Business 100% românesc, cu o echipă puternică și profesionistă, compania KADRA are la activ, în cei 27 de ani de când există pe piață, mii de proiecte importante și este „campioană” la capitolul premiere. Cu un portofoliu impresionant în zona medicală, dar și în cea de Smart Mobility, KADRA s-a specializat în a aduce în România soluții inovatoare cu tehnologii de ultimă generație. Vocea KADRA se aude tot mai puternic în spațiul public, susținând atât necesitatea unei strategii naționale pentru modernizarea infrastructurii sanitare, cât și proiectele care reconfigurează spațiul urban și-l transformă într-unul mai confortabil și prietenos cu mediul. Despre realizările anului 2021 și ce așteptări are de la 2022 ne vorbește Octavian Fanea, CEO-ul companiei KADRA, unul dintre cei mai importanți jucători de pe piața soluțiilor automatizate de acces și singura companie care oferă soluții integrate de inginerie de acces.
C&B: Care au fost principalele realizări ale companiei KADRA în 2021?
Octavian Fanea: 2021 a fost pentru KADRA un an al evoluției, din toate punctele de vedere. Am avut o creștere a cifrei de afaceri cu 20% față de anul anterior și am început 2022 cu dreptul – proiectele contractate au o valoare cu 40% mai mare raportat la anii anteriori. Ne bucurăm și că, în ciuda întârzierii cauzate de pandemie, am reușit să avansăm cu procesul de transformare organizațională a KADRA. Echipa noastră a ajuns anul acesta la 90 de membri. Pe de altă parte, 2021 este anul când echipa noastră tehnică a integrat 7 soluții noi, iar 3 dintre acestea reprezintă premiere pe piața de profil din România. De altfel, toate diviziile KADRA au avut un an plin. Aș menționa că anul trecut am adăugat portofoliului CAME de automatizări de porți noua gamă performantă de bariere model Gard GT, cu design și performanță de top și o utilizare certificată de 2,5 milioane cicluri. Automatizarea de poartă batantă ATS este un produs puternic, fiabil, ce se montează rapid și poate fi utilizat pentru aproape orice tip de poartă. O altă premieră o reprezintă ușile automate culisante INNTRA, o soluție de automatizare a intrării moderna și durabilă. Aș mai aminti că 2021 a fost pentru KADRA Service cel mai bun an de activitate. Contractele practic s-au dublat, iar echipa tehnică a primit recunoaștere și apreciere și de la partenerii externi. Am primit propuneri de la producatori care sunt lideri la nivel european pentru întreținerea soluțiilor de acces și am semnat contracte de mentenanță și service pe 10 ani. Așadar, 2021 a fost pentru KADRA un an al consolidării echipei, în care am demonstrat că am învățat lecțiile pandemiei. Suntem un business matur și stabil și un jucător important în domeniul în care operăm. KADRA este un jucător important pe piața de profil, singurul furnizor integrat de soluții automate de acces, ocupând poziția a 4-a, după producători internaționali de renume, conform studiului de piață realizat recent de MKOR.
C&B: Dar cele mai importante provocări?
Octavian Fanea: Evident, au existat provocările create de pandemie, în ceea ce privește asigurarea condițiilor pentru prevenirea îmbolnăvirilor și menținerea sănătății membrilor echipei. Alte provocări au fost cele generate de criza lanțului de aprovizionare de la majoritatea furnizorilor și de majorările semnificative de preț la materiale și la combustibil. În 2021, o preocupare importantă și totodată o provocare pentru KADRA a fost dezvoltarea echipei. Faptul că am atras atât de multe oportunități de business în ultimii ani a condus la necesitatea măririi echipei. Suntem dornici să primim în mijlocul nostru noi colegi, cu spirit antreprenorial și pasionați de inovație. Pentru astfel de persoane KADRA este locul unde nu se vor plictisi nicodată, unde vor avea prilejul să se dezvolte și să-și manifeste creativitatea.
C&B: Ce oportunități de dezvoltare oferă KADRA angajaților?
Octavian Fanea: KADRA investește multe resurse și energie ca să dezvolte competențele membrilor echipei sale. Avem un program de training intern derulat la nivelul întregii companii și astfel am creat bazele unei Academii KADRA pentru oameni tineri și dornici de provocări în domeniul soluțiilor de acces automat, atât pentru zona de vânzari, cât și pentru perfecționarea tehnicienilor, achizitorilor și economiștilor. Fiecare angajat al KADRA care este la noi la început de drum poate să învețe totul despre companie și să se perfecționeze în domeniul soluțiilor automate de acces. Sper ca exemplul meu și al multor altora aflați acum în poziții cheie în companie să-i inspire pe noii colegi. Mulți angajați nu au avut niciun fel de experiență când s-au angajat, dar au vrut să învețe și, printr-o atitudine proactivă, sunt astăzi pe poziții importante în companie. În ce mă privește, m-am angajat pe poziția de vânzător de soluții de acces, iar în 2017 am devenit CEO-ul companiei. Cred că oportunitățile de dezvoltare oferite de KADRA sunt cel mai bine exemplificate printr-un astfel de parcurs profesional.
C&B: În portofoliul KADRA există multe soluții adresate sectorului medical, unele inovatoare, premiere în România. Cât de interesate sunt autoritățile și mediul privat să investească în astfel de soluții?
