luni, septembrie 15, 2025
spot_imgspot_img
AcasăCareersRadu Dascălul: De la fost polițist la co-fondator DAR Media

Radu Dascălul: De la fost polițist la co-fondator DAR Media

Descoperă parcursul lui Radu Dascălul, co-fondator DAR Media, din poliție la marketing digital și sprijinirea a peste 300 de afaceri.

Radu Dascălul activează în spațiul marketingului din 2011. Este co-fondatorul DAR Media, agenția de marketing digital care susține magazinele online și afacerile de servicii să atragă clienți noi, să le ofere o experiență de cumpărare cât mai bună și să-i transforme (profitabil) în clienți loiali. În cei 8+ ani de agenție a lucrat cu peste 300 de afaceri din nișe multiple, preponderent din țară, dar și din străinătate.

C&B: Cum v-ați descrie într-o singură frază, astfel încât să îi faceți curioși pe cei care nu vă cunosc încă?
Radu Dascălul: Sunt un fost ofițer de poliție, care a demisionat din prima zi de lucru ca să facă ceva ce-i place mai mult: marketing și business. Din 2011 și până în prezent, marketingul a fost o constantă în viața mea profesională – de la marketing afiliat, network marketing, marketing pentru ONG și partea cea mai amplă – propria agenție de marketing online.

C&B: Dacă ar fi să privim un fir narativ al carierei sau afacerii dvs., care au fost momentele cheie care v-au definit?
Radu Dascălul: Știu, când ne gândim la momente cheie, ne gândim la întâmplările acelea majore, cu încărcătură emoțională mare. Momentele cheie sunt și acelea care nu fac zgomot, în care pare că nu se întâmplă „ceva wow”, dar care, puse în imaginea mare de ansamblu, sunt cruciale. Cum ar fi să alegi să continui disciplinat pe o direcție, zi de zi, fără să te abați din drum. Sau să adaugi și să elimini mici obiceiuri sau persoane din mediul tău de zi cu zi. Dar dacă ar fi să vorbim de momentele cheie mai „sonore”, aș spune:

Mi-am dorit să fiu polițist și am fost admis la Academia de Poliție „Alexandru Ioan Cuza”.

Nu mi-am mai dorit să fiu polițist după aproape 2 ani de facultate – moment în care, în viața mea, au intrat marketingul, psihologia și dezvoltarea personală. După ce am terminat Academia, am și demisionat, ieșind astfel din sistem.

Am făcut o călătorie de 2 ani și jumătate în jurul României cu un ONG care promova turismul pe de o parte, dar și oameni inspiraționali din comunitățile locale, din diverse domenii. Nu am făcut singur această călătorie, ci alături de 13 prieteni co-fondatori, iar periplul a fost unul fantastic, cu multe aventuri, abilități noi dobândite, prietenii legate, sute de locații vizitate din 15 județe, sute de interviuri luate și marketing făcut „la firul ierbii”.

Am decis să părăsesc ONG-ul de promovare a României (activitate preconizată inițial la 5 ani). Alături de 2 din membrii fondatori ai ONG-ului, am cofondat agenția de marketing DAR Media în ianuarie 2017.

Pandemia din 2020 ne-a făcut să pivotăm direcția de la lucrul predominant cu afaceri HoReCa și cursuri la businessuri eCommerce și de servicii.

C&B: Care a fost cel mai dificil moment de până acum în parcursul dvs. și cum l-ați depășit?
Radu Dascălul: Cel mai dificil moment l-am repetat de fapt de 4 ori în cariera mea de până acum și anume să înfrunt dezaprobarea oamenilor dragi mie, în timp ce rămân concentrat pe noua direcție și dau 100% acolo. S-a întâmplat și când am plecat din poliție, și când am plecat de la job pentru a merge în ONG, și ulterior pentru a porni agenția de marketing.
L-am depășit învățând să pun limite sănătoase și reamintindu-mi „de ce-ul” sau „miza” pentru noua direcție aleasă. Pare ușor când o spun acum, dar în momentele respective s-a simțit intens. În pandemie a fost un moment de pivotare a ofertelor și serviciilor noastre către eCommerce, moment care a venit și el cu o încărcătură mai mare.

