Interviu cu Marius Popescu, fondator Carpathia, despre aviația românească, diplomație, leadership și provocările industriei aeronautice.
Marius Popescu, reper în aviație și relații guvernamentale, fondator al Asociației Companiilor Aeriene Românești „Carpathia”, este un profesionist cu experiență în reprezentarea României la nivel european și ONU*, precum și în relația cu entități publice. Format la intersecția dintre jurnalism, diplomație și aviație, și-a transformat pasiunea pentru transportul aerian într-o misiune de a construi punți între oameni și instituții, promovând o aviație românească unită, vizibilă și respectată la nivel internațional.
*Nu a făcut niciodată parte dintr-un partid politic din România.
C&B: Cum v-ați descrie într-o singură frază, astfel încât să îi faceți curioși pe cei care nu vă cunosc încă?
Marius Popescu: Sunt un tip care nu fuge de drumurile dificile, care e atras de provocări, dar care e condus la fiecare pas de rațiune și disciplină, transformând pasiunea pentru aviație într-o misiune de a aduce împreună oameni, companii și instituții, construind punți între scop și rezultat, cu intenția de a crea plus valoare în industria aeriană din România.
C&B: Dacă ar fi să privim un fir narativ al carierei sau afacerii dvs., care au fost momentele cheie care v-au definit?
Marius Popescu: Mi-am început cariera ca jurnalist, apogeul acestei etape fiind la una dintre cele mai importante televiziuni din România, unde am acoperit domeniul justiției (parchete și instanțe). Prin această experiență am dobândit rigoarea și respectul pentru lege, valori care m-au ghidat apoi în toate rolurile profesionale. Ulterior, am consiliat președintele și vicepreședintele Senatului României, miniștri și secretari de stat, iar în cadrul Ministerului Afacerilor Externe am ocupat funcții de conducere. Deși activam în special pe zona de comunicare, mi-am extins responsabilitățile implicându-mă și în alte proiecte, ceea ce mi-a deschis apetitul pentru diplomație. Ulterior a apărut provocarea TAROM, aviație – o pasiune veche, unde am gestionat crize și comunicarea strategică, cu accent pe marketing. Obținerea licențelor de pilot a adus disciplina operațională și responsabilitatea absolută, iar punerea bazelor Asociației Companiilor Aeriene Românești „Carpathia” m-a transformat, alături de colegi, în arhitectul unei platforme unice. În paralel, am continuat să activez în domeniul afacerilor europene și al relațiilor internaționale, consolidând dialogul instituțional și componenta diplomatică a activității mele. Experiența cu instituțiile europene mi-a confirmat că politicile eficiente se fac cu date, perseverență și consens.
C&B: Care au fost principalele obstacole întâmpinate în crearea unei organizații dedicate industriei aeriene din România?
Marius Popescu: Cel mai dificil a fost să aduc la aceeași masă oameni și companii care, ani la rând, s-au privit ca rivali. Și încă e o provocare. Fiecare are propriile experiențe și neînțelegeri, dar, în esență, toți avem același ideal: reguli corecte, level playing field, recunoaștere și o voce comună mai puternică. Recunosc, a contat sistemul relațional pe care îl aveam, dar și experiența în diplomație și comunicare de criză. Așa am știut să mediez discuțiile, pornind cu pași mici, transparență, reguli clare, rezultate rapide, aspecte care au început să schimbe percepția. În paralel, a trebuit să navigăm un context public instabil, cu multă politizare. Soluția a fost să ne ancorăm într-un fundament tehnic și să rămânem consecvenți. Iar cel mai mare obstacol a fost să demonstrăm că această inițiativă nu e doar o idee, ci o platformă funcțională, cu o valoare reală pentru toți cei implicați.
C&B: Există un vis sau o ambiție care v-a ghidat întotdeauna, indiferent de obstacole?
Marius Popescu: Poate e amuzant, dar mereu mi-am dorit să stăpânesc arta dialogului, să fiu un mediator bun pentru a împăca oamenii și cu siguranță să reușesc, prin viziuni și scopuri comune, îndeplinirea unui ideal. Cumva, acest vis m-a însoțit mereu, indiferent de rolurile pe care le-am avut. În timp, s-a împletit cu pasiunea mea pentru aviație. Sunt fiu de aviator și mereu am simțit că am o apartenență personală în acest domeniu. Am crescut în anii ’90-2000 cu povești despre zbor și cu imaginea tatălui meu îmbrăcat în uniforma cu sigla TAROM, atunci când România zbura direct la New York, Chicago, Montreal, Beijing, New Delhi, Bangkok, șamd. Această experiență m-a marcat și mi-a dat convingerea că România poate să aspire din nou la o aviație respectată internațional. Astăzi, visul meu este ca pasagerii să beneficieze de servicii sigure și confortabile, la prețuri corecte pentru a nu mai fi obligați să aleagă doar soluții de compromis. Îmi doresc ca Bucureștiul să redevină un hub important, cu zboruri lung-curier, și ca aviația românească să fie din nou privită cu respect și admirație.
