vineri, ianuarie 17, 2025
AcasăCareersCu Monica Obeadă despre management în 11 țări și dublarea cifrei de...

Cu Monica Obeadă despre management în 11 țări și dublarea cifrei de afaceri în 4 ani

Cu peste 12 ani de experiență în piața de materiale de construcții și decorațiuni, ultimii patru pe piețele din România, Bulgaria, Ungaria, Cehia, Slovacia, Muntenegru, Bosnia și Herțegovina, Serbia, Croația, Slovenia și Italia, Monica Obeadă conduce operațiunile unuia din liderii europeni din piața de accesorii pentru pardoseli atingând o cifră de afaceri de 12,5 milioane de euro pe zona alocată, reprezentând 19% din turnoverul total al companiei, 66 milioane de euro în 2018.

C&B:  Faceți o descriere sau definiți activitatea dumneavoastră!

Monica Obeadă: “Lucrul într-un mediu multicultural este o provocare continuă. Pe lângă cunoștințele și aptitudinile necesare pentru a reuși să organizezi și să controlezi afacerile companiei în mai multe țări, este important să înțelegi că există diferențe culturale, să înveți repede și să ai abilitatea de a te adapta. Adaptarea afacerii, prin desenarea portofoliului de produse dar și prin modelarea proceselor operaționale reprezintă baza unei strategii pentru a deveni un jucător important și a construi o poziție solidă a brandului. În fiecare țară există jucători locali puternici cu brand awareness, dar acest lucru nu reprezintă o barieră atunci când ai cunoștințele și resursele necesare.   

În cadrul programului de Executive MBA la Tiffin University/Ohio USA, am învățat despre studiile lui Geert Hofstede privind diferențele culturale, organizate pe șase dimensiuni (Power Distance, Individualism, Masculinity, Uncertainty Avoidance, Long Term Orientation, Indulgence) și am utilizat sistemul Hofstede 6-D Model în activitatea mea pentru a mă integra mai ușor în mediul de afaceri străin.

Ca manager responsabil pentru dezvoltarea afacerii DECORA în țările din centrul și sudul Europei, am marea șansă să interacționez zilnic cu oameni din diverse țări, de la echipa cu care lucrez (manageri naționali și regionali) la partenerii de afaceri și desigur, echipa din Polonia unde se află sediul central al companiei.

DECORA este unul din liderii europeni în industria accesoriilor pentru pardoseli, iar de anul trecut am intrat și în industria pardoselilor moderne adăugând în portofoliu produsul principal. Deși lucrurile par să fie stabile, vorbim de o industrie cu schimbări dictate de tendințele în amenajarea interiorului (design și decoruri), dar și de materiale și soluții inovatoare bazate pe tehnologii moderne, care să crească confortul și să ne facă viața mai ușoară. Descopăr cu bucurie lucruri în comun în piața centrală și sud europeană dar și foarte multe diferențe. Este interesant să observi și să aplici diferite metode de motivare, lansare și implementare și să vezi care sunt stimulii de marketing sau termenii comerciali cei mai potriviți mediului de afaceri ai fiecărei țări în parte.”   

C&B: Cum sună povestea carierei dumneavoastră?

Monica Obeadă: “Prima interacțiune cu lumea afacerilor a fost în 2007 în cadrul departamentului de Key Account ca Representative Key Account, unde am învățat ABC-ul în vânzări, am muncit foarte serios și în scurt timp am avansat pe poziția de Key Account Manager. Lucrând cu buyeri și echipe de achiziții din rețele internaționale și locale de Do It Yourself, am experimentat și adunat un bagaj solid în cei șapte ani în industria vopselelor. Am crescut împreună cu partenerii noștri și am ajuns să coordonez o echipă de 60 de persoane formată din supervizori regionali și merchandiseri. Practic, departamentul de Key Account s-a transformat dintr-un canal de vânzare într-un business unit independent, profitabil care lansa produse și trenduri.

Această experiență a constituit o bază solidă pe care s-a mulat programul de Executive MBA al Tiffin University/Ohio USA completat apoi de aderarea la International Honor Society in Business Delta Mu Delta.     

În 2013 am acceptat provocarea de la DECORA, unde recunoașterea a venit repede: după 6 luni National Key Account Manager pentru România, am preluat Bulgaria și după încă doi ani am promovat în poziția de General Manager Europa Centrală și de Sud.

Așa a început una din cele mai mari provocări, cu o echipă de manageri naționali și regionali și 7 milioane de euro cifră de afaceri în 2015, iar în prezent, într-o formulă îmbunătățită, ne pregătim să închidem 2019 cu 15 milioane de euro, reprezentând 21% din cifra de afaceri a companiei. Așa cum am menționat, cunoașterea în primul rând a pieței, a valorilor și obiceiurilor consumatorilor sunt aspecte foarte importante. Apoi am creat și implementat strategia potrivită, am actualizat permanent portofoliul și am identificat noi oportunități de business pentru a consolida poziția și imaginea brandului în fiecare țară în care suntem prezenți. Recunosc că această evoluție este rezultatul unui efort comun, pentru că acum suntem și acționăm ca o echipă, chiar dacă ne despart sute sau mii de kilometri.”      

C&B: Care erau viziunile dvs în copilărie/adolescență și care sunt acum?

Monica Obeadă: “Eu nu am fost copilul sau adolescentul care să descopere o pasiune din care să îmi construiesc un vis. Eu am fost educată să fac totul conștiincios și cât pot eu de bine, să fiu cea mai bună în ceea ce fac. Când eram în școala generală, cineva mi-a spus dacă nu ești prima, nu contează; nimeni nu va ține minte cine a fost al doilea, sau al treilea. Pentru mine a fost o întărire pozitivă care m-a ghidat pentru mult timp și experiența mi-a confirmat că trebuie să faci totul foarte bine. Deci, aș putea spune că viziunea, sau mai bine zis, dorința mea era să fiu prima.  

Despre mine acum, recunosc că sunt competitivă, exigentă și foarte corectă. Corectitudinea denotă profesionalism și constituie baza pentru a construi încredere. În afaceri ne dorim relații de parteneriat solide, pe termen lung, iar acestea se bazează pe încrederea pe care o construim și o obținem acționând corect, în timp.”       

C&B: Ce sfat/sfaturi aveți pentru cei aflați la început sau indeciși?

Monica Obeadă: “Eu le recomand să nu renunțe niciodată, să trateze totul cu maximă importanță și să își asume tot ceea ce fac, să gândească ce efecte vor produce prin acțiunile lor. Să nu aștepte soluții pentru problemele cu care se confruntă, să caute și să propună variante de soluționare, să fie implicați și dornici să înțeleagă cum funcționează lucrurile.   

Timpul se comprimă, timpul ne conduce și atunci nu este loc pentru superficialitate, pentru neatenție și greșeli repetate.”

ARTICOLE ASEMANATOARE

ADAUGATE RECENT