Ce face o agenție full-service să se diferențieze pe piața de publicitate din România, cum reziști în industrie, dar, mai ales, la ce nivel trebuie să duci creativitatea astfel încât să fii în pluton? Un interviu sincer, despre tot ce e și ce nu e publicitatea, o retrospectivă onestă, dar și o evaluare a prezentului și o proiecție a viitorului industriei, cu Andrei Dragu, Chief Operations Officer la v8, exclusiv pentru revista Careers & Business.
C&B: Cum te-ai defini ca om de business, de la ce valori nu te abați nicicând?
Andrei Dragu: Valorile mă definesc ca om, atât în viața personală, cât și în cea profesională.
Mă ghidez după valori etice demodate, poate, pentru unii, dar în care eu aleg să cred foarte mult – onestitate, respect și solidaritate.
Sunt valori care astăzi, pe orice canal media, te fac să dai skip după două secunde, nu generează engagement și chiar ne stânjenesc un pic când le auzim sau le rostim.
Chiar dacă atenția ne-a scăzut enorm în ultimele decenii, cred și sper că nucleul uman va intra mereu într-o relație magnetică cu astfel de valori, fie că afișăm sau nu acest lucru.
C&B: Ce din povestea v8 te-a atras să fii parte din echipă? De câți ani ești în industrie și de câți, la v8?
Andrei Dragu: Sunt de 15 ani în industrie, iar la v8 am venit acum mai bine de 5.
Am ales v8 datorită discursului consistent, sincer și pasional a lui Ionuț Andrei, CEO v8, în cele două întâlniri pe care le-am avut, la distanță de un an.
Am rămas în v8 pentru că discursul are o bază reală, nu e doar o poveste.
v8 nu este doar un alt business în industria comunicării. Spun asta pentru că accentul nu se pune pe profit. Profitul este văzut ca o consecință a unui produs din ce în ce mai bun generat de parteneriate construite pe termen mediu și lung, atât cu colegii, cât și cu clienții.
Investim pe termen lung, cu multă pasiune pentru ceea ce facem, și ne dorim să devenim din ce în ce mai buni.
C&B: Ce s-a schimbat în statutul tău la v8 de la început și până acum?
Andrei Dragu: La început, responsabilitățile mele se concentrau mai mult pe consolidarea parteneriatelor cu noii clienți, iar rolul meu era unul de consultant, atât pentru clienți, cât și pentru echipa internă.
În momentul de față, sarcinile mele au pivotat spre „desenarea” și implementarea unui sistem solid care să asigure generarea unui produs competitiv, inspirat din experiența mea anterioară.
C&B: Cum arăta piața de publicitate când ai intrat în industrie, și cum arată acum?
Andrei Dragu: Piața de publicitate avea 15 ani când m-am „înrolat” și arăta ca un adolescent plin de energie, de optimism și de pasiune. Acum aș spune că arată ca un tânăr la 30 de ani, educat, rafinat care descoperă Twitch-ul.
C&B: Care sunt cele mai importante reușite ale lui 2021 pentru v8? Dar pentru tine, ca parte din v8?
Andrei Dragu: 2021 a fost un an foarte bun pentru v8. La capitolul reușite, aș trece în primul rând foarte mulți colegi noi excepționali care mi-au schimbat perspectiva asupra generației Z. Sunt onorat să lucrez zilnic alături de ei și le mulțumesc pentru că îmi dau încredere într-un viitor condus de această generație exuberantă, responsabilă și creativă. Atragerea acestui gen de oameni este o provocare nu doar în contextul pandemiei, ci al unei piețe a muncii cu un factor de volatilitate extrem de mare.
În al doilea rând, suntem foarte fericiți pentru că 2021 nu doar că ne-a adus noi clienți, dar am avut surpriza plăcută să întâlnim echipe de brand cu care am avut o „chimie” instantă. Credem că acesta este unul dintre ingredientele de bază pentru construcția de parteneriate solide pe termen lung.
Iar pentru mine, personal, sunt aceleași două. Îmi place să câștig, iar în 2021 s-a întâmplat asta – am câștigat și colegi, și parteneri de calitate.