C&B: Există un vis sau o ambiție care v-a ghidat întotdeauna, indiferent de obstacole?
Radu Dascălul: Da, aș spune că a fost un laitmotiv care a îmbrăcat forme diferite: acela de a-mi folosi „talanții”, adică abilitățile mele, pentru a-i susține/pune în valoare pe oamenii din jur. Fie că am făcut-o prin scris, ONG sau agenție, tema aceasta s-a păstrat și mi-a dat energie să continui chiar și când situația nu arăta prea roz.

C&B: Cum arătați la începutul drumului și cum simțiți că v-ați transformat până în prezent?
Radu Dascălul: La începutul drumului în marketing și antreprenoriat eram mai visător, mai idealist. Nu s-au pierdut aceste lucruri, dar experiența mi-a arătat volumul mare de detalii și abilități care stau în spatele campaniilor reușite de marketing. În plus, am dobândit capacitatea de a discerne ce este prioritar de ce nu este și de a spune NU la situații, oameni sau colaborări care nu sunt pe direcțiile mele cheie.

C&B: Dacă ne-am întâlni cu echipa sau colaboratorii dvs., ce credeți că ar spune despre dvs.?
Radu Dascălul: Că uneori pot fi foarte insistent și încăpățânat. (râde) Dar în același timp, cred că ar spune că sunt alături de ei și că găsim împreună soluțiile să facem colaborarea cât mai win-win, mai ales în situațiile dificile.

Am observat de-a lungul timpului, în practica agenției, că provocările, fie că sunt ele externe (felul în care se schimbă piața, competitori noi, tehnologii noi) sau interne (conflicte de roluri, responsabilități neclare, schimbarea obiectivelor și valorilor etc.), pot fi oportunități de a crește calitatea colaborării.
Dar asta presupune să accepți disconfortul confruntării de opinii sau valori diferite și inclusiv posibilitatea încheierii colaborării. Am avut colaborări foarte faine la nivel de comunicare și rezultate cu colegi care nu se simțeau bine într-un rol, dar faptul că am discutat și au trecut pe alt rol i-a făcut mai fericiți și împliniți. Au fost și situații în care strângerea amiabilă de mână a fost acțiunea potrivită pentru acel moment.

C&B: Care este cea mai importantă decizie pe care ați luat-o și care v-a schimbat traiectoria?
Radu Dascălul: Cu siguranță, decizia de a demisiona din poliție mi-a schimbat total traiectoria profesională. Dar, dincolo de asta, ar mai fi două lucruri, mai puțin wow, dar la fel de importante:

Primul: decizia de a înceta să privesc doar la nivel de soluții micro, izolate și să mă uit la imaginea de ansamblu, la cifre și să mă întorc înapoi la elementele care compun rezultatul dorit de client.
Al doilea: să mă educ continuu. Iar asta nu înseamnă doar să adaug lucruri noi în arsenalul de abilități, ci și să elimin convingeri și lucruri care nu-mi mai servesc… știi tu, acei „gremlini mentali” care spun că nu pot, că nu e momentul potrivit sau care fabrică diverse scuze.

C&B: Cum v-ați construit stilul de leadership sau modul în care luați decizii? A fost un proces natural sau învățat?
Radu Dascălul: Încep cu finalul: a fost un proces învățat în timp, uneori prin proactivitate, alteori pe calea mai grea, a eșecului. Ca mod de a lua decizii, prefer leadershipul participativ, în care colaborez cu colegii, fiecare contribuie cu perspective, iar la final rămâne decizia cu argumentele cele mai solide.
Ce am învățat în anii de agenție este să alternez stilurile de leadership în funcție de situație, rol sau obiectiv. Oricât aș vrea uneori să standardizez tot, oamenii sunt diferiți. Uneori e nevoie de coaching pentru ca echipa să poată înțelege tehnic o anumită activitate. Alteori e nevoie să insist pe viziune, pe unde vom ajunge dacă facem anumite lucruri. În alte cazuri abordez lucrurile mai tranzacțional, de exemplu atunci când monitorizez anumite proiecte sau procese de lucru în echipă.

