Monitorizarea legislativă în România. Un serviciu vital pentru numeroase afaceri și asociații patronale care activează în domenii cu o dinamică legislativă foarte crescută. Cu peste 15 ani de experiență în domeniu, Octavian Rusu, expert în politici publice, a marșat începând cu 2015 în această direcție și a fondat Issue Monitoring, o aplicație online care transmite clienților pe email alerte în timp real despre modificările inițiativelor legislative, ajutându-i să salveze, în medie, peste 30 de ore de monitorizare în fiecare lună. Și asta, pentru c-a simțit personal necesitatea unui astfel de serviciu pe piață. 7 ani mai târziu, are obiective ambițioase, o echipă solidă, principii de la care nu se abate și simte că e loc de creștere. Exclusiv pentru revista Careers & Business, Octavian Rusu dezvăluie cum reușește constant să facă performanță și să-și motiveze echipa astfel încât să mențină rata de retenție de 100% a clienților de la începuturi și până acum.
C&B : Cum te-ai defini ca antreprenor, de la ce valori nu te abați nicicând?
Am început activitatea de antreprenoriat după 15 ani, timp în care am lucrat ca angajat sau freelancer în domeniul politicilor publice, atât în sectorul privat, cât și în ONG sau în administrație publică. Căutam permanent oportunități noi sau contracte bazate pe proiecte. În 2015, am urmat oportunitatea de a începe un start-up finanțat prin fonduri europene; au trecut de atunci 7 ani și simt că acesta este proiectul major din cariera mea profesională, și anume, Issue Monitoring, un serviciu de monitorizare legislativă.
C&B: Ce înseamnă să faci antreprenoriat în România, care simți că sunt provocările, după ceva ani în această piață, dar și după experiența de angajat?
Octavian Rusu: Pentru mine, să faci antreprenoriat înseamnă să ai capacitatea de a te reinventa permanent, nu doar atunci când lucrurile merg într-o direcție greșită, ci și atunci când activitatea a intrat într-un ritm de stagnare sau de creștere minimă (sub 10%, aș spune). Această capacitate s-ar traduce și prin abilitatea de a te adapta rapid la schimbări. Asta nu înseamnă că îți dorești să faci mulți bani (deși nu este nimic rău în acest lucru), ci că încerci să fii în fruntea plutonului, și la asta mă refer în primii 5-10%. Trebuie să ai acest mindset de a fi printre cei mai buni, pentru că rata de eșec a afacerilor în toată lumea este foarte mare. Statistic, doar jumătate din business-uri supraviețuiesc mai mult de 5 ani, și numai 3 din 10 depășesc pragul de 10 ani.
În al doilea rând, antreprenorul trebuie să iar decizii foarte rapid și să poată să și le fundamenteze pe date colectate permanent din interiorul businessului. Decizii importante trebuie să iei în fiecare trimestru, iar decizii strategice, o dată pe an. Am pus această frecvență, pentru că în fiecare an ai nevoie de decizii care să vizeze echipa, produsul, piața etc., și sunt luate în linie cu strategia de business. La Issue Monitoring, modelul pe care am încercat să îl implementez are la bază proiecte pilot de 3 luni, care la finalul perioadei înseamnă o evaluare și o nouă decizie.
O a treia provocare a antreprenorului, pe care eu o observ, este legată de feedbackul de la client și adaptarea la cerințele lui, dar și a produsului, la nevoile pieței. De cele mai multe ori, vedem produsul ca pe copilul nostru și ni se pare că este cel mai bun, cel mai frumos și cel mai deștept, iar piața de abia așteaptă să ni-l cumpere. În realitate, lucrurile stau total diferit, iar statisticile arată că aproape jumătate din business-uri se închid, pentru că nu există o piață reală pentru produsul respectiv.
Din păcate, antreprenorul din România, cu excepțiile de rigoare, desigur, tinde să se limiteze la afaceri aflate puțin peste limita de rentabilitate. Cristian Onețiu spunea că în România sunt mai degrabă bișnițuri decât business-uri, adică piața crește cu 10%, și noi suntem fericiți că avem o creștere de 15%. În astfel de situații, orice șoc în economie îți dă afacerea peste cap și ai șanse foarte mari să te transformi într-un antreprenor chinuit. E o realitate, dar consider că doar de noi depinde unde ne plasăm, ce obiective ne impunem și ce strategie de business abordăm.
Cu cifre concrete, conform unor date Eurostat, rata de supraviețuire la 5 ani a afacerilor în România este de 51,79%, peste media UE de 45%, ne plasează pe locul 11 din UE, după țări precum Suedia, Olanda, Irlanda sau Austria. Cu toate acestea, foarte îngrijorător este faptul că ne situăm pe ultimul loc la capitolul companiilor cu creștere mare (High growth enterprises), adică companii care au o creștere anuală de peste 10% timp de trei ani, la capitolul cifră de afaceri sau angajați. În 2018, România avea doar 2,59% companii cu creștere mare a cifrei de afaceri față de media UE de 11,85% sau țări precum Spania, Grecia sau Olanda cu o pondere de peste 16%. Suntem la o mare distanță de ultimele țări clasate precum Belgia (7,37%) sau Austria (8,45%). Și la capitolul creștere mare a numărului de angajați suntem tot pe ultimul loc, cu o pondere a companiilor de 6,89%, față de media UE, de 15,9%.
C&B: Ce înseamnă să fii un lider și cum simți că trebuie să te raportezi la echipă având acest statut?
Octavian Rusu: Mai am multe de experimentat și de învățat pentru a deveni un lider bun, și ținând cont de principiul de mai sus, de reinventare permanentă, nu cred că voi ajunge vreodată să spun că am învățat destule. Cu toate acestea, am ajuns repede la concluzia că datoria mea, în cadrul companiei, este ca eu să lucrez pentru angajați și nu ei pentru mine. Angajații vor lucra întotdeauna pentru ei (bani, dezvoltare profesională, timp etc.). Este total greșit să căutăm acei angajați care vor lucra în companie ca și cum ar fi compania lor. Doar conștientizând acest lucru se aduce o claritate și o lumină mult mai mare în rolul și în activitatea antreprenorului.
La Issue Monitoring, am avut o preocupare constantă pe partea de resurse umane, alocând resurse financiare și de timp pentru dezvoltarea echipei. Doar lucrând împreună cu echipa am reușit să ne definim un ADN propriu care ne guvernează atât modul de operare internă, cât și în relația cu clienții. Avem două mari principii pe care le regăsim în toate operațiunile și deciziile noastre: open&shared knowledge și autoguvernare. Plecând de la faptul că toate informațiile sunt publice și împărtășite cu toți colegii și de la capacitatea fiecărui membru al echipei de a lua singur decizii, am reușit ca în 3 ani să se consolideze o echipă de 7 angajați care lucrează cu peste 30 de clienți.
Cu trei ani în urmă, echipa avea tot atâția angajați, dar se simțea supraîncărcată, deși aveam doar 15 clienți. Ceea ce văd azi însă mă bucură și îmi dau seama că principiile găsite ne-au făcut să ne gestionăm mult mai bine intern. Nu a fost deloc un parcurs ușor, mai ales că la început, echipa a făcut implozie plecând 6 din cei 7 angajați, în decurs de șase luni. O adevărată provocare pentru mine să gestionez situația, dar una și mai mare să găsesc soluțiile potrivite care să nu ne mai provoace astfel de surprize în ceea ce avea să urmeze în business. Experiența și luciditatea cred c-au fost primordiale și m-au ajutat să iau deciziile potrivite, la acel moment, și să pot spune acum, uitându-mă în urmă, că a fost un moment de cotitură pe care l-am gestionat eficient și corect.
C&B: Cum definești business-ul Issue Monitoring și care e povestea lui?
Octavian Rusu: La Issue Monitoring, combinăm tehnologia cu expertiza în politici publice. Serviciul se bazează pe o aplicație online care transmite clienților pe email alerte în timp real despre modificările inițiativelor legislative, ajutându-i să salveze, în medie, peste 30 de ore de monitorizare în fiecare lună.
Ideea de business s-a construit pe o experiență profesională de peste 15 ani în domeniul advocacy și politici publice. În 2015, am dezvoltat acest serviciu plecând de la o nevoie pe care o aveam eu ca profesionist în urmărirea inițiativelor legislative și parcursul acestora din Parlament, din Guvern sau din diverse autorități de reglementare. În 2021, am transmis 6,5 alerte în fiecare oră, respectiv 13.530 de alerte în total, și am urmărit 1737 de acte normative din peste 20 de domenii. Am fost în creștere de la an la an, am crescut constant numărul de clienți, ne-am păstrat rata de retenție a clienților de 100%, ceea ce-mi demonstrează, pe de o parte, că era nevoie de un astfel de business și, pe de altă parte, că reușim să ne ducem la îndeplinire obiectivele – unul dintre ele fiind un parteneriat de încredere, durabil, cu toți clienții noștri.
C&B: Este deschisă piața pentru un astfel de serviciu de monitorizare? Sau e mai deschisă decât acum 7 ani, când l-ai înființat?
Octavian Rusu: În România, avem o piață foarte mică pentru servicii de monitorizare a inițiativelor legislative, deoarece și piața serviciilor de public affairs (relaționarea companiilor cu instituțiile publice) este restrânsă. Am plasat serviciile de monitorizare legislativă în această categorie mai mare, de public affairs, deoarece monitorizarea inițiativelor de modificare legislativă este activitatea de bază pe care un profesionist sau o companie o realizează atunci când dorește să se implice în activități de lobby sau de advocacy.
Nu există cifre clare cu privire la această industrie, dar unii specialiști spun că în România s-ar ridica la o valoare de 40-70 mil. Euro, din care un sfert ar fi reprezentată de companiile de consultanță specializată, un alt sfert, la nivelul asociațiilor patronale și de business, și jumătate s-ar regăsi la nivelul companiilor multinaționale care au departamente specializate.
În 2015, am pornit de la o evaluare că piața către care noi ne adresăm ar fi de 200 de potențiali clienți, și cota de piață pe care o țintim până la final de 2023 este de 40%. În prezent, suntem la o cotă de piață de 15% și obiectivele pentru anii următori sunt ambițioase. Suntem încrezători că putem să ne atingem obiectivul, mai ales observând o dezvoltare accelerată a acestei zone: asociațiile profesionale și de business devin foarte active, iar companiile se implică din ce în ce mai mult în activități de advocacy și de lobby.
Piața este mult mai deschisă acum, față de 2015 când am început acest serviciu.
C&B: Cum a fost pentru Issue Monitoring în perioada pandemică, care au fost (sau poate încă sunt) cele mai importante provocări?
Octavian Rusu: Serviciul nostru a avut o creștere în fiecare an cu peste 30-40%, inclusiv în ultimii doi ani. De asemenea, ne bucurăm să avem o retenție de 100% a clienților în toți acești ani de funcționare. Atenția la nevoia specifică a fiecărui client și depășirea așteptărilor acestora sunt prioritățile noastre constante; în plus, răspundem solicitărilor lor într-un termen de sub 3 minute și cred că toate acestea ne-au adus un mare atu în relația cu ei.
În acești 2 ani de pandemie, volumul de inițiative monitorizate și, implicit, cel de alerte pe care l-am trimis clienților s-a dublat. Dacă până în luna martie 2020 avem o medie de 700 de alerte unice transmise lunar, odată cu instalarea situației de urgență volumul a sărit la peste 1500 de alerte. Cea mai mare parte a vizat inițiativele din domeniul fiscal și economic, dar și cel legat de măsurile sanitare luate pentru atenuarea efectelor pandemiei.
C&B: Cum ai reușit să treci peste ele – experiența? Ce anume a contat în gestionarea situației?
Octavian Rusu: Pentru noi, adaptarea la munca de acasă a fost foarte ușoară și simt că a venit natural. La momentul apariției pandemiei, la Issue Monitoring se lucra, de mai bine de o jumătate de an, 3 zile de acasă și 2 de la birou. Era visul multor colegi să lucreze doar de acasă. Așa că a fost foarte ușor pasul să transferăm munca full remote. Aproape un an de zile nu ne-am văzut deloc cu colegii, iar în prezent ne desfășurăm activitatea integral în sistem de telemuncă. Avem mici întâlniri informale o dată la o lună sau la două, dar cel mai important e că am găsit o variantă cu care să fim toți de acord și care să ne ajute să ne facem munca eficient.
În anul 2021 am revizuit foarte mult modul de lucru intern și relația cu clienții. Astfel, dintr-un sistem de diviziune a muncii în care o parte din colegi se ocupau de monitorizare și alții de rapoarte pentru clienți și comunicarea cu clienții, astăzi activitatea este împărțită pe roluri, astfel că o persoană poate avea două sau mai multe roluri. Cum menționam și anterior, autoguvernarea este un specific al activității noastre, așa că am renunțat și la poziția de team leader, echipa fiind acum mai degrabă o rețea de roluri decât o structură ierarhică.
Anul trecut s-a remarcat și prin schimbări la nivelul echipei, dar întreg procesul de recrutare și angajare a fost realizat de echipă și nu de mine.
C&B: Cum a fost 2021 pentru Issue Monitoring (cele mai importante reușite)?
Octavian Rusu: Obiectivul strategic de business pentru anul trecut a fost de creștere pe actualul model de business (produs și piață) și am reușit astfel să atragem 10 clienți din 15 propuși ca obiectiv.
Redefinirea fișelor de post și abordarea pe roluri și în echipe a tuturor serviciilor pe care le furnizăm către clienți este una dintre cele mai importante realizări ale lui 2021. Acest lucru ne-a ajutat să furnizăm un serviciu mult mai personalizat clienților și să le cunoaștem așteptările și nevoile în profunzime. Totodată, acest mod de funcționare a adus o mai mare eficiență și încredere la nivelul fiecărui membru al echipei.
O altă realizare a fost legată de funcționarea echipei, astfel încât să poată acționa autonom și să poată să se guverneze singură. Am reușit să facem mari progrese în această direcție, chiar dacă anul acesta au plecat 4 colegi și au venit în echipă alții 3 noi. La acest moment, toate operațiunile legate de prestarea serviciului și relația cu clienții se realizează de către echipă. Funcțiile de care am rămas eu responsabil sunt cele de resurse umane, de marketing și de vânzări.
Anul trecut, am reușit să începem refacerea întregii platforme IT și adăugarea de noi funcții care ar presupune o reducere a activității repetitive cu cel puțin 60%, în următorii doi ani. A fost un proces foarte dificil de identificare și de selectare a unui furnizor, operațiune pe care o făceam de mai bine de un an. În plus, am reușit să atragem o finanțare din fonduri europene de peste 150.000 Euro pentru dezvoltarea și extinderea aplicației, ceea ce ne face să privim cu și mai mult optimism spre viitorul acestui business.
C&B: Ce obiective aveți pentru 2022?
Octavian Rusu: În 2022 ne menținem obiectivul principal de creștere, țintind de această dată 20 de noi clienți, precum și consolidarea modului de lucru al echipei. De asemenea, adoptarea și transferul tuturor activităților în noua platformă este un obiectiv pentru prima jumătate a acestui an.
Obiective noi, care derivă din strategia de business, vizează crearea de conținut cu valoare adăugată și un accent mai mare pe rapoartele de analiză. Având acces la foarte multe informații din foarte multe surse, ne dorim să putem crea analize, dar și conținut nou pentru clienții noștri, pe lângă activitatea de monitorizare pe care o facem.
Suntem conștienți de necesitatea de scalare a acestui business fie într-o nouă piață, fie cu un produs nou, și, din aceste considerente, ne propunem să testăm diverse idei și prototipuri, dar să ne definim și strategia de creștere. Tot în această direcție de scalare, ne dorim și să dezvoltăm un parteneriat strategic care să ne ajute în procesul viitor de creștere.
C&B: Cum a fost primit serviciul de monitorizare în Republica Moldova, sunt rezultatele pe măsura așteptărilor?
Octavian Rusu: Serviciul de monitorizare în Republica Moldova este la o dimensiune foarte mică. Avem un singur client și suntem în discuții de mai multe luni cu un altul. Suntem și noi la etapa de a înțelege funcționarea sistemului legislativ și instituțional din Moldova. Reușim la acest moment să monitorizăm doar două industrii acolo, dar ne propunem să abordăm alte noi industrii.
C&B: Ce vă propuneți prin platforma dedicată PNRR, când va fi gata, ce aduce în plus față de altele deja existente la ora actuală (sau în curs de)?
Octavian Rusu: La început de an 2022 ne propunem să contribuim la implementarea cu succes a celei mai mari si ambițioase strategii de țară – Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Ne dorim să oferim companiilor, ONG-urilor și cetățenilor informații utile despre reformele și finanțările din PNRR, iar ministerelor responsabile cu implementarea PNRR, feedback de calitate din partea tuturor părților interesate. Ca orice strategie, și PNRR poate părea ambițios, greu de implementat sau pe alocuri nerealist, dar doar prin implicarea de acum încolo a tuturor părților interesate și cu un real dialog se pot promova reforme și măsuri realiste și, mai ales, cu impact în societate și în economie.
Conceptul nostru de monitorizare PNRR nu este de a arăta ce nu s-a făcut sau care este stadiul implementării față de plan, ci de a oferi posibilitatea companiilor și cetățenilor să-și exprime poziția față de inițiativele de reformă care se vor lansa în vederea implementării planului.