C&B: Cum s-a resimțit pandemia pentru v8 până acum? Care simți c-a fost cea mai mare provocare?
Andrei Dragu: Au fost doi ani foarte diferiți, cu provocări în zone diametral opuse.
În primul an, 2020, toată lumea s-a oprit, iar provocarea principală a fost să accentuăm necesitatea comunicării umane și empatice din partea brandurilor.
În 2021, după conturarea clară a noilor obiceiuri de consum, a început „goana după digital”. Indiferent de sector, digitalul a devenit o prioritate, atât la nivel de comunicare, cât și la nivel de dezvoltare sau de îmbunătățire a infrastructurii.
Provocarea, în acest context, este dată de timpii de implementare. Mai mult ca niciodată, urgentarea implementărilor are impact imediat în zona comercială și, astfel, comunicarea este în sfârșit percepută ca element vital.
Astăzi, lucrurile se așază și migrează de la o reacție de șoc, tactică, spre o abordare pe termen mediu și cu un factor strategic mult mai important.
C&B: Cu ce planuri și obiective începi în 2022 în calitate de COO al v8?
Andrei Dragu: Alternanța muncii remote cu cea on-site a venit la pachet cu provocări noi într-o industrie care se baza foarte mult pe interacțiunea în persoană. Avem un sistem solid, care a dat rezultate foarte bune în acest context haotic, dar îmbunătățirea lui continuă este o prioritate recurentă, mai ales ținând cont de impactul la nivel de cultură organizațională.
Automatizarea și standardizarea anumitor procese este foarte importantă și, implicit, vorbim despre un update la nivel de infrastructură digitală. Ne dorim ca acest update să aibă impact mai departe de organizarea internă, către produsul companiei.
Zona de educație este o altă prioritate pentru noi. Vorbim despre un program de cursuri customizat pe nevoile colective ale agenției, pentru fiecare specializare în parte, ajungând până la nivel individual.
Poate cel mai greu de atins obiectiv este cel legat de catalizarea fluxurilor de aprobare și de implementare a inițiativelor de tip real time marketing. Spun că este cel mai greu obiectiv luând în calcul viteza de reacție sporită pe care trebuie să o avem noi intern, viteza procesului de aprobare a partenerului, cât și flexibilitatea alocării de bugete neprevăzute pentru astfel de inițiative.
Soluția, în acest caz, are la bază multe componente, dar toate acestea stau sub umbrela construirii unui parteneriat solid și organic între echipele de brand din cadrul agenției și cele ale clientului.
C&B: Cât de greu e să fii creativ acum, când suntem invadați din toate direcțiile de știri, reclame, social media, opinii diverse?
Andrei Dragu: Creativitatea nu a fost niciodată un subiect facil.
„Atunci” cred că era un demers mult mai singular din cauza viziunii conservatoare și a canalelor de comunicare limitate. „Acum” ne bucurăm de mult mai multe „ustensile” și surse de inspirație, iar demersul poate să fie mult mai ușor unul colectiv.
Dacă „atunci” era dificilă geneza, „acum” e dificil să te diferențiezi. Azi, toată lumea creează, creativitatea diferențiază.
Iar dacă vorbim despre diversitatea în opinii, eu sunt primul care o aplaudă. E bine să gândim diferit atât timp cât gândim. Un demers care stârnește o discuție este unul de interes. Schimbările majore la nivel de mentalitate, și nu numai, au început de la o discuție ofensatoare la adresa status-quo-ului.
C&B: Ce-i lipsește pieței de publicitate din România?
Andrei Dragu: Nimic.
C&B: Ce sfat a-i oferi unui tânăr publicitar, ca să poată ajungă într-o agenție de publicitate și să reușească în această industrie?
Andrei Dragu: Sunt două aspecte care îmi vin acum în minte. Menționez că nu sunt „marcă proprie”, dar nici nu știu pe cine să citez. Chiar și fără autor, cred că au foarte multă substanță și sunt extrem de utile în viață în general și, cu siguranță, și în publicitate, când ești tânăr:
- „Oamenii mici vorbesc despre alți oameni. Oamenii mari vorbesc despre idei”.
- „Când vorbești, înveți mai puțin decât atunci când asculți și observi”.