C&B: Ce credeți că diferențiază afacerea dvs. sau abordarea dvs. profesională de restul industriei?
Radu Dascălul: Nu aș putea spune că afacerea mea a inventat vreun „Sfântul Graal” nou și nemaivăzut.
Ar fi câteva lucruri totuși pe care le facem bine și le îmbunătățim constant:
În primul rând, indiferent că avem proiecte în care facem doar reclame plătite, de exemplu, sau proiecte cu mai multe activități de marketing, ne uităm la variabilele care influențează rezultatele – la imaginea de ansamblu. Asta ne ajută să calibrăm așteptările și să delimităm clar ce putem și ce nu putem susține prin serviciile noastre.
De asemenea, serviciile noastre sunt structurate ca să adreseze întregul proces de achiziție pe care clienții clienților noștri îl parcurg.

În al doilea rând, documentăm experiențele noastre din agenție în conținut sub diverse formate și investim constant în educație, metode și unelte care să genereze creștere. Da, inclusiv în instrumente și automatizări AI care să crească productivitatea sau calitatea muncii noastre.

Nu în ultimul rând, investim resurse în a ne consolida ecosistemul de parteneriate și colaborări, astfel încât atunci când un client are o nevoie specifică pe care noi nu o putem onora direct să-l conectăm cu cele mai competente persoane/afaceri care îl pot ajuta. Vrem să fim pentru clienții noștri parteneri de creștere care să-i susțină nu doar cu marketing, ci și cu suport, dedicare sau soluții conexe.

C&B: Cum arată o zi obișnuită pentru dvs. acum și ce momente din zi vă aduc cea mai mare satisfacție?
Radu Dascălul: O zi obișnuită înseamnă un mix de activități
-profesionale: de la creare de conținut pentru brandul personal și al agenției, la managementul operațiunilor din agenție și îmbunătățirea proceselor noastre de lucru – de la vânzări, la deservirea clienților sau gestionarea echipei. Pe lângă apeluri și meetinguri, mai vin networkingul în comunități de business și marketing și menținerea la curent cu noutățile din domeniu.
-personale: timpul petrecut cu soția și fetița noastră, mersul la sală sau citit/ascultat un material educațional bun. Momentele de conectare cu familia îmi crează o fundație de stare de bine și încrederere pe care le aduc apoi în ceea ce fac profesional.

Legat de momentele care îmi aduc satisfacție, în carieră, aș spune că există 3 tipuri:
Primul e atunci când îndepărtăm o durere acută, de exemplu când preluăm un client și îi oprim pierderile masive de buget sau eliminăm un blocaj la site sau la contul de reclamă care-l împiedică să-și desfășoare activitatea normal.

Al doilea tip e când atingem sau depășim un obiectiv după mai multe luni de muncă consecventă pe mai multe fronturi, cu mai mulți colegi implicați.

Al treilea e când eu, colegii sau clienții ajungem la un moment de AHA care ne schimbă felul în care facem lucrurile. Și nu e doar ideea, e faptul că în acel moment ideea intră „în mușchi”, se internalizează. Uneori acel AHA poate să vină după multe eforturi și eșecuri, alteori vine pur și simplu, într-un spațiu liber între activități sau discutând cu oameni din domeniu.

Toate aceste momente îmi oferă satisfacție și, în același timp, motivație să mă autodepășesc.

