Descoperă cum Irina Popescu, prin Positive Projects, ajută antreprenorii mici să gestioneze finanțele și să creeze un impact pozitiv în comunitate.
Într-un context antreprenorial în care proprietarii micilor afaceri și freelancerii din România se confruntă aproape zilnic cu diverse provocări administrative, legate fie de relația cu autoritățile, fie de gestiunea financiară a business-ului lor, Irina Popescu este ghidul care le oferă, de multe ori, o hartă menită să-i ajute să navigheze prin hățișul legislativ și să asigure sustenabilitatea afacerii, chiar și într-un context economic advers.
Consultant fiscal (membru al Camerei Consultanților Fiscali) și FCCA (membru senior al organizației mondiale a contabililor profesioniști din Marea Britanie), specialist cu 20 de ani de experiență în domeniul financiar-contabil, inclusiv ca Manager într-una din marile companii de consultanță și audit (Big 4), în urmă cu 11 ani Irina a fondat inițiativa Positive Projects. Aceasta vine în întâmpinarea nevoilor antreprenorilor care își doresc o abordare structurată și profesionistă a managementului financiar, prin programele sale educaționale și de consultanță, care se diferențiază prin accesibilitate și o perspectivă empatică, umană asupra unor domenii percepute ca fiind relativ rigide, cum ar fi fiscalitatea sau gestiunea financiară internă.
C&B: Cum v-ați descrie într-o singură frază, astfel încât să îi faceți curioși pe cei care nu vă cunosc încă?
Irina Popescu: Dacă atunci când cineva se gândește la un finanțist, are de obicei în minte o persoană care-și petrece ziua într-un birou, derulând pe-un ecran tabele pline de cifre și scriind de zor interpretări ale acestora în pagini de analiză financiară, în mine oamenii sunt de obicei surprinși să descopere o persoană dinamică și comunicativă, pasionată de educație antreprenorială, precum și un translator prietenos al conceptelor financiare pe înțelesul tuturor.
C&B: Dacă ar fi să privim un fir narativ al carierei sau afacerii dvs., care au fost momentele cheie care v-au definit?
Irina Popescu: Așa cum se întâmplă de cele mai multe ori, și parcursul meu profesional a fost modelat semnificativ de experiențe din sfera personală. Astfel, în urma confruntării cu unele provocări de sănătate, după aproape 8 ani de carieră în domeniul financiar, am decis să renunț temporar la jobul de Tax manager în corporație pentru a face loc visului meu de a avea o familie completă.
Postura inițială de pacient s-a transformat însă curând într-una de voluntar și activist, reamintindu-mi că am o voce și competențe ce pot fi puse cu succes în slujba interesului public, prin sprijinirea antreprenorilor sociali în dezvoltarea sistemelor lor de management financiar și în campaniile de advocacy.
Așa se face că, la nici un an de la venirea pe lume a băiețelului meu minune și la scurt timp după ce fusesem desemnată Voluntarul anului în Sănătate, s-a născut și Positive Projects, inițiativa antreprenorială menită să pună împreună abilitățile mele din domeniul financiar și pasiunea pentru educație, respectiv pentru proiecte non-profit, cu scopul de a susține micile afaceri și impactul lor pozitiv în societate.
C&B: Care este scopul principal al Positive Projects și cum reușiți să creați un impact pozitiv asupra comunității?
Irina Popescu: Misiunea principală a Positive Projects este să sprijine antreprenorii pentru a dezvolta afaceri sustenabile financiar, cu impact favorabil asupra comunităților. De aceea, atenția programelor de educație și consultanță oferite se îndreaptă cu precădere asupra segmentelor cele mai vulnerabile, respectiv micile afaceri și freelancerii. Există însă și programe care se adresează altor categorii, de exemplu angajaților din corporații, investitorilor nerezidenți sau chiar elevilor.
Serviciile oferite de Positive Projects sunt gândite să familiarizeze beneficiarii cu conceptele fiananciar-contabile, în special cu cele din domeniul fiscalității, indiferent de background-ul lor și să îi ajute să aibă o abordare structurată, sistemică, asupra managementului financiar al afacerilor. De asemenea, îi ajută să-și cunoască și să-și apere drepturile în relația cu autoritățile și cu partenerii de afaceri, dar și să-și respecte obligațiile, stând departe de taxe și impozite suplimentare stabilite cu ocazia auditurilor și a inspecțiilor fiscale, la adăpost de riscuri de amenzi și penalități.