Octavian Fanea: Este evident că în acest moment în zona instituțiilor medicale există un adevărat reviriment al investițiilor. Dacă ar fi să dăm crezare planurilor de pe hârtie, atât în mediul privat, cât și în cel de stat valoarea acestora va depăși 4 miliarde de euro în următorii 5 ani. În 2021 am avut șansa să participăm la modernizarea mai multor spitale și clinici din România și să investim experiența și energia noastră în construirea câtorva noi. Suntem departe de a atinge nivelul minim necesar, dar trebuie să apreciem că am pornit pe acest drum. KADRA oferă soluții pentru zona medicală încă din 1993, iar din 2013, odată cu înființarea Tormed, inginerii noștri specializați în domeniu au venit în întâmpinarea necesităților sistemului medical cu o gamă completă de aplicații bazate pe tehnologii de ultimă oră. Am implementat 5000 de soluții de acces și am avut intervenții în 80 de spitale private și de stat. Așadar, avem o expertiză solidă în zona medicală și ne dorim să fim în continuare parte a soluției pentru acest domeniu. Revitalizarea sectorului medical este esențială pentru sănătatea noastră, a tuturor. Dincolo de obiectivele de business, participăm activ, cu toată capacitatea și pasiunea noastră la inițiativele de setare a unei strategii naționale pentru modernizarea infrastructurii sanitare.
C&B: KADRA are și o divizie puternică de Smart Mobility. Credeți că anul acesta se va investi mai mult în acest tip de proiecte?
Octavian Fanea: Da, suntem convinși că investițiile în Smart Mobility se vor menține cel puțin la nivelul anului trecut, când s-a înregistrat o creștere cu 75% față de 2020, conform studiului de piață realizat de MKOR. Aceasta este pentru noi o certitudine, așa că vom continua să investim în soluții de Smart Mobility. Suntem entuziasmați pentru că anul acesta vom realiza primele proiecte de Bike Tower, o altă premieră pe care KADRA o aduce în România și care susține conceptul de oraș verde. Pe de altă parte, aplicația GoPark va cunoaște o răspândire accelerată și va primi funcții noi, care vor contribui la optimizarea administrării parcărilor și implicit la creșterea confortului utilizatorilor.
C&B: Care sunt planurile companiei pentru anul 2022?
Octavian Fanea: Pentru 2022 preconizăm o creștere cu 20% a cifrei de afaceri, urmărind direcțiile noastre strategice de dezvoltare. Acestea se referă la consolidarea poziției KADRA pe piața de profil ca integrator performant și experimentat în tot ce înseamnă portofoliul de acces în sectorul medical – de la uși ermetice, uși curate, uși de salon, uși tehnice (radiologie, uși rezistente la foc, uși evacuare în caz de urgență) până la uși automate pentru acces pietonal, soluții de cotrol acces pentru gestionare flux medical, sisteme de management a parcărilor din spitale, soluții aport aer proaspăt și evacuare fum și gaze fierbinți. În 2022, KADRA va fi foarte activă și pe zona de Smart Mobility, cu soluțiile de management automat al parcărilor off street și on street și cu aplicația mobilă GoPark pentru acces facil și rapid la locurile libere de parcare în oraș. De asemenea, am adus in portofoliul KADRA soluții de dezvoltare a traficului verde (green city) în mediul urban – Bike Tower, dar și soluții avansate de încărcare electrică a vehiculelor. În 2022 urmărim dezvoltarea capacității de integrator al KADRA pentru pachetul complet de acces pentru proiecte de tip aeroporturi, stadioane, săli polivalente, centre comerciale, fabrici, hale de depozitare, centre logistice sau clădiri de birouri. Dezvoltarea rețelei de parteneri de distribuție la nivel național pentru soluții de închideri și acoperiri ușoare și transparente din policarbonat și dezvoltarea distribuției de automatizări Came (lider european) pentru porți, bariere, turnicheți, automatizări uși de garaj și uși industriale sunt alte obiective ale KADRA pentru 2022.
Despre KADRA. Cu o experiență de 27 de ani, KADRA este singura companie din România care oferă soluții tehnice integrate de inginerie și management al căilor de acces. Fie că este vorba de soluții de automatizare a ușilor, porților și ferestrelor, de managementul parcărilor (Parkomatic) sau de sisteme automate de evacuare a fumului, KADRA inovează continuu, asigurând partenerilor săi servicii complete, de la consultanță până la proiectare, execuție și mentenanță, totul pentru sporirea confortului și sentimentului de siguranță.
Printr-un model de business integrat și know-how inovativ, KADRA este primul one-stop-shop care pune la dispoziție toate soluțiile și sistemele de acces pentru clădiri rezidențiale, industriale, pentru unități medicale, spații urbane și locuințe individuale.
KADRA reinventează spațiul cotidian, pentru ca oamenii să se simtă confortabil, liberi și protejați. Primele plăți cu cardul sau opțiunea plății contactless cu smartphone-ul la stația automată de plată a parcării, primele lucrări de anvergură cu policarbonat din România, primele uși automate ermetice pentru sălile de operații sau cea mai mare și securizată parcare de tiruri nu doar din țară, ci și din Europa de Est sunt doar câteva dintre realizările de pe piața soluțiilor automate de acces de la noi din țară implementate cu succes de KADRA.
Fondată în 1993, compania KADRA înseamnă astăzi mii de proiecte finalizate de o echipă valoroasă de peste 90 de oameni care au atât know-how-ul, cât și deschiderea de a pune la dispoziția clienților experiența acumulată în timp.
Radu Opriș, Andreea Strugaru și Monica Sagmar cred că viitorul companiei pe care o dețin se va baza pe doi mari piloni: dezvoltarea soluțiilor în jurul conceptului de free-flow (circulație și acces liber) și o echipă cu competențe aprofundate, care va fi mereu pregătită să lucreze cu cele mai noi tehnologii din domeniu.