C&B: Cum arătați la începutul drumului și cum simțiți că v-ați transformat până în prezent?
Marius Popescu: La început nu eram calculat, eram dornic să arăt că pot și să fac lucrurile imediat. Cu timpul, am înțeles că adevărata valoare nu vine din viteză, ci din construcție și consecvență. Studiile, experiențele profesionale și pasiunea pentru aviație m-au disciplinat și m-au învățat să gândesc pe termen lung. Am avut mereu șansa să fiu în preajma unor oameni cu funcții în stat și să respir același aer cu cei care iau decizii importante. Această proximitate mi-a dat acces la o altă perspectivă: cum se gestionează responsabilitatea, cum se negociază la nivel înalt și cât contează echilibrul în momente de presiune. În același timp, interacțiunile cu top management-ul din mediul privat mi-au arătat că succesul nu se construiește individual, ci prin echipe stabile și procese clare. Azi sunt mai echilibrat, mai atent la detalii și mai preocupat să las în urmă structuri funcționale și oameni pregătiți să ducă lucrurile mai departe.
C&B: Dacă ne-am întâlni cu echipa sau colaboratorii dvs., ce credeți că ar spune despre dvs.?
Marius Popescu: Probabil ar spune că sunt un om riguros și că țin la detalii. Unii m-ar descrie drept exigent, poate chiar prea direct câteodată. Sunt sigur că nu toată lumea m-ar vorbi numai de bine… Dar e normal atunci când ridici ștacheta și ceri mai mult. În același timp, ei conștientizează că sunt corect, că îmi respect echipa și că nu cer niciodată ceva ce nu sunt dispus să fac eu însumi. Cei care mă cunosc mai bine ar adăuga că, dincolo de toată rigoarea, încerc întotdeauna să dau curaj și energie atunci când ne este greu. Și mai e un lucru: indiferent de unde ne aflăm acum, foștii mei colaboratori știu că sunt un om accesibil, răspund la telefon și, oricând au nevoie, îi ajut fără să stau pe gânduri.
C&B: Care este cea mai importantă decizie pe care ați luat-o și care v-a schimbat traiectoria?
Marius Popescu: Pentru mine nu a fost o singură decizie, ci câteva momente care mi-au schimbat direcția, până acum. Îmi vine în minte atunci când am renunțat la presă, la un domeniu pe care îl cunoșteam și unde aveam acces la oameni și informații importante, pentru a intra într-o lume total necunoscută: instituțiile de vârf ale statului și unii politicieni. A fost o alegere riscantă, dar acolo am învățat cum se construiește responsabilitatea și ce înseamnă să participi fizic la procesul decizional. Un alt moment a venit când am simțit nevoia să mă depărtez de politicieni și să merg spre diplomație, un drum care a însemnat nu doar negociere și dialog, ci și multă comunicare și marketing strategic, care m-au ajutat să înțeleg mai bine cum să construiesc imaginea și încrederea. Acum, și probabil cel mai greu, este procesul de renunțare, treptată, la confortul unui post stabil și motivant, alegând să mă implic în aviația românească, un domeniu care are nevoie de oameni dispuși să își asume expunerea și responsabilitatea. Nu au fost și nici nu sunt alegeri comode, lipsite de riscuri, dar am simțit că este mai important să încerc să pun umărul la ceva ce contează decât să rămân într-o zonă de siguranță.
C&B: Cum v-ați construit stilul de leadership sau modul în care luați decizii? A fost un proces natural sau învățat?
Marius Popescu: Pentru mine, leadership-ul s-a conturat prin ceea ce am reușit să fac, nu prin ceea ce am spus. Oamenii te urmează atunci când văd că obiectivele se ating și că deciziile, chiar dacă nu sunt comode, duc la rezultate. Am învățat că cifrele și indicatorii nu iartă: dacă nu ai progres măsurabil, totul rămâne doar o poveste frumoasă, dar care se dovedește iluzorie la final. În același timp, am avut curajul să îmi asum proiecte pe care alții le considerau imposibile și să arăt, prin muncă multă și perseverență, că pot fi transformate în realitate. Stilul meu de leadership s-a construit prin decizii la timp, asumarea întregii răspunderi și prin faptul că merg până la capăt. Poate nu este cel mai lin drum, dar e singurul care mi-a arătat că diferența dintre vorbe și rezultate se face prin asumare și consecvență.
C&B: Ce credeți că diferențiază afacerea dvs. sau abordarea dvs. profesională de restul industriei?