Impactul pozitiv asupra societății este atât unul direct – prin implicarea nemijlocită în campanii de informare și de advocacy, cât și unul indirect – prin susținerea dezvoltării unui segment antreprenorial dinamic și esențial, care generează oportunități economice în cadrul comunităților prin intermediul afacerilor.
C&B: Există un vis sau o ambiție care v-a ghidat întotdeauna, indiferent de obstacole?
Irina Popescu: Am crescut într-o cultură a performanței și a încrederii că o educație de foarte bună calitate este un atribut esențial care poate asigura o viață împlinită, ferită de sărăcie și trăită cu respectul celor din jur, departe de compromisuri morale.
Munca pe care o fac încă din 2014 prin Positive Projects se bazează pe această credință și este firul comun al tuturor experiențelor din anii anteriori: ea folosește competențele mele de specialist în domeniul financiar, punându-le împreună cu energia de activist, și le transformă într-o pârghie de susținere și de evoluție socială. Instrumentele folosite sunt educația, consilierea și transferul de competențe către un motor esențial al economiei: micii întreprinzători privați, incluzând și antreprenorii sociali, care urmăresc dezvoltarea unor inițiative sustenabile, cu impact pozitiv în comunitățile în care activează.
De asemenea, îmi doresc să trăiesc într-o societate în care cetățenii își respectă obligațiile și se respectă între ei, în beneficiul bunăstării generale și în care resursele colectate la buget sunt administrate eficient și redistribuite adecvat și echitabil, în favoarea tuturor celor corecți. Astfel, cred într-o societate democratică în care libera inițiativă și dorința de muncă onestă sunt încurajate și sprijinite, iar relația dintre cetățeni și stat este una de parteneriat echilibrat, de care ambele părți beneficiază.
De aceea voi încerca oricând să contribui la realizarea acestor deziderate, atât prin serviciile pe care le ofer, cât și prin campanii de educație și advocacy care au în vedere această transformare, de care societatea românească are atât de multă nevoie.
C&B: Cum arătați la începutul drumului și cum simțiți că v-ați transformat până în prezent?
Irina Popescu: După 11 ani în antreprenoriat, pot spune că am învățat foarte multe și că, în final, simt că sunt aproape de acea maturitate profesională pe care și-o poate dori orice fondator al unei afaceri. Probabil că o transformare profundă a fost cea de modificare radicală a mindset-ului de la statutul de angajat într-o companie mare la cel de liber profesionist într-o lume a micilor afaceri, ceea ce a presupus o integrare a sentimentului de permanentă conviețuire cu impredictibilul, dar și o acomodare cu o libertate în opțiuni și decizii ce merge mereu mână în mână cu asumarea tuturor riscurilor și consecințelor aferente acestora.
De asemenea, am înțeles mult mai bine în ce fel pot eu să creez și să ofer valoare adăugată pentru cei care apelează la serviciile mele și care este locul meu specific în cadrul întregului ecosistem de afaceri.
C&B: Dacă ne-am întâlni cu echipa sau colaboratorii dvs., ce credeți că ar spune despre dvs.?
Irina Popescu: În toți acești ani de experiență antreprenorială am legat destul de multe relații de colaborare multifațetate cu partenerii de afaceri, pe care le-am menținut pe termen lung. În mod ocazional, obișnuiesc să-i rog să ofere feedback privind relația noastră și felul în care mă percep ei, motiv pentru care nu trebuie să fac presupuneri atunci când răspund la această întrebare și vă pot cita câteva din mărturiile lor:
“Ceea ce o face unică pe Irina este modul în care reușește să te ajute să te obișnuiești cu ideea că vei face greșeli și faptul că are o abordare matură și formativă care îți dă încrederea că vei putea depăși orice obstacol financiar, fiscal sau administrativ. Și deși este atentă și grijulie, totuși simți că ai de partea ta un consultant care nu va ezita să îți susțină cu îndârjire cazul în fața autorităților fiscale.“
“Irina este excelent pregătită, foarte atentă la detalii și cu simț de business, tradus și într-un limbaj accesibil, ușor de urmărit pentru beneficiarii serviciilor.”
“În ultimii ani am întâlnit prea mulți specialiști și prea puține persoane cu o direcție cu sens. Ceea ce m-a atras la Irina de la bun început și mi-a conferit toată încrederea de care am avut nevoie a fost istoricul ei, faptele ei, respectiv faptul că a fost implicată în proiecte nonprofit. Alinierea valorilor a fost cea care mi-a oferit siguranța colaborării pe termen lung.”
