În interviul nostru de astăzi, avem ocazia de a explora mintea și inima unui arhitect excepțional în resurse umane și mentor în viața profesională, cu peste 20 de ani de experiență în managementul HR și dezvoltarea continuă a abilităților manageriale. Aida Chivu are o personalitate dinamică și este dedicată susținerii celor care aspiră să se distingă și să progreseze în carierele lor, dar nu prin metodele tradiționale. Cu o abordare orientată către oameni, ea se concentrează pe dezvoltarea talentelor, obținerea de rezultate și creșterea profesională. Printre specialitățile sale se numără dezvoltarea angajaților, formarea lor, relațiile cu angajații, diagnosticul organizațional, leadershipul, managementul, negocierea, analiza performanței și recrutarea. Interviul nostru dezvăluie viziunea și tehnicile sale unice de a găsi cea mai bună direcție profesională pentru cei care sunt pregătiți pentru o schimbare semnificativă în carierele lor.
GR: Spune-ne cine este Aida Chivu?
Aida Chivu: Eu sunt printre pionierii – sunt printre cei care au inventat departamentele de HR. Nu existau în anii 2000. Nu exista așa ceva și nimeni nu-și punea problema, nici măcar nu știam ce înseamnă. Pe vremea aceea îmi doream să devin un psiholog bogat, faimos și celebru. Cel puțin ăsta era planul meu, însă dintr-un context am ajuns să să lucrez cu oamenii dintr-o companie. Deoarece directorul general de la acea vreme vroia să știe ce se întâmplă, de ce ei nu se înțeleg, de ce sunt probleme și nu știau să le identifice. Epuizaseră toate resursele proprii și au zis: nu mai știm ce să mai facem și, în timp ce colega mea a spus, OK, pot să vină la noi la cabinet să vedem dacă îi ajutăm. Eu am fost cea care a spus, mă duc eu la ei. Ăla a fost momentul care mie mi-a marcat direcția pe care eu voiam să merg și mi-am dat seama că îmi place să lucrez cu oameni.
GR: Care crezi că a fost principala provocare din cariera ta?
Aida Chivu: Am avut ocazia de-a lungul timpului să experimentez și asta pentru un om de HR este un lucru foarte valoros. Cred că totdeauna am fost atipică, dar am fost atipică și eu și au fost atipice și vremurile pe care le-am trăit. Am trăit criza din 2008, 2009, unde trebuia să restructurăm. Noi neștiind exact ce înseamnă restructurare la vremea respectivă. În pandemie a trebuit să inventăm programe, a trebuit să facem lucruri. Am trăit vremuri atipice și am avut soluții atipice, pentru că întotdeauna am văzut Win – Win. Întotdeauna am văzut atât din perspectiva angajatorului, cât și din perspectiva angajatului.
GR: Cum vezi tu HR-ul astăzi?
Aida Chivu: Sunt companii astăzi, care, din păcate, au un număr foarte mare de angajați. Cum gestionăm oamenii, cum îi facem să facă bani? Nu ai cum să te dezvolți dacă în interiorul companiei tale nu există un management de dezvoltare, un principiu de dezvoltare, un scop. Bineînțeles sunt companii care oricum merg din inerție, dar pe termen scurt, pe termen lung, ele se dezvoltă greu. Ce contează foarte mult este ca viziunea și abordarea de HR să fie una înțeleasă corect și mult fair-play.
GR: HR-ul nu este, de multe ori, pus acolo unde trebuie, dar câți dintre managerii de HR ar fi capabili să facă față unui astfel de rol?
Aida Chivu: Eu am avut 2 momente în viață care m-au marcat. Cred că aveam 25 – 26 de ani, eram crudă în tainele HR-ului și CEO-ul unei companii mi-a spus-o foarte frumos și foarte transparent: Faci stânga-mprejur, te duci, înveți business-ul și după ce ai învățat business-ul, după ce ai înțeles fluxurile, ai înțeles tot ce vorbim noi aici la masă, în momentul ăla vii și te așezi la masă cu noi, pentru că am nevoie de un partener, dar n-am nevoie de un generalist. N-am nevoie să-mi spui teorii, am nevoie să gândești raportat la business. Și, a mai fost un moment în care am înțeles că pot să pun lucrurile pe masă, atâta timp cât eu sunt foarte confortabilă și au foarte multe argumente, nu păreri. În momentul în care m-am dus către colegii mei din echipa de management și le-am spus, eu nu sunt cea care vă aduce vouă ce nu vă spun oamenii voștri. Dacă eu sunt asta, vă subminez, vă iau orice urmă de autoritate și de management, pentru că și voi trebuie să faceți people management. Eu sunt cea care vă aduce o informație tradusă din română în română și vă aduce, cu tot cu o propunere, un plan și recomandări pe care ar trebui să le faceți – adică nu vă las singuri.