Marius Popescu: Cred că diferența principală este modul în care văd lucrurile: nu mă mulțumesc cu „așa se face” sau cu explicații de tipul „nu se poate”. Eu răspund cu „dar de ce” sau „n-are cum, trebuie să găsim o variantă”. Am învățat să navighez acolo unde sunt turbulențe și unde ceilalți văd bariere, încercând să transform aceste blocaje în oportunități. Într-o industrie unde adesea se preferă tăcerea și așteptarea, am ales să iau inițiativa, să spun lucrurilor pe nume și să pun pe masă subiectele incomode. Asta nu pentru a crea tărăboi, ci pentru că numai așa se schimbă ceva în bine – dacă pui degetul pe rană. În plus, am încercat să îmbin trei lumi care rareori se întâlnesc: experiența instituțională, diplomația și aviația în sine. Din acest mix a rezultat o abordare în care nu urmăresc doar cifrele, ci și încrederea, reputația și pe termen lung. Poate că asta mă diferențiază: nu mă opresc doar la diagnostic. Ci caut soluții și am curajul să le spun cu voce tare.
C&B: Cum arată o zi obișnuită pentru dvs. acum și ce momente din zi vă aduc cea mai mare satisfacție?
Marius Popescu: Ziua începe, de obicei, cu partea de afaceri europene și relații internaționale, o responsabilitate pe care mi-am asumat-o și care face parte din activitatea mea curentă. Apoi intru în zona de aviație, unde încerc să am zilnic dialog cu companiile aeriene românești, analizez graficele, cifrele și pornesc discuții cu cealaltă parte a baricadei, pentru a găsi soluții la spețe concrete. În paralel, există și componenta de management și consultanță, unde încerc să pun cap la cap idei, să găsesc perspective noi și să ofer sprijin acolo unde este nevoie. Cea mai mare satisfacție o am atunci când văd că un demers pe care l-am început ajunge să aibă o rezolvare sau un impact vizibil.
C&B: Cum este să coordonați o asociație formată din multiple companii, fiecare cu propriile obiective și priorități?
Marius Popescu: E o provocare frumoasă, pentru că fiecare companie are ritmul și prioritățile ei, iar uneori acestea pot fi chiar opuse. Iar la vârful acestor companii sunt oameni de valoare, oameni care au făcut ceva în acest domeniu. Rolul meu este să găsesc punctele comune și să avem un loc unde diferențele nu devin bariere, ci surse de dialog. Asociația reunește companii aeriene românești, care operează o flotă de peste 23 de aeronave Airbus și Boeing care au tricolorul pe fuselaj și înmatriculare YR, milioane de pasageri transportați și sute de locuri de muncă.
Dar ceea ce ne diferențiază este că nu vorbim doar despre cifre, ci despre principii: Soluții. Parteneriat. Susținere. Unirea forțelor operatorilor aerieni înregistrați în România înseamnă o voce consolidată și promovarea excelenței în aviație. Obiectivul nostru? Să promovăm, să protejăm și să susținem interesele acestor companii în fața provocărilor industriei. Prin colaborare și reprezentare unită, Asociația Companiilor Aeriene Românești „Carpathia” își propune să faciliteze dezvoltarea durabilă a aviației românești.
C&B: Cum a apărut ideea înființării Asociației Companiilor Aeriene Românești Carpathia și ce v-a motivat să deveniți co-fondator?
Marius Popescu: Ideea a apărut în perioada în care activam la TAROM, când, împreună cu Cătălin Ilie, CEO Uplift și fost deputy CEO la BlueAir, am realizat că operatorii români nu aveau la îndemână o entitate care să le reprezinte unitar interesele. Până atunci, vocile companiilor aeriene românești, ale celor care nu erau jucători mari, nu contau la fel de mult: erau adesea ignorate sau… amânate. Singura asociație vizibilă la acea vreme era cea a aeroporturilor, iar acest dezechilibru se simțea puternic. Simțeam cu toții lipsa unei platforme în care companiile aeriene românești să fie ascultate și să aibă greutatea necesară pentru a influența pozitiv. Așa a prins contur ideea, prin 2022, de a crea o entitate care să reprezinte interesele operatorilor, să poată propune proiecte durabile, să aibă dialog cu zona academică și europeană și să construiască o voce comună pentru aviația românească.
C&B: Dacă ar fi să transmiteți un mesaj oamenilor care vă urmează exemplul, care ar fi acela?
Marius Popescu: Să nu se teamă să iasă din zona de confort și să nu se lase descurajați atunci când drumul pare greu. Să aibă curajul să riște, chiar și atunci când toată lumea le spune „nu se poate”. Să fie consecvenți, disciplinați și să nu lase pe nimeni să îi desconsidere sau să le râdă în față. Dacă cineva te dă afară pe ușă, intră înapoi pe geam și mergi mai departe. Respectul și recunoașterea vin prin muncă, prin rezultate și prin forța de a te ridica după fiecare obstacol! Și, poate cel mai important, să rămână oameni corecți și să își ajute echipa și foștii colaboratori atunci când aceștia au nevoie. Să discute, să facă networking. Asta este, cred, o măsură a unui parcurs profesional solid.
Marius Popescu rămâne o voce puternică și vizionară în aviația românească, demonstrând că prin disciplină, pasiune și dialog deschis se pot construi punți durabile între oameni, companii și instituții.