C&B: Care este cea mai importantă decizie pe care ați luat-o și care v-a schimbat traiectoria?
Irina Popescu: Cred că, de departe, cea mai importantă decizie a fost aceea de a porni pe calea antreprenoriatului în 2014 în locul opțiunii de a reveni ca angajat în mediul marilor corporații. În continuare am și beneficiari în rândul multinaționalelor, însă sprijinind mai degrabă micii antreprenori prin activitatea mea, simt că pot face cu adevărat o diferență în societate. Astfel, ofer valoare adăugată acolo unde este cel mai mult nevoie de ea, într-o nișă în care serviciile de susținere a managementului financiar la un standard ridicat de calitate sunt, în fapt, destul de greu accesibile.
C&B: Care au fost cele mai mari provocări întâlnite în dezvoltarea proiectului și cum le-ați depășit?
Irina Popescu: Nu este un secret pentru niciun antreprenor din România că domeniul financiar-contabil (și în mod deosebit cel fiscal) are un caracter ridicat de impredictibilitate. Legislația românească se modifică haotic, din scurt și uneori fără a respecta toate principiile de drept, lăsând loc unor reglementări imperfecte, interpretabile și care vin cu mari provocări de implementare pentru micile afaceri. Astfel, din postura de consultant, efortul de a fi întotdeauna la curent cu ultimele intenții de reglementare ale legiuitorilor pentru a putea veni în timp util cu soluții pragmatice și eficiente în condițiile unui context adesea incert a fost întotdeauna unul semnificativ.
Aceste provocări pot fi depășite doar printr-o disciplină profesională riguroasă și renunțând, de multe ori, la posibilitatea de planificare a timpului personal, prin acceptarea unei flexibilități sporite în programul de lucru. De asemenea, timpul dedicat promovării este de multe ori sacrificat în detrimentul investiției în pregătirea continuă pentru a menține o calitate ridicată a serviciilor: mai puțină formă și mai mult fond, cu asumarea costurilor aferente.
C&B: Ce diferențiază proiectele voastre de alte inițiative de dezvoltare personală și profesională din România?
Irina Popescu: Pe lângă faptul că inițiativa Positive Projects abordează o nișă a educației într-un domeniu care este destul de tehnic, complex și foarte instabil din perspectiva cadrului legislativ – fiscalitatea (ceea ce vine cu costuri mari pentru a putea menține actualizat conținutul programelor), formarea este oferită în contextul unei experiențe concrete în lucrul cu spețe mereu actuale. Acest aspect îi conferă o abordare mai puțin teoretică și preponderent practică, dat fiind că pleacă tocmai de la provocările concrete cele mai frecvente ale micilor afaceri și ale organizațiilor non-profit.
În plus, în abordarea aleasă, se pune foarte mult accent pe încurajarea unor decizii etice de afaceri, mergând dincolo de obiectivul profitului, către impactul pozitiv în societate pe toți cei trei piloni ai sustenabilității: economic, social și mediu.
C&B: Cum arată o zi obișnuită pentru dvs. acum și ce momente din zi vă aduc cea mai mare satisfacție?
Irina Popescu: Partea frumoasă a meseriei mele este și aceea că nu prea am zile care să arate la fel – ceea ce, fiind o iubitoare de diversitate, mă menține motivată. Momentele care îmi aduc de obicei cea mai mare satisfacție sunt, în general, cele în care văd colaboratorii bucurându-se de mici victorii pe care le-am obținut împreună împotriva “sistemului” (de exemplu soluții sau răspunsuri favorabile la contestații, adrese sau în procesele cu autoritatea), mai ales dacă aveau în istoric demersuri soldate cu eșec.
La fel de mult mă bucură și cele în care primesc de la beneficiari feedback pozitiv cu privire la modul în care reușesc, în urma informațiilor primite, să dezvolte sistemul de management financiar al afacerii și să vadă direct impactul clar, pozitiv, asupra rezultatelor financiare obținute sau să abordeze orice provocări administrative cu mult mai mult calm și încredere.
C&B: Ce valori sau principii vă ghidează în ceea ce faceți și cum le aplicați zi de zi?
Irina Popescu: Din perspectiva activităților profesionale, principiile de care incerc să țin cont sunt: educația pe primul loc, fără compromisuri de etică și servicii oferite cu profesionalism.