GR: Care ar trebui să fie abordarea HR-ului într-un astfel de caz?
Aida Chivu: Ne ducem către colegii noștri și le spunem, bun, nu mai știi ce să faci, ai o problemă cu ai tăi, dar uite, rolul meu e aici, ca să te acompaniez. Tu trebuie să fii deschis la schimbare, trebuie să fii deschis și să înțelegi că trebuie să găsim o variantă prin care Organizația să fie stabilă. Eu nu țin nici cu tine, nici cu el. Eu țin cu organizația, dacă pot să spun așa, pentru că dacă Organizației este bine, este bine tuturor. Într-un sistem în care trebuie să ne aliniem cu toții, noi, ca oameni de HR avem responsabilitatea destinelor profesionale ale unor oameni Când îi fac un plan de carieră, eu, între ghilimele spus, mă joc, cumva cu viața lui profesională. Și atunci, eu trebuie să țin cont și de ce vrea el și de ce vrei tu. Pentru că, altfel poți să-i schimbi traiectoria și cum să fac eu asta, dacă nu cu responsabilitate? Dacă eu cred că la mine sunt pâinea și cuțitul, atunci plec greșit în abordare.
GR: Anul 2023 este un moment important pentru tine sau cel puțin așa l-am perceput eu din exterior, pentru că te-ai alăturat echipei – Up România?
Aida Chivu: Dacă mie mi-ar fi spus cineva în ianuarie 2023 că eu, într-o lună și un pic, o să decid să merg la Up aș fi zis că e o glumă. Nu aveam nimic în plan, nici de o parte, nici de cealaltă. Cum ne place nouă să spunem: nimic nu e întâmplător. A fost un moment în care ne-am întâlnit. Am venit cu toții la o discuție, să spun așa, și acela a fost momentul. De la o discuție, poate obișnuită pentru un interviu sau pentru întâlnire de o oră, noi deja nu am avut acest timing, doar că așa ne-am dus undeva prima dată la 3 ore. A 2-a oară am depășit la fel timimg-ul alocat, pentru că aveam lucruri de spus și toată lumea punea lucrurile pe masă, transparent, onest și ne doream să vedem să găsim ceva și ne-am dat seama că putem și vrem să funcționăm. Vrem să fim împreună. Cumva a fost așa un moment în care ne-am dat seama că vrem să fim împreună. Pot să spun că m-am bucurat și sunt recunoscătoare pentru fiecare om care m-a acceptat… și m-au acceptat rapid și am fost internalizată rapid.
GR: Cum trecem de la resurse umane la capital uman, cum schimbăm paradigma?
Aida Chivu: Oamenii simt, Gabriela. Oamenii te simt dacă ești cu ei. Eu cred foarte mult în autenticitate. Îți spuneam la început, în momentul în care mă așez la o masă, tot plec de la regulile cu care am fost eu educată în viața asta, până la urmă nu subestimezi niciodată colegul sau nu-i subestimez niciodată inteligența colegului meu. Indiferent ce scrie pe cartea mea de vizită, indiferent cine este el și cine sunt eu. Până la urmă, sunt niște roluri. În momentul în care eu mă duc și spun onest și ferm că nu știu, el mă apreciază mai mult decât dacă eu îi spun, da, tu nu știi de fapt, și eu știu, dar nu vreau să-ți arăt. Contează foarte mult, cum anume îi abordăm pe oameni. Apropo de resursă umană, dacă nu îi facem să se simtă o resursă umană, fără să punem în balanță și emoționalul și problema de acasă, așa cum și ei, hai să fim serioși și noi ne ducem acasă cu problemele de la job, normal că venim la job cu problemele de acasă, pentru că până la urmă, ziua de 24 de ore și la tine și la mine și la oricare.
Mai jos, interviu video în întregime:
Despre Gabriela Roșca:
Gabriela Roșca este un specialist în Resurse Umane (HR) cu peste două decenii de experiență, remarcându-se prin inițierea de proiecte inovative în domeniul HR, orientate spre dezvoltarea profesională a oamenilor din acest sector. Fondator al POINT Consulting Digital și co-fondator al SMART HR și piatamuncii.info, Gabriela pune accent pe valoarea umană, totodată crezând ferm în puterea colaborării între om și tehnologie. Este o susținătoare activă a progresului și luptă pentru recunoașterea importanței strategice a departamentului de HR în structura oricărei companii, pledând pentru sinergia eficientă între toate departamentele unui business.