu net 3001 – 5.000 lei creștere maximă: 70%

    Salariu net 5001 – 7.000 lei creștere maximă: 50%

    Poate părea tehnic, dar este echitabil și automatizabil fiscal. Obiectivul măsurii este reducerea dezechilibrelor salariale și combaterea stagnării veniturilor clasei de mijloc și ale angajaților vulnerabili. Aceasta se face fără a afecta negativ bugetul de stat, dar cu protejarea echității între categoriile sociale.

    Soluție complementară pentru cei cu salarii mari

    Pentru a menține echilibrul și în cazul celor cu venituri peste 7.001 lei sau peste 10.000 lei, putem introduce un mecanism alternativ: Deducere fiscală limitată pentru contribuții la pensii private sau sănătate (deductibile parțial); Opțiune de amânare a taxelor crescute pentru creșteri salariale (de exemplu: plata diferenței în tranșe).

    Pentru a încuraja creșterea echitabilă a salariilor în economie, propunem o măsură fiscală cu plafonare temporară a taxelor aferente majorărilor salariale, aplicabilă diferențiat, în funcție de venitul anterior. Astfel, angajații cu venituri mici și medii pot beneficia de o majorare semnificativă, în timp ce pentru veniturile mari creșterile se aplică într-un regim mai moderat. Această abordare progresivă previne discriminarea și susține coeziunea economică.

    Ce câștigă statul? Mai mulți bani în economie, mai mult consum. Păstrarea angajaților în sistemul oficial, nu în zona gri. Stabilitate și atractivitate fiscală într-o perioadă în care România vrea investiții, dar nu oferă destule motive fiscale pentru ele.

    Pentru cine e această măsură?

    Pentru angajații din mediul privat care n-au mai văzut o majorare reală de ani de zile; Pentru cei care vor pleca din sistemul public în urma restructurărilor anunțate și vor căuta un loc în economia reală; Pentru antreprenori, care ar putea recompensa loialitatea și performanța fără costuri suplimentare.

    România taxează munca prea mult

    E timpul să spunem lucrurilor pe nume. La un salariu brut de 8.789 lei, angajatul rămâne cu 5.000 lei în mână. La un salariu brut de 13.544 lei, angajatul rămâne cu 8.000 lei în mână. Iar statul își oprește restul. Practic, din fiecare leu câștigat în plus, aproape jumătate se duce în impozite și contribuții.

    Așa se explică de ce angajatorii nu-și permit să crească salariile, de ce angajații migrează în freelancing, și de ce o bună parte din clasa medie e aproape de supraviețuire, nu de prosperitate.

    Cum funcționează concret?

    Măsura se aplică doar dacă salariul este crescut prin negociere oficială și înregistrare în Revisal. Se aplică gradual, în tranșe pe parcursul a 24 de luni, nu dintr-o dată. Statul încasează aceeași sumă ca înainte – dar angajatul primește mai mult.

    Important: Statul trebuie să GARANTEZE și să ASIGURE respectarea acestei decizii pentru o perioadă de minim 2-3 ani – aceasta fiind cea mai mare temere a angajatorilor. De asemenea, creșterile trebuie să fie susținute de producție, clienți noi (sau extinderea serviciilor la clienții actuali de servicii) și vânzări. Practic, toate cele trei entități implicate au importanța și implicarea lor.

    Ce urmează?

    Propunem lansarea unui program-pilot începând cu septembrie 2025. Să discutăm propunerea. Să o îmbunătățim. Să testăm. Să vedem ce funcționează. Să ajustăm. Pentru prima dată, haideți să avem o reformă a muncii care nu taie, nu retrage, nu pedepsește, ci încurajează, răsplătește și reconstruiește.

    Vom deschide discuții în comunitățile de afaceri și vom avea deschidere pentru adaptarea de soluții suplimentare pe bază de argumente constructive. Mulțumim, anticipat, pentru înțelegere.

    România are nevoie de un mediu în care salariile pot crește fără să pierdem mai mult din ele. Dacă nu acum, atunci când?

    Echipa revistei Careers & Business și specialiștii Rucola.ro

    ARTICOLE ASEMANATOARE

    ADAUGATE RECENT