C&B: Ce valori sau principii vă ghidează în ceea ce faceți și cum le aplicați zi de zi?
Radu Dascălul: Cu toții cred că am experimentat direct sau am auzit de la cunoștințe despre companiile în care valorile stau frumos pe perete în birou sau la recepție, dar realitatea de zi cu zi e alta. E ceva ce mă străduiesc zi de zi să cultiv – să exprimăm în comportamente concrete lucrurile pe care eu și colegii le declarăm.
În cazul meu, acestea sunt:
Respect față de clienți și colegi, față de puncte de vedere și convingeri diferite.
Integritate, adică congruența dintre ceea ce gândim, spunem și facem, pentru clienți și pentru noi.

Excelența este, în primul rând, o atitudine. Nu înseamnă că fac totul perfect, ci că țintesc să fiu mai bun și să ofer servicii/experiențe tot mai bune. Ca să trăim această valoare în agenție, punem mare preț pe educație – atât faptul că investim în cursuri, tooluri și certificări, dar și faptul că oferim educație pe blog, în discuțiile cu clienții, pe social media sau în materiale gratuite descărcabile.
Grija este latura mai umană a excelenței – adică suntem atenți la nevoile colegilor, clienților și facem lucrurile cu cât mai multă dedicare posibil.
Drag… adică să facem lucrurile dintr-o stare bună, lucruri care ne pasionează, de care suntem curioși. Nu cred că poți să duci lucrurile la nivelul următor doar dacă „trebuie făcut”.

C&B: Cum v-a venit ideea să vă deschideți acest business și să-i puneți acest nume?
Radu Dascălul: Era început de 2017. Luasem decizia de a ieși din proiectul de promovare a României, alături de colegii mei Dumitru și Adelina. Îmi amintesc că ne-am întâlnit și am pus pe masă toată experiența acumulată în ONG și înainte de acesta. Primul gând a fost să deschidem o agenție de turism, având în vedere parcursul nostru. Dar apoi, uitându-ne la abilitățile dobândite, la nevoia din piață și la resursele de care dispuneam atunci, am ajuns la concluzia că vrem să ne concentrăm pe punctele noastre forte: marketing, comunicare și vânzări. Așa a apărut DAR Media, un mix între acronimul prenumelor noastre – Dumitru, Adelina, Radu – și mesajul nostru cheie: fiecare business și om au anumite puncte forte, adică daruri de oferit pieței. Prin darul nostru – marketingul digital – susținem antreprenorii să-și amplifice darurile lor (produsele și serviciile pe care le oferă).

Primii noștri clienți au fost afaceri de HoReCa și servicii pe care le-am cunoscut și promovat în cadrul ONG-ului. Acesta a fost avantajul nostru, pentru că nu am pornit chiar de la zero: aveam multe conexiuni create și înțelegeam deja provocările pe care mediul de business HoReCa le are. Pe atunci, mult mai puține afaceri din domeniu se promovau online. A fost și o muncă de educare pe care ne-am asumat că o vom face implicit, atât în cadrul discuțiilor.

C&B: Dacă ar fi să transmiteți un mesaj oamenilor care vă urmează exemplul, care ar fi acela?
Radu Dascălul: Stabilește o direcție cu miză, care contează pentru tine și servește altor oameni în același timp. Acționează masiv în direcția ei. Ajustează pe parcurs – uitându-mă în urmă aș fi putut să acționez mai repede fără să aștept momentul perfect.
Aș mai adăuga că împlinirea nu vine doar realizând lucruri, ci dăruind… din autenticitatea, cunoștințele și experiențele tale. Indiferent de nivelul la care te afli acum în carieră, vei fi cu câțiva pași înaintea cuiva care ar beneficia mult din experiența ta. În această notă las și o carte pe care am primit-o în dar și mi-a influențat viziunea și modul de a face lucrurile , personal și profesional: The Go Giver (este o serie întreagă de fapt) de Bob Burg și John David Mann.

Povestea lui Radu Dascălul ne arată cum pasiunea, disciplina și dorința de a crea valoare pot transforma o carieră și pot da naștere unui business de succes.



ARTICOLE ASEMANATOARE

ADAUGATE RECENT