Educația este pentru mine o valoare pentru că merge dincolo de un simplu instrument, către filozofie de viață. Îi văd efectele pozitive nu doar din punct de vedere al empowerment-ului financiar, ci și din perspectiva în care le permite oamenilor să aibă relații mai armonioase, conexiuni mai autentice și strânse și o empatie care ii ține departe de rele intenții și de o largă paletă de sentimente distructive.
Etica – în afaceri, putem vorbi de sustenabilitate, care în esență presupune o abordare etică pe trei piloni esențiali: economic, social și mediu. Astfel, mă străduiesc să fiu onestă si transparenta in toate relațiile economice cu clienții, furnizorii și colaboratorii mei, fără a compromite obiectivul de profit. Dincolo de serviciile oferite, încerc să văd impactul lor în societate și la nivel individual, uitându-mă la contextul și obiectivele de ansamblu ale celor cu care interacționez. Pentru a diminua impactul negativ asupra mediului, încerc sa mă deplasez mai puțin cu mașina personală, să folosesc judicios resursele (încurajând digitalizarea).
Profesionalismul are mai multe dimensiuni de care încerc să țin cont, cum ar fi:
- menținerea unei pregătiri tehnice riguroase;
- respectarea strictă a termenilor contractuali asumați;
- corectitudine în promisiuni și respectarea limitelor competențelor profesionale;
- politețe în interacțiune (fără ca asta să presupună un formalism excesiv), abordarea oricărui tip de feedback cu deschidere și de pe poziții constructive;
- comunicare la standarde profesionale, fără rabat de dragul suprasimplificării și popularității.
C&B: Cum a luat naștere Positive Projects și ce v-a motivat să lansați acest proiect?
Irina Popescu: Lucrând destul de mult ca voluntar în perioada 2008 – 2013, am avut ocazia să înțeleg cât de mare nevoie era pe piața din România de specialiști care să aibă capacitatea de a sprijini antreprenorii sociali și ONG-urile pentru a dezvolta sisteme de management financiar sustenabile și eficiente și pentru a-și putea susține în acest fel pe termen lung activitățile nonprofit și cauzele nobile. Am înțeles astfel că proiectele nonprofit au nevoie de un model funcțional de business și de o abordare specifică de management, prin care să fie generate resurse proprii, pentru a nu depinde de finanțările externe. Am mai înțeles și că un număr mare de mici antreprenori erau foarte vulnerabili din perspectiva unor abilități esențiale pentru antreprenoriat, motiv pentru care mulți dintre ei înregistrau eșecuri.
Domeniul financiar, foarte complex și neintuitiv pentru nespecialiști, precum și comportamentul autorităților de fiscalizare de multe ori ostil, au condus la apariția acestei inițiative de consultanță, mentorat și educație. Mi-am propus, în acest context, să le ofer acces antreprenorilor la acele servicii de care aveau foarte mare nevoie, dar care nu erau ușor disponibile sau accesibile. În cei 11 ani de la lansare, programul a cunoscut o dezvoltare frumoasă și variată, adresându-se în continuare unei nișe ce avea mare nevoie de acest tip de sprijin.
C&B: Care sunt planurile de dezvoltare ale Positive Projects pe termen mediu și lung?
Irina Popescu: În prezent Positive Projects trece printr-un amplu proces de organizare și îmbogățire a programelor sale și se pregătește în această toamnă de noi straie identitare și de o nouă casă virtuală, incluzând o platformă educațională în sprijinul freelancerilor și micilor afaceri către care m-au purtat încet, dar sigur, cei 11 ani de antreprenoriat. Așadar, fiți pe fază pentru noutăți la începutul lunii noiembrie!
De asemenea, pe termen mediu, îmi doresc să intervin activ prin campanii de advocacy pentru a restabili echilibrul în relația dintre contribuabili și autoritățile fiscale, militând pentru respectarea contractului social care să încurajeze conformarea voluntară.
În plus, implicând cât mai mulți antreprenori în demersuri, îmi propun să promovez active, pe termen lung, un parteneriat real între părțile care contribuie, fiecare prin rolul său esențial, la un sistem fiscal echitabil și sănătos, așa cum ar trebui să existe în România pentru a evita noi provocări macroeconomice cu efecte dureroase pe termen lung asupra întregii populații.
Irina Popescu și Positive Projects arată cum expertiza financiară poate fi transformată într-un motor de susținere a antreprenorilor mici și a comunității, combinând profesionalismul, educația și pasiunea pentru impact social.