Acesta este primul meu editorial pentru revista Careers & Business. Mi-am propus să vă împărtășesc, în fiecare săptămâna, câte ceva din experiențele mele. Mi se par relevante și foarte utile chiar și publicului larg. Să aveți „puțintică răbdare” cu mine. Nu sunt editorialist, însă promit să-mi dau tot interesul să ajung la un stil și un cuprins consistent, plăcut și util. Nu cred că mi-ar strica și ceva feedback, poate pe contul de linkedin, dacă vă este mai ușor.
Pe segmentul unde noi activăm de 15 ani, Sectorul Alimentar – HoReCa, nu pot să spun că nu ne-a fost greu să identificăm nevoile și așteptările clienților noștrii. Un lucru este cert, oamenii sunt selectivi, iar clienții noștrii se confruntă cu aspecte care trebuie rezolvate rapid și într-un mod profesional, pentru că vorbim de calitatea produsului care în final ajunge la consumator. Am avut ocazia, de-a lungul timpului, să colaborăm cu departamente de calitate implementând cunoștințele, experiența și nu în ultimul rând produsele noastre, indiferent dacă acestea au fost din industria cărnii sau a laptelui, conserve sau abatoare, restaurante sau hoteluri. Oamenii cu care noi intrăm în contact sunt foarte bine pregătiți în domeniul calității. Practic, avem obligația ca în permanență să avem cunoștințele și pregatirea necesara pentru a găsi rezolvări rapide la problemele pentru care suntem solicitați. Nimanui nu-i place să lucreze cu oameni care nu au pregatirea necesară sau nu pot identifica rapid nevoile. Nu există o reteta a încrederii. Trebuie să pleci de la nevoia lui (a clientului) și împreună cu el să afli de ce are nevoie, care sunt așteptările și ce vrea să obțină.
V-am pierdut, nu? Pare că m-am apucat să scriu despre cât de buni și minunați suntem noi, fără să înțelegeți ce facem cu adevărat. Scuze! Haideți să vă dau un exemplu! Ma bucur că am reușit să anticipez impactul produselor biocide (dezinfectanți) pe piața din România odată cu schimbarea legislatiei europene (ECHA). A fost o lupta dusă cu furnizorii și autoritățile contra cronometru și extrem de costisitoare. Dat fiind faptul că la noi se dau legi dar nimeni nu le pot explica sau, mai bine spus, ne armonizăm cu legislația europeană , dar în fapt nimeni nu poate să-ți explice ce anume ai de făcut. Pentru întrebări la care răspunsurile trebuiau așteptate de la autoritatile noastre, am fost nevoită să plătesc servicii de consultanță din Spania pentru a învăța și înțelege exact pașii care trebuie sa-i urmez. Practic, a fost ca un pariu cu ochii închiși la ruletă, pe o singură culoare . Am mizat aproape 100.000 de euro pe o culoare care putea să nu fie câștigătore… și totuși a fost. Părea logic, judecănd din contextul european, însă riscant pentru o țară în care miza este pe „lasă mă că merge și așa…”
Din păcate, antreprenorii pierd timp prețios, nu mai vorbesc de bani, pentru niște informații care ar trebuii sa fie accesibile prin telefon, email sau internet.
În loc de concluzie: Afacerile în țara noastră sunt instabile și pentru că antreprenorul se afundă în problemele zilnice și nu mai are timp de viziune, anticipare, dezvoltare sau pregătire pentru nou. Trebuie să vedem de sus lucrurile și să fim cu un pas înainte!
Eu asta vă doresc sa ramaneti proactivi, sa nu asteptati acel moment potrivit, pentru ca in realitate el nu exista si singura teama sa fie aceea de a va opri si nu de faptul ca inaintati prea incet.
Vă aștept să mă citiți și săptămâna următoare, tot Marți, când fac un alt pas în acest proiect și sper să ajung mai aproape de obiectivul propus – să vă dezvălui prin ce modalități puteți să vă asigurați de ce consumați în zona de HoReCa, de exemplu.
Alina Stan este directorul general al companiei Iduna România – furnizor de soluții și produse profesionale pentru curățarea, igienizare și dezinfecția spațiilor destinate procesării alimentelor.
Articole anterioare: